Guppy yngel fråga

#1 - 25 mars 2007 21:43
Hej!

Ursäkta om frågan är lite dum men jag är helt ny på detta och tycker det är skitkul!

Köpte för en tid sedan ett 110l akvarium och i det simmar just nu 10 kardinaltetror och allt är frid och fröjd.

Jag funderar nu på att skaffa några guppys (har varit en favoritfisk sedan länge).
Nu till min fråga om gyppysarna ynglar av sig så mycket som alla säger vad ska man göra av alla nya fiskar? Finns det nått ställe på nätet där det funkar att sälja guppysar tillexempel? Får inte plats med så hemskt många nya i akvariet.

Tacksam för alla svar!
#2 - 26 mars 2007 03:06
Guppy får yngel med ca 28 dagars mellanrum, visst kan akvarium bli överbefolkade om man har produktiva fiskar. Men tar du int hand om yngel speciellt och har andra fiskar i akvariet så blir det troligen inte så mkt yngel. Kardinal tetran som du har nu är ingen större bov på äta guppy yngel, men visst kommer den äta upp en del.. Det är annars inte så vanligt att man just har desa sorter ihop då kardinaltetran vill ha ett mjukt vatten och guppy snarare ett hårt vatten... men de klarar sig ju i även neutralt som jag kan gissa att du har då.

Får man för mkt fiskar så går det alltid sätta in annonser här på forum eller gör som jag.. dela med dig till andra som vill ha fiskar. Men stora mängder får man ju främst om mn tar hand om alla yngel som kommer o låter honir föda i ybgelboxar o liknande.. så det där brukar lösa sig...

Så då är nästa fråga.. vad ska du ha för guppy.. finns en hel massa fina odlingsformer

hälsn Robban
#3 - 26 mars 2007 09:14
Har du kardinaltetror så kommer de äta upp en del nyfödda ungel, skaffa täta växtsnår så överlever de snabbaste och smartaste av guppyynglen...
#4 - 26 mars 2007 09:15
PS: i ett 110 liters akvarium med bara 10 kardinaltetror så borde du få plats med MÅNGA guppy....bara testa så får du se....
#5 - 26 mars 2007 09:34
skulle gissa att dina kardinaltetror kommer hjälpa till med att hålla antalet guppy yngel nere...

Edit: när jag postade mitt svar så fanns inte tummens svar med. såg det först efteråt...
#6 - 27 mars 2007 06:40
OK, tack så mycket för svaren!
Idag bär det av till djurafären för inköp, har inte bestämt mig ännu vilka varianter jag ska ha.
:)

Annons