Guppyhona i Hatchery

#1 - 24 november 2004 08:59
Hej å hallå!
Satte igår kväll över två guppyhonor i varsin hatchery för jag misstänker att ynglen kommer snart.
Den ena honan är precis som vanligt, det är den andra jag funderar över:
Hon har dragit ihop alla fenor, står å hänger med stjärten lite neråt samt står still hela tiden, inte flämtande men vid ytan. Nu undrar jag om jag ska ta detta som ett tecken på att ynglen är nära, eller om hon helt enkelt vantrivs och vill komma ut?
Jag har akvariet fullt av barber, så jag vill inte låta dom föda utanför hatcheryn, då jag vill behålla några yngel. Vad tror ni? Brukar honorna reagera så här innan födsel, eller vantrivs hon?
/Marit
#2 - 24 november 2004 09:10
Låter väl som att det skulle bli något där.
Min vän Frida skrev en gång en artikel om Guppyfödsel.
Se denna länk:
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=209599
#3 - 24 november 2004 09:22
Jaa, det kan ju stämma, när man ser den utmärkta artikeln... Hon är ruggit tjock, den här tjejen, men samtidigt så vet jag inte om hon kan bli ännu tjockare (har aldrig haft gravida guppy förut). Jag låter henne nog vara kvar och ser vad som händer. Tack för länken!
#4 - 24 november 2004 09:38
Gäller detta molly fiskar med på ett ungefär??? Hur länge kan dem gå i födkassen eller hatchery?

Mvh
Alex
#5 - 25 november 2004 07:44
Utveckling:
Guppyhonan har INTE fått några yngel än, har blivit MYCKET mer passiv, äter inte, Är JÄTTEtjock.... Dessutom ser det ut som om en genomskinlig blåsa hänger ut där bak (pytteliten). Ser inte så bra ut. Vad ska jag göra?
Om jag tittar riktigt ordentligt ser det ut som om fjällen UNDER magen står ut något, och då tänker man ju genast Bukvattensot. Vad är andra symptom på det?
Jag står nu och velar mellan att vänta å se och avliva henne. Har för mig att jag läst att Guppyhonor kan ha problem vid födslar, och att dom kan dö under tiden. Vet inte hur länge jag ska vänta och se, Snälla hjälp!
/Marit
Edit: "gravid-fläcken" ser inte längre mörk ut, snarare rödaktig...
#6 - 25 november 2004 08:35
Jag skulle avvakta.
Man skall inte vara för snabb med kniven.
Gäller både akvarister och kirurger.
#7 - 25 november 2004 09:05
Ytterligare utveckling:
Nu ligger hon med slagsida på bottnen av hatcheryn, simmar en kort vända och lägger sig sedan ner på botten igen. Nu tänker jag göra slut på hennes lidanden, tror jag. Hon ser ju definitivt inte ut att må bra, nu gäller det bara att komma underfund med varför... Hade verkligen sett fram emot yngel. =(
/Marit
#8 - 25 november 2004 10:49
Jag hade bestämt mej för att avliva en platyhona som hade svårt att simma. Hon stod på huvudet men hann inte med detta innan jobbet. När jag kom hem senare så såg jag henne i samma position men då jagandes egna yngel. Det var den största kullen hon fått. Hon blev senare normal men dog efter ytterligare en månad.
Detta behöver dock inte betyda att samma sak gäller för din hona.
Men om du ännu inte avlivat henne så skär då upp bukhålan försiktigt så kanske du kan rädda några yngel ändå.
Jag har aldrig gjort detta själv men väl läst om att sk kejsarsnitt räddat ynglen men givetvis inte honan.
#9 - 25 november 2004 10:56
... Har ännu inte avlivat henne, min sambo bad mig vänta lite till för det är hans favorit. Själv är jag i valet och kvalet, vill ju inte att hon ska lida men vill inte avliva henne "i onödan heller".
Kan nog inte tänka mig att göra ett kejsarsnitt på henne tror jag (hade viljat bedöva henne då). Jag tror att jag avvaktar till i kväll, och sen bestämmer mig. Tror jag.
#10 - 25 november 2004 12:28
...Och nu är hon död. Dog av sig själv för fem minuter sen, väldigt uppsvullen buk. Sorgligt.
Vad kan jag ha gjort för fel? Om hon har drabats av bukvattensot, vad var orsaken? Stress från andra fiskar? Vattenvärdena har varit bra hela tiden.

Annons