guppy yngel

#1 - 26 april 2009 13:52
[SIZE=3][COLOR=DarkOrchid][FONT=Arial Narrow]Tjena tjena (;

Alla mina guppys ynglar av sig men sen efter jag haft ynglen o de har börjat växa så har de fått "spetsiga fenor" och de verkar allmänt slöa ;/
har de i en 30 L akvarium nu med pump & filter..
När jag köpte pumpen i djuraffären så frågade jag om den gick bra till 30 L så de var helt ok sa dom.. alltså i andra ord är den anpassad till små akvarium..
men som sagt jag förstår inte vad som är fel med ynglen ;/
De har både växter & grus o får mat 2-3 gånger/ dag ..
Börjar oroa mig lite över dem ;(
Ngn som vet vad jag ska göra?
[/FONT][/COLOR][/SIZE]
#2 - 26 april 2009 16:58
Att dina fiskar är slöa kan bero på flera saker.
Hur ofta gör du rent? Hur många fiskar har du? Hur hög är nitrit halten? Ph-värdet?
Visar fiskarna några andra symtomer?
#3 - 26 april 2009 17:11
Matar du så mycket som 2-3ggr/dag så behöver du nog göra delvattenbyte var tredje dag ungefär iaf.
#4 - 26 april 2009 17:21
Simmar fiskarna med hela kroppen, lite Svajiga/vaggande rörelser?
#5 - 27 april 2009 14:49
Nina82 skrev:
Matar du så mycket som 2-3ggr/dag så behöver du nog göra delvattenbyte var tredje dag ungefär iaf.

Det är yngel och ja, jag gör vattenbyte ca 10-15 % av vattnet varannan dag.
#6 - 27 april 2009 14:52
ansjo skrev:
Simmar fiskarna med hela kroppen, lite Svajiga/vaggande rörelser?

Typ med hela kroppen, men jag läste om varför de fick spetsiga stjärtfenor och det var ngn slags torpedsjuka elr något sånt ;(
så den gör att fenorna fräts sönder och till sist dör fisken ;/ har bara 2 st som verkar friska, stackars de andra ;( Vad gör man ?
#7 - 27 april 2009 15:09
Försöker hålla bra vattenkvalité och prova även att tillsätta 1 dl salt/100 liter vatten.
Att dina fiskar insjuknar på det viset kan bero på att du har mycket fisk i ett relativt litet akvarium, som det lätt kan bli med guppy inblandat;).
De kan inte föröka sig hejdlöst, utan blir det en viss mängd fisk i ett akvarium håller det sig i någorlunda status quo, dör en så kommer en ny fisk i dennes ställe och upphåller på så vis fisklasten i karet.

Skulle det nu vara att fenorna fräts sönder kan de ha drabbats av fenröta, och då bör du medicinera mot detta om din diagnos är riktig.

Annons