Guppy + Kampfisk ??

#1 - 7 september 2007 15:08
Jag har ett 40l akvarium med lite guppy´s och en kampfisk.
Skulle funka bra i hop sa han på djur afären men efter ca 3 månader så har det blivit krig i akvariet.
Kampfisken har snart tagit död på alla guppy hanar vad kann detta bero på ?
#2 - 7 september 2007 16:04
Fenorna. Kampfisken är en riktig fenbitare och ser guppys som rivaler. Skäms på han i zoo affären, ska du ha kampfisk med andra fiskar måste det vara fiskar utan långa fenor, tex black molly.
#3 - 7 september 2007 21:42
Det är lite synd att du fått det rådet i en zoobutik, 99 av 100 skulle sagt precis vad som har hänt i ditt kar, och du träffade på den 100:e;)!
Det finns en del som har lyckats med de båda arterna tillsammans, men jag skulle tro att du kan räkna dessa personer ganska enkelt.
#4 - 7 september 2007 22:07
Finns dom som får det att funka med kampfisk och guppy... men då är det guppy med mindre fenor som inte är så starka i färgen.
#5 - 7 september 2007 22:16
Typiskt :( Jag satt oxå och planerade att ha ett kampfisk par i mitt guppy kar. Går dom bättre ihop men endlers? Eller finns det andra färgglada levande födare som gärna förökar sig?
#6 - 7 september 2007 22:56
en kompis (fifi här på zoopet) har en kampfisk med endlers... inte hört från henne att de inte funkar ^^
#7 - 8 september 2007 07:21
jag hör nog till de som har tur. jag har min kampfisk Ludde tillsammans med guppy och platy, men mitt akvarium är på 110 liter. det kan nog ha en stor betydelse. mina guppyhannar har långa fenor med mycket färg. Det har gått bra från första stund.
#8 - 8 september 2007 10:21
Håller med Bette, i ett tillräckligt stort akvarium så skulle det nog ha funkat.
#9 - 10 september 2007 08:28
Loelle skrev:
Typiskt :( Jag satt oxå och planerade att ha ett kampfisk par i mitt guppy kar. Går dom bättre ihop men endlers? Eller finns det andra färgglada levande födare som gärna förökar sig?

Bättre att ha kampfiskarna i ett annat akvarium, de behöver inte så stor volym, så det blir lätt att få plats med ett akvarium till!:p;):D
#10 - 10 september 2007 08:35
Bette skrev:
jag hör nog till de som har tur. jag har min kampfisk Ludde tillsammans med guppy och platy, men mitt akvarium är på 110 liter. det kan nog ha en stor betydelse. mina guppyhannar har långa fenor med mycket färg. Det har gått bra från första stund.

Och dina guppy har alltså vett att hålla sig undan med...[:o]:D
Det är inte den idealiska mixen i ett akvarium, men i UNDANTAGSFALL kan det funka ändå.
#11 - 10 september 2007 08:38
sucksdorff skrev:
Fenorna. Kampfisken är en riktig fenbitare och ser guppys som rivaler. Skäms på han i zoo affären, ska du ha kampfisk med andra fiskar måste det vara fiskar utan långa fenor, tex black molly.

Ja fast tänk på att akvariet bara är på 40 liter och B. molly behöver mycket större. Någon vildförm av guppy som inte har långa fenor (t ex trinidad) eller endlers skulle nog funka. Personligen skulle jag satsa på ett stim av någon liten rasbora. T ex dvärgrasboror (Boraras maculatus).
#12 - 10 september 2007 08:43
batski skrev:
Ja fast tänk på att akvariet bara är på 40 liter och B. molly behöver mycket större. Någon vildförm av guppy som inte har långa fenor (t ex trinidad) eller endlers skulle nog funka. Personligen skulle jag satsa på ett stim av någon liten rasbora. T ex dvärgrasboror (Boraras maculatus).

Jag håller väl egentligen med, men ett tag kan man ju ha black molly i ett 40-liters också....men jag håller med om att dina andra förslag är [COLOR=red]bättre[/COLOR] för den akvariestorleken, jag missade att det var blackmolly frågeställaren hade...:p
#13 - 10 september 2007 08:51
tummen skrev:
jag missade att det var blackmolly frågeställaren hade...:p

Nej frågeställaren har inga B. molly. Det var bara ett förslag h*n har fått.
#14 - 10 september 2007 10:29
tummen skrev:
Och dina guppy har alltså vett att hålla sig undan med...[:o]:D

Det är inte den idealiska mixen i ett akvarium, men i UNDANTAGSFALL kan det funka ändå.

mina guppy håller sej absolut inte undan. de simmar ihop och kommer bra överens med kampfisken. det har aldrig varit nåt bråk, eller nafs efter fenor. han bodde ensam i ett 20 liters förut, men trivdes inte med det. nu efter flytten är han pigg och glad.[:-131]
#15 - 10 september 2007 15:44
Bette skrev:
mina guppy håller sej absolut inte undan. de simmar ihop och kommer bra överens med kampfisken. det har aldrig varit nåt bråk, eller nafs efter fenor. han bodde ensam i ett 20 liters förut, men trivdes inte med det. nu efter flytten är han pigg och glad.[:-131]

Fiskar är ju individer, så det kan gå bra med vissa kampfiskar, men för det mesta gör det inte det.
#16 - 13 september 2007 15:08
Ja, intressant tråd här:) Har också mina funderingar på att efter någon månad skaffa en kampfisk till mitt akvarium som ska simma runt där som en riktig diva^^. Dom blir ju trots allt något av en liten kung i akvariet, lynga fenor med snygg färg. Hoppas han går ihop med mina neontetror och guppys då... han skulle kunna käka upp ynglen, hade ju faktist inte skadat.
#17 - 13 september 2007 15:17
Kampfisk är en väldigt fin fisk, men extrem i vissa lägen att ha.
Nu när mina har försvunnit ur mitt kar, så har jag passat på att haft ner ett par lokal odlade skalarer.
#18 - 13 september 2007 17:04
viktor333 skrev:
Hoppas han går ihop med mina neontetror och guppys då... han skulle kunna käka upp ynglen, hade ju faktist inte skadat.

Det är inte bara ynglen som det är risk med att få stryka på foten, den största risken är att han kommer att piska upp dina guppyhannar ordentligt så det sista de ser är en ilsken kamphanne[B)].
#19 - 14 september 2007 10:41
batski skrev:
Fiskar är ju individer, så det kan gå bra med vissa kampfiskar, men för det mesta gör det inte det.

...håller fullkomligt med...:D
#20 - 14 september 2007 10:42
ansjo skrev:
Det är inte bara ynglen som det är risk med att få stryka på foten, den största risken är att han kommer att piska upp dina guppyhannar ordentligt så det sista de ser är en ilsken kamphanne[B)].

...instämmer med detta också.....:p:D
#21 - 29 september 2007 20:32
Dumma dumma DUMMA personal man lurar inte kunderna>:(
#22 - 29 september 2007 20:46
Captayn skrev:
Dumma dumma DUMMA personal man lurar inte kunderna>:(

Ja det ÄR ett riktigt korkat råd han fått....han borde skällas ut efter noter, men det kanske redan har hänt?:p:D

Annons