Guppy? nybörjare

#1 - 2 februari 2006 16:32
Har funderat på att skaffa guppy fiskar för sälskap å mata min salamander med yngel lite då och då.
Är guppyn lätta fiskar att sköta,hur ser man skilnad på hannar och honor,vad ska man mata dom med,är det lätt att få dom att para sig och till sist skulle man kunna ha sånna med en-tre dvärg klogrodor?
#2 - 2 februari 2006 19:37
du matar dom med fiskfoder flager och hannarna är mer färglada än honorna
#3 - 2 februari 2006 20:11
ok.Jag vet att man ska ha mer honor än hannar.Men hur många kan man ha i ett 30 liters plast terrarium utan att känna skuld
#4 - 2 februari 2006 22:30
typ inga...
#5 - 3 februari 2006 09:15
Endler guppy går..

Hehe sacha bra svar :D Haha
#6 - 20 februari 2006 13:13
kan nästan garantera dig att din salamander (beroende på storlek) kommer att käka upp både yngel och föräldrar hade 2 st salamandrar ett tag en var 12cm den andra var 8cm och jag tänkte att man kunde ha dom ihop med kampfisk..det gick inge vidare kampfiskarna som var ca 6-8cm blev mat väldigt fort..
#7 - 3 mars 2006 08:15
Bara att backa upp Sachas svar, inga. Tänk dig själv att vara jagad dygnet runt .. om du inte kan det, ring Harrison Ford
#8 - 4 mars 2006 12:20
nu fattar jag vad ni menar :p
Jg hade skrivit fel,jag menade att ha dom sällsakps fiskar.Inte att ha dom i samma kar som salamandern(nog för att den hade gillat det)

Får väll ställa samma fråga igen då.Hur många guppyn kan man ha i ett 30 liters plast kar UTAN salamander
#9 - 4 mars 2006 17:27
Fortfarande inga. Kanske en hane och två honor men det blir trångt, 50 liter skulle va bättre och då kan du ha fler honor.
#10 - 8 mars 2006 16:42
Jag hade några i ett 20L och det fungerade fint..3 honor 2 hanar mårde få plats..
Jag hade en malawi i samma kar ;) men den flyttade jag senare^^
inga guppis blev uppätna eller jagade (inte mycket iaf)
#11 - 8 mars 2006 16:52
Jag skaffade lite guppy till vårat växtkar men dog ganska snabbt.Enligt han i affären(inte samma affär som jag köpte i) är guppy ganska sönderavlade och kan vara svåra så det blev platy i stället.Har man fått det att funka med guppy så går det undan och man skall inte stoppa i nya i kollonin enligt honom.
#12 - 8 mars 2006 17:07
Jag skulle ha skaffat Endlers guppy. Dom blir bara ca3 cm så du kan ha dom i ett mindre akvarium. Dom är inte heller sönderavlade som dom vanliga är.

Dessutom äter inte Endlers sina yngel utan du har stor chans att få överlevande yngel.

Att dom sedan är så otroligt fina att se på är ju ingen nackdel precis... :p

Annons