Jag har ett 40l akvarium med lite guppy´s och en kampfisk.
Skulle funka bra i hop sa han på djur afären men efter ca 3 månader så har det blivit krig i akvariet.
Kampfisken har snart tagit död på alla guppy hanar vad kann detta bero på ?
Loelle skrev:Typiskt :( Jag satt oxå och planerade att ha ett kampfisk par i mitt guppy kar. Går dom bättre ihop men endlers? Eller finns det andra färgglada levande födare som gärna förökar sig?
Bette skrev:jag hör nog till de som har tur. jag har min kampfisk Ludde tillsammans med guppy och platy, men mitt akvarium är på 110 liter. det kan nog ha en stor betydelse. mina guppyhannar har långa fenor med mycket färg. Det har gått bra från första stund.
sucksdorff skrev:Fenorna. Kampfisken är en riktig fenbitare och ser guppys som rivaler. Skäms på han i zoo affären, ska du ha kampfisk med andra fiskar måste det vara fiskar utan långa fenor, tex black molly.
batski skrev:Ja fast tänk på att akvariet bara är på 40 liter och B. molly behöver mycket större. Någon vildförm av guppy som inte har långa fenor (t ex trinidad) eller endlers skulle nog funka. Personligen skulle jag satsa på ett stim av någon liten rasbora. T ex dvärgrasboror (Boraras maculatus).
tummen skrev:Och dina guppy har alltså vett att hålla sig undan med...[:o]:D
Det är inte den idealiska mixen i ett akvarium, men i UNDANTAGSFALL kan det funka ändå.
Bette skrev:mina guppy håller sej absolut inte undan. de simmar ihop och kommer bra överens med kampfisken. det har aldrig varit nåt bråk, eller nafs efter fenor. han bodde ensam i ett 20 liters förut, men trivdes inte med det. nu efter flytten är han pigg och glad.[:-131]
viktor333 skrev:Hoppas han går ihop med mina neontetror och guppys då... han skulle kunna käka upp ynglen, hade ju faktist inte skadat.