Guppy-lek! Frågor...

#1 - 26 oktober 2003 11:15
Min guppyhona hade, efter bla vita-pricksjukan, blivit själv med två flitigt uppvaktande herrar. Köpte därför en hona till, för att avlasta henne. De blev om möjligt ännu "värre". Nu leker alla fyra, med alla..ser det ut som "L"
Nu lite "dumma frågor":
Hur länge "leker" dem?
Gör de uppehåll efter parningen? (eller vad det nu kallas)
Hur ser man när det är yngel på gång?
Har hört att honorna ska bli svarta där bak, och att det är yngelns ögon. Mina är mörka där bak alltid..är det uppenbart när där är yngel, eller man kan inte vara säker?

Har också en svärdbärarhane och två honor, plus ett platy-par. De fem simmar runt i ett stim, och verkar trivas jättebra tillsammans. Kan de föröka sig så det blir nån korsning? Är de "svår-lekta"?

#2 - 26 oktober 2003 12:23
Hej
1.Hur länge leker de: Jämt skulle jag vilja säga
2.uppehåll efter parning: Jag tror aldrig en guppyhane vill göra uppehåll =)
3.det blir en mörk dräktighetsfläck där bak och så blir de mycket tjockare.

Angående korsning så hade jag black molly och svärdbärare som korsade sig, så omöjligt är det nog inte.
MVH Maria
#3 - 26 oktober 2003 12:25
guppy leker jämt, så länge de är vakna och vid liv.
om en hona föder så jagar hanarna henne & vill para sig innan hon ens har fött klart. De föder ungefär 1 gång / månad, och de blir oftast tjocka som tunnor sen sprutar det ut ett stort gäng yngel som de andra fiskarna oftast kalasar upp..hehe
Platy är också otroligt lättlekta.. du behöver inte göra nåt, det kommer komma yngel.
#4 - 28 oktober 2003 19:09
Följdfrågor.....E det vanligt att man får se när gyppisen och ( svärdbärarna och platyn också ) parar sig??
#5 - 28 oktober 2003 19:15
har hört att platy och svärdbärare kan korsa sig. om man kollar på ett levandefödar akvarium tillräckligt länge så är det mycke möjligt att man får se när de parar sig, det sker som sagt var ganska ofta...;)
#6 - 28 oktober 2003 19:17
oj, glömde, guppyhonor som är "höggravida" får alldeles "fyrkantiga" magar!
#7 - 28 oktober 2003 19:34
En levandefödarhona (de vanliga levandefödarna som guppy, svärdbärare, platy, molly) simmar inte allt för sällan frenetiskt upp och ner längs rutan när det är dags för födsel. Svärdbärarna är en korsning av en massa olika fiskar men framförallt vildformen och platy. Så svärdbärare kan para sig med lite allt möjligt. [:)]
#8 - 22 maj 2004 20:35
Ursäkta om jag frågar mitt i tråden men vad menas med fyrkantig fisk? Som en kub eller fyrkantig under magen?
#9 - 23 maj 2004 00:54
sett framifrån är det en fisk med stor, fyrkantig buk

Jag har en blackmollyhona som ser ut så just nu... hoppas hon kan hålla sig till på tisdag, yngelkaret tjänar som sjukstuga just nu...

Annons