Hejsan alla glada!
Nu är det så att jag har en lite fundering, vet att detta blivit diskuterat tidigare men drar upp det igen ändå!
Jag har vid några tillfällen haft honor som blivit "kutryggiga" när dom ynglat vid för ung ålder. Dessa har jag valt att avliva då min erfarenhet är att dom ändå dör inom kort då dom inte kan simma normalt och heller inte får i sig tillräckligt med föda. Nu har jag dock för första gången en hanne som har fått samma problem. Han har slutat uppvakta honorna och spenderar dagen med att försöka simma runt. Vad beror detta egentligen på? Är det en genetisk åkomma (trodde inte det tidigare då jag alltid trott det bara var när honorna ynglat vid för ung ålder detta inträffade) eller är det någon typ av sjukdom, kanske det rent av har med vattenkvalitén att göra (trots att jag mätt värderna och allt ser ok ut)?! Någon som vet så skulle jag vara väldigt tacksam för svar!
Mitt största intresse är malarna, avlar på albino och bandade Ancistrusar, Beufortia Leveretti samt pansarmal. Guppysarna är "bara" en utfyllnad i akvariet för det ser lite tråkigt ut med en 350 liters burk med enbart malar... Varför jag valt just guppy är för att jag tycker det är en lättsam fisk att hålla och dessutom tidigare avlat en hel del på dem så arten är bekant, men ju längre man håller på desto fler upptäckter gör man och nu överväger jag att övergå till annan art pga problemen med dessa. Funderar på att återuppta avenl av kampfiskar istället men det blir lite tråkigt med enbart en fisk med färg på (borträknat honorna) i karet... Skulle hellre fortsätta med mina guppys, men måste då få veta vad detta beror på, om det finns något att göra åt det hela.
Oj, blev lite långt och sista stycket var väl inte så relevant, men som sagt skulle jag vara hemskt tacksam för alla möjliga förslag, idéer eller information ni har att ge angående detta!
MVH
/Lina