Guppy - Skål?

#1 - 5 april 2006 12:29
Hej hopp!

En kort och snabb fråga: Kan man ha guppys i skål? I antagandet att den uppfyller storlekskraven. Frågan borde kanske snarare vara: Kan guppys leva i skål?

Är inte så jätteförtjust i fenomenet med "gulfiskskålar" överhuvudtaget måste jag nog erkänna även om jag själv använt mig av det till kampfiskar för födsel och yngel. Vill inte berätta varför jag undrar, har redan min åsikt klar men skulle vilja höra om någon provat och vet?

MVH
//Lina
#2 - 5 april 2006 12:35
ska du ha en skål som uppfyller storlekskraven så får du ha en skål på 40l
#3 - 5 april 2006 12:36
Ja, därför så bad jag om att bortse från detta med storleksfrågan...
#4 - 5 april 2006 12:42
ok,, jo då visst kan den leva i en skål. det kan även en fisk på 20cm göra men den lär ju inte må så bra.
det finns ju faktiskt en anleding till att de står antal liter den behöver
#5 - 5 april 2006 12:45
Man skäms men jag hade guppy i 5 liters "burk" fylld med javamossa i ett år. De trivdes inte utan dog allihopa utom en. Samtidigt har jag en kompis som odlar guppy i små små akvarier. Vet inte exakt hur små de är men gissar på 10-15 liter. Han är väldigt noggrann med vattenbytena. Nästan varje dag.

Inget att rekommendera för den late eller djurvänlige.
#6 - 5 april 2006 18:32
saken är ju också att oftast ser man ju inga bakgrunder i skålar vilket man MÅSTE ha. enormt stressande för en rädd fisk att inte kunna söka sej till ett ställe som den kan känna sej trygg på om det är rörelse vart den än kollar, kan ju avhjälpas med en större rot eller stenar men formen på skålen , är ju inte idealisk för rötter heller, men kan man lösa det ser jag egenligen inget hinder i att ha ett par guppy i en STOR skål på ca:40 liter. fast man tröttnar på att titta på den förvrängda brytningen som ett runt glas ger
#7 - 6 april 2006 06:17
[quote=Wedquinna]Hej hopp!

En kort och snabb fråga: Kan man ha guppys i skål? I antagandet att den uppfyller storlekskraven. Frågan borde kanske snarare vara: Kan guppys leva i skål?
MVH
//Lina[/quote]
klart du kan ha det, jag hade guppys i en skål kanske ett år,de fick massa yngel hela tiden så där va en massa,jätte kul, men du måste ha ljus,växter och en pump av något-slag i den, jag hade en sak som hade en rund botten som man hade under sanden sedan stack det upp en plastbit mdeett filter på, tog in luft genom en ,slang och något soomstod bervid akvariumet..
så svaret på din fråga är: JA!
#8 - 6 april 2006 06:21
Ok, jag tar hela historien. Fiskskålar öht är ju förbjudna, just eftersom det inte finns någon täckt vägg (att dessa ändå säljs bland fisktillbehör är ju rätt intressant, ganska roligt att ifrågasätta butiksägare varför dom tillhandahåller dessa btw). Zoobutiker däremot ska, enligt de fakta jag fått från zooägare men inte själv läst, få hålla fiskar i sådana utrymmen eftersom det i försäljningssyfte anses vara temporärt boende. MEN att ha fyra skålar med guppys på disken (visserligen stora och ser inte nämnvärt trånga ut för fiskarna) som "prydnader" tycker jag är fel.

Om man ställer detta mot t.ex. kampfisken eller annan labyrintfisk, tror jag att dom lever bättre i en skål än guppys. Kan guppys verkligen må så bra att dom leker osv (vilket kampfiskarna gör och jag anser att det är ett tecken på att de inte tar SÅ stor skada av det) i en skål?

Hoppas ni förstår min luddiga fundering...
#9 - 6 april 2006 06:22
Tillägg: Ingen pump eller syretablett i någon av skålarna.
#10 - 6 april 2006 06:31
[quote=Wedquinna]Tillägg: Ingen pump eller syretablett i någon av skålarna.[/quote]

Det är inte absolut nödvändigt om man har mycket växter och ljus och sköter vattenbytena och suger bort skit varje dag. Man kan misshandla guppy i 150 liters akvarium också. Det handlar mer om hur man sköter det än hur stor plats guppyn har. Fast det är lättare att sköta det i 150 än i 5 liter.
#11 - 6 april 2006 08:16
Krax: Självklart kan alla djur misshandlas oavsett vilken yta dom lever på. Men i ett akvarium har oftast värmare, syretillförsel, pump m.m. vilket man sällan ser i en skål... Har ju sett andra ställen där dom i akvarierna har blandat helt fel fiskar (olika temp behov osv) eller som varit "igengrodda" och det är ju som du säger precis lika mycket misshandel det!

Som sagt var så ville jag bara veta om andras erfarenheter om guppys i skål och om dom far illa av det. Eftersom dessa skålar hålls rena och fina med frekventa vattenbyten (även om dom inte har några växter) så antar jag att fiskarna inte far så illa som min första tanke var.

Kanske man rent av ska ta och damma av den största skålen längst in på vinden och sätta in ett gäng och starta guppyodling i den istället för att låta den stå och damma?! *skratt*
#12 - 6 april 2006 08:43
[quote=Wedquinna]Kanske man rent av ska ta och damma av den största skålen längst in på vinden och sätta in ett gäng och starta guppyodling i den istället för att låta den stå och damma?! *skratt*[/quote]

Ja, kanske det. Men glöm inte växterna! Javamossa som hänger i en fiskelina hjälper jättemycket mot dåligt vatten och guppy gillar växter. Och om det blir yngel klarar de sig bättre om det finns något att gömma sig i.

Annons