Nina82 skrev:Hej Sirii.. Jag har oxå en juwel med inbyggd pump. Brukar kolla vid vattenbyten ifall där är något yngel och då flytta över dem. Brukar använda mig av locket till punktolflaska (medicin) men du hittar säkert något annat smidigt att fånga upp dem med. Någon liten miniburk eller om du har en oanvänd doseringskopp som man får på apoteket tex.. Använd fantasin :D
Smulat flingfoder funkar fint. Även maltabletter och det mesta annat som du matar dina vuxna guppy med. Granulat är ingen bra idé eftersom det är för stort men annars funkar det mesta.
Nina82 skrev:Efter ungefär en vecka brukar de som överlevt i akvariet börja våga sig fram så de har helt klart en chans. Dock så har de inte lika mycket instinkt till att gömma sig om de blir jagade eftersom de aldrig behövt gömma sig men överlever de bara de första timmarna så kommer de klara sig.
Skaffa massor med växter de kan gömma sig bland om du inte redan har det och släpp över dem så sent som möjligt på kvällen, när akvariet varit släckt ett tag. Kvällen innan vattenbytet vore kanske lämpligt.
När du fått första och andra kullen att överleva så kommer de vuxna inte bry sig lika mycket om ynglen. Då liksom bara finns dom där :)
Men det är helt rätt inställning. Skulle det inte gå vägen så dröjer det inte länge till nästa kull :p
Sirii skrev:Jag har tillräkligt mycket växter tror jag så de ska förhoppningsvis gå bra =) mina fantomtetror och svärdbärare kommer nog ta några med, men hur är de med praktbotior?
Nina82 skrev:Har ingen erfarenhet av botior men tetror och svärdbärare kan vara jävliga :(
Förstår varför de gömmer sig [:o]
Blir mycket svårare att få yngel att överleva med andra arter i samma kar men du får väl prova dig fram. Lycka till ;)
Sirii skrev:okej =) kanske kan stoppa ner några yngel i mitt lilla 19 l kar som är tomt?
Nina82 skrev:Skulle helt klart vara det bästa. Sätt i pumpen i ditt juwelkar så blir det lagom inkört till vattenbytet om en vecka. Sätter du i en ren pump i ditt 19L så finns där inga goda bakterier som tar hand om skiten ;)
Sirii skrev:Då får det bli så :p fast nu får jag nog frächa upp det lite har stått med samma vatten i sen typ januari fast det inte har varit igång, har inte plockat ner det än :confused: så det är väl inte så mysigt för tillfället :P
Nina82 skrev:Vattnet behöver/bör inte stå utan fisk så släpp du i din fetaste hona så fort det håller rumstemperatur ;)
Se till så du har växter oxå som ynglen kan gömma sig bland.
Sirii skrev:okej så de behöver inte stå och grejja till sig i en vecka som i vanliga fall? har hällt i ca en liter vatten från det stora karet för säkerhetsskull.
jag har inga växter som jag kan av vara så jag tog en plastväxt som ska se ut som en amenon eller något också byggde jag en grotta av två lite större stenar, inte speciellt snyggt men det får duga tills vidare:p
Sirii skrev:okej så de behöver inte stå och grejja till sig i en vecka som i vanliga fall? har hällt i ca en liter vatten från det stora karet för säkerhetsskull.
jag har inga växter som jag kan av vara så jag tog en plastväxt som ska se ut som en amenon eller något också byggde jag en grotta av två lite större stenar, inte speciellt snyggt men det får duga tills vidare:p
Nina82 skrev:Haha.. Tror du det ploppar yngel bara för att du flyttat henne ;) :p
Nä.. Det kan ta allt från sekunder till flera veckor innan det är dags. Hur länge sen är det hon fick sin senaste kull? Eller hur länge har du haft henne? Oftast så ser guppyhonor högdräktiga ut även om de har 1-2 veckor kvar för en som inte vet hur tjocka de kan bli ;)
Har själv varit där :p
Sirii skrev:Hehe nä det trodde jag väl inte men man kan ju hoppas :p jag har haft henne kanske 3 veckor och i djur affären gick hon med bara honor.. så hon träffade hannarna första gången då! Kommer hon käka upp yngeln? för om dom kommer på natten har jag ju ingen koll på det, kan ju inte vara vaken dygnet runt för att sitta där och glo :)
Nina82 skrev:Det finns ju alltid en viss risk att hon äter ynglen men oftast hinner man flytta henne innan hon ätit alla. Därför är växter eller åtminstone något annat gömställe att rekommendera, men det hade du väl redan fixat.
Sen tycker jag att en lagom överlevnadsskara ligger på max ca. 5 yngel per kull men det är mitt tycke. Blir det för mycket yngel kommer du snart märka att du inte har plats med alla.