Guppy simmade lodrätt

#1 - 14 mars 2009 07:34
Hej!
En av mina guppys började i går att bli "tung i gumpen". Den simmade med baken långt ner i vattnen. I dag på morgonen simmade den helt "lodrätt". Nu har jag tagit bort den, men jag undrar vad det kan ha varit för fel på fisken.
Mvh
Kenneth
#2 - 14 mars 2009 07:45
Välkommen till gänget [:o]

Guppy kan ha alla sorters obeskrivliga åkommor och ofta får man inte reda på vad som hänt. Däremot så är det i nästan alla fallen vattenkvalitén som felar.
Antingen är karet nystartat och balansen inte hittad än eller så är det något vajsing med vattnet som gör så att vattenkvalitén försämrats.

Det kan ju självklart bero på att fisken är nyinköpt i butiken och redan passerat bäst före-datumet eller fått med sig nåt skit från affären oxå.

Men detta är förmodligen inte första gången som vuxna Guppy dör för dig av outgrundliga orsaker tyvärr. Bit ihop och gå vidare och observera alltid även de andra fiskarna noga när sådant inträffar. Skulle det vara någon sjukdom så är det viktigt att hitta rätt diagnos så man medicinerar med rätt sorts medicin.
I det här fallet tror jag dock att det är ett dåligt exemplar som du fått tag på i kombination med att karet är nystartat kanske.

Annons