guppybrudar som fajtas

#1 - 29 februari 2004 13:42
Jag har två guppyhonor som börjar bli lite gamla och skrankliga nu. tycker dom har gjort sitt och jag är inte intresserad av att få yngel av dom. så jag har separerat dom två från resten av guppyerna och har dom i mitt andra sällskapsakvarium istället.
det har gått jättebra i typ en månad men nu plötsligt har dom börjat fajtas.och det ser konstigt ut. först pickar en av dom lite på den andra. sen börjar dom slå mot varann liksom med hela kroppen och hetssimmar i runtrunt jättetight samtidigt som dom liksom gnider sig mot varann.lite svårt att beskriva men det ser jättekonstigt ut.
Detta är ett beteende som jag aldrig sett förut.nån som känner igen det eller vet varför dom beter sig så?
dom har alltid varit så lugna och snälla förut.
#2 - 29 februari 2004 18:54
Jag har också sett guppybrudfajter, men bara vid några enstaka tillfällen. Jag har inte förstått varför och inte sett någon beskrivning på att sådant förekommer. Du är med andra ord forskningspionjär!

Mina gjorde typiskt sådana tajta cirklar runt varandra med lite hugg som du beskriver, men alltid nere vid bottnen.
#3 - 1 mars 2004 17:33
ja precis!. jag har haft guppy så länge jag kan minnas och aldrig sett nåt liknande.

ja, mina håller sig också mot botten när dom slåss.men det är inte för att dom får nå beteendestörningar för att dom inte har nån hane då?
för det var i samband med att jag flyttade ut honorna från de andra som det började.
#4 - 1 mars 2004 21:05
Det var över 10 år sedan senast jag såg det så jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror inte de var ensamma utan hannar.

Här är min hypotes som jag hade då: Jag uppfattar det som en hierarkistrid. Det kanske är strid om vem som skall vara alfa-hona för att tala vargspråk? I naturen är ju guppy en "gruppfisk" (inte direkt stimfisk), och kanske det finns en hierarki mellan honorna precis som i en hönsflock?
#5 - 1 mars 2004 21:20
En av mina unga guppyhonor brukar hoppa på de andra o picka på dem.
Hon simmar liksom in i dem i sidan, så de bildar ett T och plöjer på..
Skumt..
#6 - 2 mars 2004 16:59
Dom kanske itne gullar varandra? Mina guppyhonor brukar också göra så.. Man kanske ska separera dom?
#7 - 2 mars 2004 17:11
Jag såg samma beteende från en hona som bott ensam med BG och pilnäbb bl a. När hon flyttades till ett akvarium med fler guppys så muckade hon med en av de "inbodda" honorna. Jag fick den uppfattningen att den nya honan var van att ta för sig för att inte bli fiskmat, men idag är det lugnt mellan brudarna..
#8 - 4 mars 2004 18:22
det märkliga är att med mina honor verkar det inte vara en som är underlägsen. dom kanske båda vill vara högst..shit, dom kanske tar livet av varann..kanske bäst att sära på dom.

Annons