Guppy + vad?

#1 - 31 januari 2008 19:59
Nu har jag sökt i forumet (läst en sisådär 16-17 sidor [:o]) och inte hittat något renodlat ämne om vilka fiskar som funkar med Guppy.

Har själv framförallt Guppys som intresse och kommer framförallt ha sådana i mitt nyinköpta 110litersakvarium... dock vill jag gärna komplettera med lite andra fiskar (och en städare), men det måste vara fiskar som funkar bra med guppys och inte äter alltförmycket yngel...

Någon som kan ge tips på bra guppykompisar? Tacksam för svar!
#2 - 31 januari 2008 20:41
Corydoras-malar. Supersnälla, söta, och äter överbliven mat på bottnen. Corydoras panda är en favvo. :p
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309

Som algätare kanske en ancistrus eller en "pitbull pleco" skulle passa. Ancistrus skall helst ha akvarier över 100 liter, medan den senare funkar i akvarier ner mot 50-60 liter.

Annars kan du ju ha äppelsnäckor också.
Bilagor:
#3 - 31 januari 2008 20:49
tror att platy går bra med eftersom dom med föder levande och deras yngel också behöver gömma sig
#4 - 31 januari 2008 20:59
Oh! Corydoras panda var ju kanonsöta! Jag har dock 5-7 mms grus på botten, kan det funka ändå? Kommer även hålla några grader varmare, men det kanske går... hmm.. ska definitivt fundera på dem.

Någon platy är nog inte heller dum, även om jag tycker de kan vara lite trista.
#5 - 31 januari 2008 21:21
gula molly
#6 - 31 januari 2008 21:33
rödtoppen skrev:
gula molly
Är det inte korkat att ha en fisk som gillar bräckt vatten tillsammans med en sötvattensfisk?
#7 - 31 januari 2008 21:43
CeciliaW skrev:
Är det inte korkat att ha en fisk som gillar bräckt vatten tillsammans med en sötvattensfisk?

jo men nu är jag korkad, tom så korkad att jag har gula mollys ihop med mina guppy och utan salt (dum , dum , dum ,dumma mig)
#8 - 31 januari 2008 21:46
rödtoppen skrev:
jo men nu är jag korkad, tom så korkad att jag har gula mollys ihop med mina guppy och utan salt (dum , dum , dum ,dumma mig)
Hahah, det var inte så jag menade :) Det jag menade är att eftersom jag har guppys som mitt huvudintresse, så kanske det är dumt att blanda in fiskar som gillar bräckt vatten... gillar man just både guppys och mollys förstår jag absolut att man testar att ha dem ihop, men när man har en specifik fisksort som huvudintresse kanske det är bättre att hitta en fisksort som går bra ihop ifråga om PH-värde, temperatur, vattentyp etc.
#9 - 1 februari 2008 08:59
Aha
#10 - 1 februari 2008 09:06
CeciliaW skrev:
Hahah, det var inte så jag menade :)

Var visst snarstucken igår [:o] :)
#11 - 1 februari 2008 09:11
rödtoppen skrev:
Var visst snarstucken igår [:o] :)
Ingen fara, såg själv att jag uttryckte mig lite klumpigt ;) No hard feelings! :)
#12 - 1 februari 2008 11:53
Har läst lite om Ancistrus nu och tycker den är lite väl stor - 13 cm?! Sicket monster :D Är det någon som har tips på någon mindre "städare"?
#13 - 1 februari 2008 12:19
Pitbull pleco och äppelsnäckor har jag nämnt (Parotocinclus jumbo). Du kan också ha någon annan Otocinclusmal, typ Otocinclus vittatus. Just dom är dock ganska känsliga för vattenkvaliteten, så man får sköta sina vattenbyten bra. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329
#14 - 1 februari 2008 12:23
Jens A. skrev:
Pitbull pleco och äppelsnäckor har jag nämnt (Parotocinclus jumbo). Du kan också ha någon annan Otocinclusmal, typ Otocinclus vittatus. Just dom är dock ganska känsliga för vattenkvaliteten, så man får sköta sina vattenbyten bra. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329

Tackar så innerligt för tipsen, tror jag måste besöka närmaste akvarist för att inspektera de du nämnde!!
[SIZE=3]
En kort fundering:
[/SIZE]Funkar dvärgciklider med guppys? Tänkte närmast på kakaduaciklid eller röd dvärgciklid... visst, de är revirhävdande - men jag tycker de borde kunna funka ändå med guppys? Eller? Såg att de har ungefär samma temperaturkrav, och kakaduacikliden kunde ju fås att leka även i mer alkaliskt vatten (har pH runt 7,5-8 i nuläget). Jag tänker då isåfall ha en av arterna, och ha en hane + 3-4 honor (och naturligtvis inreda med grotta etc).

[SIZE=1](ber om ursäkt om mina tusen frågor... :()[/SIZE]
Bilagor:
#15 - 1 februari 2008 22:41
Dvärgciklider fungerar bra med guppys, sedan är dom riktigt snygga :D Kolla på Fjärilsciklider också ;)
#16 - 2 februari 2008 11:24
Abergoner skrev:
Dvärgciklider fungerar bra med guppys, sedan är dom riktigt snygga :D Kolla på Fjärilsciklider också ;)

Det var lite det som var tanken ;) Hur är Dvärgciklider, var rör de sig mest i akvariet? Guppys är ju ganska bra på att simma i mitten av akvarier (och jag kommer ffa ha guppys), därav min fråga...

Annons