Guppy i skål?

#1 - 4 augusti 2003 15:39
Hej!
Jag har en guldfisk-skål med två slöjstjärtar i... efter att ha tittat runt lite här på forumet verkar det som om att detta inte är någon bra idé då en skål är för liten för slöjstjärtar och liknande. Vad kan man ha för fisk istället? behöver jag doppvärmare i skålen om jag ska ha tex. några guppys? (skålen är hyfsat stor och har bottenfilter)

Tack på förhand! [:-145]
#2 - 4 augusti 2003 15:44
Guppys klarar normal rumstemperatur.
#3 - 4 augusti 2003 15:45
Om inte skålen står idrag så behövs nog ingen värmare. Som du säger är skål ingen höjdare, ett stimm neontetror kanske(om det är en stor skål) Du har ju ialla fall pump och filter, det underlättar.
#4 - 4 augusti 2003 18:42
Se till att göra täta vattenbyten!!!
#5 - 4 augusti 2003 23:39
...fast jag lovar att det är roligare med ett akvarium än en skål eftersom man ser fisken mer ordentligt! Jag började oxå med skål (en 18-liters) som jag satte pump och grejor i. Det dröjde inte länge innan min fiskbesättning fick flytta till mitt 100-liters som jag köpte begagnat för 300 spänn och som därmed kostade precis lika mkt som skålen! Köpte senare även ett 28-liters för yngel som kostade 165:- Men vad förvånad jag blev över hur roligt det var att inreda och titta på. Trodde aldrig att det skulle vara sån stor skillnad! Även fiskarna fick ett annorlunda beteende som var grymt mycket roligare att se. Antagligen mycket mer naturligt - inte undra på.
Och jag funderade länge över varför jag egentligen köpte skålen.

Snart är du fast i akvarieträsket, hehe ;P
#6 - 5 augusti 2003 14:57
hej
de går nog ha några guppys eller kampfiskar..
men om du ska ha kampfiskar så ska du inta ha nån pump bara värmare.
#7 - 5 augusti 2003 16:44
Gör om skålen till en Godis skål och köp ett något "större" kar..
finns ju fina 54L med välvd framsida (Auqa-El) där kan ditt intresse vakna till Liv. sen rullar det på.!
#8 - 7 augusti 2003 14:37
Hejsan...
Jag hade också 2 Slöjstjärtar i min guldfisk skål men har inte det längre dem mår inte bra i skålar och får sne rygg...
Du kan säkert ha någr guppys i skålen men jag tycker du i stället ska köpa ett akvarium på 60-70liter istället det är mycket lättare att ha...=)
Jag tänkte ha massa guppys och sånt i min skål men sen tänkte jag vad är det för liv i en skål tänkte jag och nu så ska jag köpa ett akvarium med pump som är på 65liter....=)
Kjamisar Linn//=)
#9 - 8 augusti 2003 07:41
Försök om möjligt få tag i VF av guppy som oftast är både mindre och tåligare än de turboavlade exemplar som man oftast hittar i butiken.

/Bjorn

Annons