Guppy yngel. Klarar dom sig utan pump?

#1 - 16 februari 2004 20:26
Hej..
Har fått lite guppyyngel och jag har precis flyttat dem till en vas som jag tidigare testat lite nanoakvarium i. Vasen är väl på 4L eller nåt. I den har ja sand, lite växter samt en rejäl tuss riccia som täcker hela ytan.
Nu till frågan. Behöver jag ha nån syrepump eller liknande för att hålla igång syretillförseln? Jag har en, fast den låter lite för mycket för att ha på den under natten. Dom kanske klarar sig ändå? Bara man vispar om lite då och då.
Eller?

Svara gärna snabbt!
#2 - 16 februari 2004 20:31
Mina har klarat sig flera månader i c:a 4 liter vatten med hornsäv (syrebildande) men du får inte glömma att byta vatten. Och så får du räkna med att ynglena kommer växa otroligt långsamt.
#3 - 16 februari 2004 20:36
scoooob.. Så du kör utan nån pump/syresten som skapar utrörelse? och dom klarar sig fint? Toppen! Ynglen kanske inte gör av med speciellt mycket syre.
Ska försöka byta några deciliter om dagen.
Hur lång tid tar det innan dom är vuxna, typ.
#4 - 16 februari 2004 20:46
det kan nog ta sin lilla tid. Men för mig har det bara lyckats med Guppyyngel. Jag antar att platy och svärdbärare är känsligare. Men se till att du har syrebildande växter i skålen
#5 - 16 februari 2004 21:43
Hmm mina platy yngel (2 st) bor i en skål på ca 2,5 l och har gjort så i två veckor nu. jag har grus och växter, (vattenpest) och java mossa i skålen och tillsätter då och då en kvarts syretablett samt byter hälften av vattnet var 5e dag ungefär. Dessutom har jag riktat en ikealampa som blir lite varm över skålen och har den på ganska mycket. Ynglena verkar må fint och växer snabbare än det ensamma yngel som är kvar i det stora karet och som jag aldrig lyckats fånga in....men det är en liten kämpe, så jag hoppas han klarar sig!
#6 - 22 februari 2004 13:20
Jag har fött upp flera guppyyngel i ett akvarium på 9L och jag har aldrig brytt mig om att tillföra syre till dom eller värme för den delen. dom klarar sig helt utan pump och syre tillförsel i vattnet eftersom dom hämtar syre från luften. däremot så får man se till att man inte täcker hela ytan med växter då. Lycka till!
#7 - 22 februari 2004 21:45
hej hej!:) Tänkte bara fråga varför du inte skaffar en yngelkasse istället? Har just nu 28 stycken i en ganska stor sån och de växter så det knakar och det enda man behöver tänka på är att byta vatten lite då och då. Eftersom att yngelkassen läggs ned i det vanliga akvariet så behöver man dessutom inte oroa sig för syret eftersom man har pump och kanske syre sten där. Det finns också yngelkassar med lock så att ingen kan hoppa ur eller i. Jag har en stor yngelkasse där honan får föda sedan flyttar jag över bebisarna till en mindre:))) Har precis fått 20 stycken gyppyhonor för cs: 2 timmar sedan*ler stort*:)Lycka till!!
#8 - 25 februari 2004 16:41
det är en bra idé men som för mig så går inte det för jag prövade att ha mina yngel i ett yngelakvarium av plast som satt i det stora men ynglen tog sig ut genom "gluggarna". yngelkassar av nät går inte att få tag på i Piteå.
#9 - 25 februari 2004 17:35
Har också nyligen fått yngel och köpte ett plastakvarium att ha dom i, vet inte hur stor det kan tänkas vara, men ca 9 l (?) kan jag tänka mig. Har ingen pump, ingen syresten, utan byter vatten ofta, lite varje dag, har (jag också!) en IKEA-lampa ovanför så att det ska bli lite varmare och en värmefläkt, det blir ca 24 grader varmt i vattnet. Och....dom lever!=)

önskar dig lycka till!

´/johannah

Annons