Guppy hanne med "kutrygg"

#1 - 12 januari 2005 09:32
Hejsan alla glada!

Nu är det så att jag har en lite fundering, vet att detta blivit diskuterat tidigare men drar upp det igen ändå!

Jag har vid några tillfällen haft honor som blivit "kutryggiga" när dom ynglat vid för ung ålder. Dessa har jag valt att avliva då min erfarenhet är att dom ändå dör inom kort då dom inte kan simma normalt och heller inte får i sig tillräckligt med föda. Nu har jag dock för första gången en hanne som har fått samma problem. Han har slutat uppvakta honorna och spenderar dagen med att försöka simma runt. Vad beror detta egentligen på? Är det en genetisk åkomma (trodde inte det tidigare då jag alltid trott det bara var när honorna ynglat vid för ung ålder detta inträffade) eller är det någon typ av sjukdom, kanske det rent av har med vattenkvalitén att göra (trots att jag mätt värderna och allt ser ok ut)?! Någon som vet så skulle jag vara väldigt tacksam för svar!

Mitt största intresse är malarna, avlar på albino och bandade Ancistrusar, Beufortia Leveretti samt pansarmal. Guppysarna är "bara" en utfyllnad i akvariet för det ser lite tråkigt ut med en 350 liters burk med enbart malar... Varför jag valt just guppy är för att jag tycker det är en lättsam fisk att hålla och dessutom tidigare avlat en hel del på dem så arten är bekant, men ju längre man håller på desto fler upptäckter gör man och nu överväger jag att övergå till annan art pga problemen med dessa. Funderar på att återuppta avenl av kampfiskar istället men det blir lite tråkigt med enbart en fisk med färg på (borträknat honorna) i karet... Skulle hellre fortsätta med mina guppys, men måste då få veta vad detta beror på, om det finns något att göra åt det hela.

Oj, blev lite långt och sista stycket var väl inte så relevant, men som sagt skulle jag vara hemskt tacksam för alla möjliga förslag, idéer eller information ni har att ge angående detta!

MVH
/Lina
#2 - 14 januari 2005 00:59
Hallå. Jag påstår att det beror på antingen ålder eller inavel.
#3 - 14 januari 2005 08:53
Har också märkt att mina guppysar får det efter ett tag. Normalt sätt så brukar det vara hanar i en population av organismer som först ger uttryck fölr inaveln (pga av XY konfigurationen), men vissa fiskar har faktiskt ett annat sätt att bestämma könet där det är honan som har två olika kromosomer (ZW) och hanen har två av samma kromosom (ZZ) vilket gör hanar mer resistenta mot genetiska sjukdommar. Kan vara en förklaring, men jag har tyvärr ingen aning om vilket system guppysar har.

Vad du kan göra är att köpa in några nya sorters guppysar (helst den vilda varianten också), detta leder till störe genetiskt urval. Att det skulle vara miljön är jag lite tveksam till då jag ser att det ökar över tiden med mina guppysar, trots att miljön hålls någorlunda konstant.
#4 - 14 januari 2005 16:33
Har för vana att aldrig inhandla honor och hanar från samma ställe pga risken för inavel, så jag tror inte det bör vara fallet. Har även bekanta som föder upp och det har då hänt att man "bytt" mellan varandra för att se till att alltid ha ett brett genetiskt spektrum. Det är enbart guppys jag använt annat än viltfångat, men har även bland dom viltfångade. Hanen som nu blivit så "vacker" (*suck*) är en av dem. Funderar snarare på om det är någon genetisk mutation som inte har att göra med inaveln? Alla genförändringar förekommer ju inte bland inavlade djur, även om det oftast är så. Sen om han är ett yngel som tillkommit under vägen hit till Sverige och därigenom blivit utsatt för inavel vet man ju aldrig, även om man köper viltfångat har man ju inga garantier. Jag håller det dock högst osannolikt.

Tycker det är lite konstigt att det inte går att hitta mer information om det hela då det verkar vara ett ganska vanligt förekommande problem!

Tack för svaren, men fortsätt gärna komma med erfarenheter/information!!

/Lina
#5 - 15 januari 2005 12:31
Kom och tänka på en miljöfaktor som kanske också skulle kunna påverka, nämligen trängsel. Hur trångt är det för dina guppysar? Min erfarenhet är ju att ju längre tiden går desto fler blir det som får kutrygg, men efter ett par generationer så har man ju också ökat trängseln en hel del.

Kan också vara en kombination av genetiska och miljöfaktor, alltså att det finns en latent genetisk defekt, som får uttryck när trängseln ökar.

Saken är att det antagligen kvittar om du köper de från olika affärer/personer om du bara har ett fåtal sorter, är det av en viss ras så är det antagligen väldigt lika genetiskt pga av den långa aveln. Det viktiga är att ha olika sorter. Anledningen till att det är bra att ha "vilda" guppysar är att det antagligen har ett stort genetiskt spektrum.

Tycker också att det är lite konstigt att det finsn så lite info, men det kanske inte finns något ekonomiskt intresse i det, det är tyvärr det som styr profisionell forskning i dagens samhälle (vilket forksare är mindre glada för :))
#6 - 16 januari 2005 08:40
Trångt kan jag inte påstå att jag tycker dom har 3 hannar och 9 honor på 350 liter... Ynglen plockas ut och stoppas i andra burkar tills dom vuxit på sig, då dom säljs/skänks bort. Eftersom dom inte är renrasiga så är det ofta bara byten mellan privatpersoner eller kompisar som plockar det dom vill ha, men "guppy-aveln" är ju inte det jag är intresserad av, det är malarna som odlas.

Nej, inte finns det mycket pengar i det men det brukar ändå finnas info om det mesta och det verkar trots allt vara relativt vanligt. Tror inte jag vet någon som hållit p´å med guppys som inte upplevt det några gånger och då börjar det bli intressant att få reda på vad det handlar om, mycket forskning är trots allt idéelt. Framförallt vetrinärmedicinskt.

Annons