guppy och fjärilsciklider?????

#1 - 11 februari 2004 17:37
<font color="blue"></font id="blue">Hej alla! Undrar om guppy går ihop med fjärilsciklider - tycker guppisarna tar för sig lite väl mycket...?[8D]
#2 - 11 februari 2004 19:18
Går utmärkt för mig, har dock Guppyna i ett annat akvarium, av diverse anledningar, men det är inget problem att ha dem tillsammans. Ha mycket växter för fj.cik att gömma sig i om det skulle bli för mycket liv, men det är inte troligt. Hade drygt 40 - 50 stora och små Gyppys tillsammans med lite andra fiskar, samt 2 fj.cikl. Gick alldeles utmärkt.
#3 - 11 februari 2004 20:34
[:-68] Härligt att höra! Förresten - hur könsbestämmer man en fjärilsciklid?
#4 - 13 februari 2004 21:43
Vad jag vet så ser man skillnad på könen genom att kolla in ryggfenan. Hanen har några långa "strån" där längst fram och det har inte honan.
#5 - 14 februari 2004 09:22
Honan är rödare om buken speciellt när de är redo för lek. Dessutom kan man tydligen titta på den svarta fläcken på sidan. Hannarna har inte blå fläckar i den vilket däremot honor ofta har. När de är fullvuxna så är även honan mindre.
#6 - 15 februari 2004 17:58
Guppyn vill ha hårt vatten och fjärilscikliden vill ha mjukt. De klarar sig väl i samma vatten, men om leken ska fungera bra för båda så är det inte någon bra kombination. Guppyn kan få problem vid för mjukt vatten och fjärilen leker inte vid för hårt vatten.
#7 - 25 februari 2004 19:16
kolla mina fjärilar.....
http://www.zoonen.com/minzoon.asp

Annons