Guppy med palettciklider?

#1 - 2 januari 2008 18:32
Funderar på att köpa palettciklider till mitt akvarium där jag har guppy, neontetror, glödögontetra och några CR räkor. Tror ni att det skulle fungera? Hur många bör man i sådana fall ha?
#2 - 2 januari 2008 18:43
De är parbildande så en hona och en hane, ska du ha fler så ska det vara ett stort, långt akvarium.
Det finns en risk att räkorna blir uppätna om paletterna är fullvuxna
De är revirhävdande och ganska aggressiva men det kan variera, de håller sig nära botten så fiskar som generellt håller till i övre halvan av karet brukar funka fint tillsammans med dem, förutsatt att karet är tillräckligt stort, hur stort är det?
#3 - 2 januari 2008 19:05
Jag skulle inte ha Paletter ihop med bara snälla fiskar med långa fenor... då kan de komma att jaga upp alla fiskar i ett övre hörn av karet.. det har jag varit med om... 100 L, guppy, skalarer och tetror stod uppe i ena hörnet.. med tjyvnypta fenor... :( [:o] :D de fick ungefär 25 L medan ett par paletter hade 75 L.. :D
#4 - 2 januari 2008 19:15
akvariet är på ca 140 liter. om inte palettciklider, har ni något annat tips på en fisk som skulle passa bra tillsammans med de fiskar ja nämnde?
#5 - 2 januari 2008 19:20
jeppman88 skrev:
akvariet är på ca 140 liter. om inte palettciklider, har ni något annat tips på en fisk som skulle passa bra tillsammans med de fiskar ja nämnde?

Mina Kakaduor var jättesöta ihop med guppyn... de hann inte freda sitt revir när det var matning så de red med nosen mot botten och sen gick de till ATTACK... Men guppyn var där lika snabbt igen... :D :D Kakaduorna var riktigt ettriga mot de Gula Fjärilarna jag hade samtidigt, mer grinig än emot guppyn... Fjärilen kunde inte hålla revir... jag har 250 L... Fjärilen åt alla guppy o platyyngel.. ;) Kakaduan blir tyvärr bara 9 månader...
#6 - 2 januari 2008 19:32
Som katarina sa, någon apistogramma skulle funka väldigt bra, de kan också blir litet griniga men sällan lika mycket som paletterna, och de gör inte heller lika mycket skada när de väl blir arga samt att dina räkor borde klara sig fint med dem
#7 - 2 januari 2008 21:21
Paletter eller andra ciklider är ingen säker medinnevånare till guppy, om inte akvariet är STORT, då kan Apistogrammor funka med guppy, men inte GULA/albino guppy eftersom apistogrammahonorna tenderar att tro att det är konkurrerande honor och slår ihjäl dem-ingen pardon, tro mig jag har sett det själv....om det inte finns gott om utrymme och gömställen förståss, då kan gula/albino guppy klara sig i akvariet, men risken är stor att man inte får se dem så mycket eftersom de måste gömma sig hela tiden. Och vad är nöjet med dem då?
#8 - 2 januari 2008 21:32
Ciklider överhuvudtaget är väl egentligen inga säkra medinnevånare till något? ;)
#9 - 2 januari 2008 21:40
Öronräv skrev:
Ciklider överhuvudtaget är väl egentligen inga säkra medinnevånare till något? ;)

Jodå, men det kan vi diskutera någon annan stans....;):D
#10 - 9 januari 2008 10:50
Jag har läst på lite om detta och har själv en del unga Paletter och de jagar guppy yngel och jag tror att långsiktigt går de inte ihop, för guppy blir troligtvis tillslut uppätna. Om du inte ser något problem med det så är det lugnt. Tetra och barber är annars bra om du ska ha Paletter för de behöver få jaga annars finns risken att de tar ut det på varandra.
#11 - 9 januari 2008 10:53
Hur gick det till slut?
#12 - 9 januari 2008 14:17
Jag hade räkor med paletter och dom försvann (blev uppätna) och dom var ändå ca 5 cm så dom käkar nog upp dom

Annons