Guppy + Kampfisk??? :O

#1 - 15 april 2009 17:09
Hej, min tjej har ett litet 27 liters akvarium med några guppysar och en kamphane... En av guppysarna har fått yngel...

Problemet är att alla yngel är nu döda! vem eller vilka kan det vara som äter upp dem?

Sen så har 2 st guppys dött på kort tid, vad kan detta bero på? Mvh/Figge
#2 - 15 april 2009 17:46
Hej Figge :)

Svårt att veta säkert hur allt står till i ditt kar utan att ha sett det IRL och utan att veta mer fakta. Men här är några saker som kan bidra.
Ditt kar är inte speciellt stort och hade varit mer lagom till räkor eller i nödfall endast kamphanen om ni nu absolut vill ha honom ;)
Både guppy och kampfisk äter yngel och i ett så pass litet kar har ynglen inte en chans att gömma sig.
Att vuxna guppy dör kan bero på olika orsaker som tex. att vattenkvalitén fort blir dålig i ett litet kar eller att kampfisken ser dina guppy som ett hot och helt enkelt tar död på dem. Kampfiskar gillar inte andra fiskar med stora fenor.
Att vuxna guppy dör kan oxå bero på en så enkel sak som att de är gamla när du köper dem eller är försvagade av andra anledningar.

Mitt råd till dig är att ge bort/sälja dina guppy och behålla bara kamphanen och/eller göra om karet till ett räkkar :)
#3 - 15 april 2009 18:45
jag har haft en kampfisk hane som har dödat guppy plus ätit deras yngel.
#4 - 16 april 2009 06:20
Nina82: Tack för tipsen och råden... ska prata med min tjej, så behåller vi antagligen bara kamphanen. :) Btw fin skalar du har som avatar :D Mvh/Figge
#5 - 16 april 2009 06:42
Btw fin skalar du har som avatar :D Mvh/Figge

Köpa? :d
Den är jättefin men har kommit fram till att scalarer inte riktigt är vår grej [:o]
Ska bara komma på VAD som är vår grej.. förrutom Guppy då :p

Lycka till med ert lilla projekt :)
#6 - 16 april 2009 12:32
Hade gärna gjort det, men du bor lite långt i från mig och tänker på fiskens bästa, sen så har jag redan 6 st scalarer... Men tack ändå och lycka till med sökandet :)

Annons