Jag får tro på honom då, fast irriterande att det förekommer rakt motsatt information 'i mängd' då. Men kan ju bli.. intressant då på sikt det här iom att jag har platy med både guppy och endlers. Än har samtliga små platybarn sett synnerligen 'renrasiga' ut dock (tyvärr höll jag på att säga, de är små karbonkopior av sina föräldrar ner till minsta färgteckning.)
Tro mig, men med detta tillägget:
Artegen sperma överlagrar för det mesta den "udda"sperman; vill man ha pluppisar, eller vad du nu vill kalla hybriderna av platy*guppy, så måste man börja med en obefruktad platyhona som sedan får gå i ett eget akvarium med en eller flera "superhorny" guppykillar, då KAN det sedan födas hybridyngel, men som du läst tidigare så tenderar dessa att bli kortlivade. Naturens eget sätt att undvika "tillräckligt" konstiga hybrider???? Alltså: om man som du har både platyhanar och guppyhanar så kommer platyhonornas kropp att "välja" rätt sperma till befruktningen.....
Men det är inte lika säkert/inte ens troligt om man t.ex. har svärdbärare och platy i samma akvarium eftersom dessa är så hysteriskt mycket mer lika i genuppsättningen. Speciellt om dessa är "akvariestammar", för dessa är framavlade i kombination av de två ursprungliga arterna, borde kallas X.hybridus'svärdbärare/platy' istället.....jag har skrivit mycket om detta tidigare, sök lite i forumet så hittar ni säkert mer info....:D