guppy yngel.. hjälp..

#1 - 27 oktober 2004 20:09
är det någont som vet hur länge, eller hur stora yngelna behöver avra innan man kan släppa ut dom ur gyppytanken till de övriga fiskarna? spelar det någon roll hur stora de övriga fiskarna är som finns i akvariet? (black molly, neontetror)
#2 - 27 oktober 2004 20:30
neontetror är glupska black molly också men hur stort e karet och hur många fiskar har du?
#3 - 27 oktober 2004 20:33
har du växter ynglen kan gömma sig i så kan du släppa ut dom mycket tidigare
#4 - 27 oktober 2004 20:35
Har de många bra ställen att gömma sig på, som växter, rötter och stenar kan man släppa ihop dem tidigare. Men jag skulle vänta så länge som går.

Du har inte funderat på att sätta upp ett yngelkar?
#5 - 28 oktober 2004 05:57
yngelkar? är det samma som en guppytank? det har jag dom nämligen i nu, men frågan är hur lägen jag måste ha dom i det =)
#6 - 28 oktober 2004 08:05
Tanken hänger på kanten eller flyter i karet. Ett yngelkar är ett litet akvarium. ca 13-21 liter.
#7 - 28 oktober 2004 12:42
okej. tack för svar. då ska jag skaffa ett yngelkar. mitt akvarie är ca 25 - 30 liter tror jag. i detta har jag två black molly, fem neontetror, en guppyhona och två andra fiskar som jag inte vet vad dom heter, men är i samma storlek som guppyhonan. men köper då ett yngelkar och sedan väntar jag lite till innan jag släopper i dom i det "riktiga" akvariet?
#8 - 28 oktober 2004 13:47
Ditt akvarium är ganska litet. Vet du vad du har för mått på det kan du räkna ut liter genom att ta höjden x Bredden x djupet dela sedan med 1000 och du får exakta litertalet.

Du har inte funderat på ett lite större akvarium, fast det är en kostnadsfråga då. Om ditt akvarium är ca 25 skulle det vara ok att använda som yngelkar eventuellt.
Om du skall ha kvar alla yngel sedan blir det lite mycket fisk eventuellt och du kommer att få massor av guppyyngel eftersom du har både honorna och hanarna i samma akvarium. Hanarna bryr sig inte om att det är mamman eller systrarna den parar sig med.
#9 - 28 oktober 2004 13:59
Ursprungligen skickat av Xantia

Ditt akvarium är ganska litet. Vet du vad du har för mått på det kan du räkna ut liter genom att ta höjden x Bredden x djupet dela sedan med 1000 och du får exakta litertalet.

Du har inte funderat på ett lite större akvarium, fast det är en kostnadsfråga då. Om ditt akvarium är ca 25 skulle det vara ok att använda som yngelkar eventuellt.

Om du skall ha kvar alla yngel sedan blir det lite mycket fisk eventuellt och du kommer att få massor av guppyyngel eftersom du har både honorna och hanarna i samma akvarium. Hanarna bryr sig inte om att det är mamman eller systrarna den parar sig med.

har nu mätt, mitt akvarium ligger på 24 liter. men tror iaf att jag köper ett litet yngelkar eftersom mitt akvarium fungerar bra till dom få fiskar jag har. och sedan så ja dom får mycket yngel, men än så lägen är dom inte såpass stora och när dom är det så ska dom säljas.
#10 - 1 november 2004 15:56
Jag kollade mitt akvarium i dag på morgonen och kunde se 1 yngel som låg och tryckte under en Anubias planta, hoppas den klarar sig.:) Har sen tidigare 10 guppys och 3 pygmé malar i mitt 110 liters.
#11 - 1 november 2004 17:08
har cirka 40 yngel med mina neontetror och de har inte visat någon tendens på att vilja äta upp dem....=) har dem i ett 37L kar, (tempen växlar mellan 25-28 grader), med en hel drös med växter och en rot och en mini pump och de frodas och växer!

Lycka till med akvariet!

Annons