guppy yngel!!

#1 - 25 november 2006 09:28
[SIZE=3]fick guppy yngel för fyra dagar sen:D , alla är nu uppätna men undrar hur jag ska göra nästa gång eftersom jag hört att guppy kan bli förråds befruktade om det stämmer så ska väl det komma yngel om tre veckor hur ska jag göra då?:confused: /chriffan 100 liters akvarium[/SIZE]
#2 - 25 november 2006 09:50
det tar en månad för nästa kull att komma så du kan räkna ut när hon ska föda nästa gång och så köper du en yngel-box (som flyter isamma akvarium) och så lägger du in honan där när du tror det är dags och när hon har laggt ut barnen kan du ta ur henne ur yngel-boxen! elr så skaffar du flyttväxter eller java mossa
#3 - 25 november 2006 13:14
vad skulle du tycka vore bäst?:confused:
när skulle man kunna släppa ut ynglena tycker du? /chriffan;) 100l akvarium med [:-145]
#4 - 25 november 2006 15:48
det beror på vad du har för fiskar? ja låter mina vara med dom stora för inga av mina fiskar äter dem små men det beror på vilka andra sorters fiskar du har?
#5 - 25 november 2006 17:37
Jag lägger i mina yngel i en yngelkasse sen får dom vara där i 1-2v sen släpper jag ut dom igen.
#6 - 25 november 2006 17:39
Prova gärna ha flytväxter där yngeln kan gömma sej
#7 - 25 november 2006 18:05
jag har 6 guppy och två guld anictrus inte en aning hur man stavar det:) hur stora är dom efter två veckor? tips på några flytväxter:confused: /chriffan 100l akvarium
#8 - 25 november 2006 18:28
Jag låter både mina guppy och platy föda i akvariet. Har täta växter så ynglen kan gömma sej. En bra växt är Javamossa, där gillar ynglen att vara. Fiskarna brukar mest äta ynglen just när de föds. Så några blir ju uppätna. Men oftast bli kullarna så stora, så det inte gör nåt om de blir några stycken mindre. Men du får prova dej fram vad du tycker är bäst. Sen beror de förstås på vilka andra fiskar du har i samma akvarium. Lycka till.
#9 - 26 november 2006 15:32
har nu tänkt att skaffa sig en yngelbox men vilket är bäst nät eller plast
#10 - 26 november 2006 15:35
plast tror ja! men sen när du har haft ynglen i yngel-boxen i en vecka är det bra att skaffa java mosa för dom att gömma sig i den mossan är inte så himmla dyr runt 49 kr
#11 - 27 november 2006 04:50
Jag har både yngelbox i plast o nät.. men använder mest plast. Ska honan föda i boxen är det enklare med plast och det lilla gallret man kan ha så de flesta yngel ramlar under. Ska man fånga i akvariet o lägga i box kan det kvitta vilket typ av box.
Marcus har koll på detta med att räkna ut guppy förlossningar, tror han nästan räknade ut på prick på dagen sist... nu vet du när din hona fick så räknar du fram 28 dagar, då är det dags igen... o som Marcus säger.. när de ska ut i akvariet beror ju på vad du har där, men har du bara guppy o Ancistrus kan man flytta ut dem ganska fort.
Växter att gömma sig är finns många, java mossan som det pratas om är bra, man kan ha ett trassel med andra typer av växter som man inte behöver plantera.,.. finns många olika.. ska du ha ngt som flyter på ytan är t ex vatten ormbunke bra..

Som jag nyss sa i en annan tråd.. har du Ancistrus så är de lätta att få att leka också bara man ha rett par o de är stora nog... det är en härlig syns med små guld ancistrus ungar.. det tycker jag du ska försöka sedan, inte alls krångligt o hur du gör kan vi tipsa om
#12 - 27 november 2006 14:38
undrar bara hur gammla och hur långa guld anictrusarna blir:confused: /chriffan 100 l akvarium
#13 - 27 november 2006 14:51
samma som vanliga ansistrusar. 15cm har jag för mig ålder vet jag inte. Du kan ju säka här påå zoopet eller på planetcatfish
#14 - 28 november 2006 20:15
En av mina guppyhonor börjar bli tjock. Hur lång tid tar det innan ynglen är frisimmade? (Vill inte sätta henne i yngelkaret för tidigt... måste vara tråkigt där)
#15 - 30 november 2006 14:27
inte en aning men efter den fått yngel så dröjer det ca 28 dagar:p /chriffan 100l akvarium
#16 - 2 december 2006 04:03
jsodra skrev:
En av mina guppyhonor börjar bli tjock. Hur lång tid tar det innan ynglen är frisimmade? (Vill inte sätta henne i yngelkaret för tidigt... måste vara tråkigt där)

Förstog inte riktigt din fråga... frisimmande är ju dina yngel så fort de kommer ut.. men sätta honor i yngelakvarium eller yngelbox för tidigt är klokt att låta bli.. men har man koll på sina guppyhonor så är det ju ganska lätt att räkna ut när kullarna kommer som flera pratat om i tråden.

Annons