Guppy i födkasse?? bra eller dåligt???
Hejsan!
Jag har också guppy, 7 st varav en hane, den andra dog för ett tag sedan.
Mina guppyhonor hade varit extremt kraftiga under en tid.
Jag lade dem i en födkasse, men det hade gått mer än 28 dagar, men icke sa nicke.. det kom inga yngel alls, tillslut tyckte jag att det var sjurplågeri och tänkte.
" Nä men så här skulle jag inte vilja ha det" därför så släppte jag ut dem igen, det hade gått tre dagar då tror jag.
Jag lät ehlt enkelt naturen gå sin gång, om du har mycket växter eller stockar och andra gömmor så brukar iallafall några kunna klara sig har jag läst....
Men efter ett par veckor började dem krympa, honornas magar alltså.
Men igår dåg jag det första ynglet och fick ihop sju som slapp bli uppätna, nästa morgon så hittade jag fem till, och sedan har det tydligen kommit dit en till på ngt sdätt även fat vi inte lagt dit den, men men... Vi har totalt 14 nu...
Det är jätteroligt, jag säger att du ska ta ut fiskhonan och låta henne föda i frid, antingen klarar de sig eller inte...
Men det är en smäll man får ta, det klart att du kan lägga i ynglen i födkassen efter, det har ju jag gjort, om du inte vill att de ska bli fiskburgare, jag rekomenderar att du ska håva upp dem... det jorde jag eller så tar man med ett litet kaffe mått eller något, det funkar osså, vi använde oss av båda sätten, det var bara ett tips på vägen :P:P:P:P
Men jag tycker iaf du ska släppa ut dem, förmodligen kommer du se när du fått yngel, för de flesta gömmer sig och hittas inte, eller iaf ngra av dem...
Det är endå bättre än att mamma dör av att sitta instängd i en födkasse...
Många kramar // Jennny