Guppyhona+Juwel pump?

#1 - 6 april 2007 11:06
Tja

har en Hona som är rätt tjock o har börjat dra sig undan nu (antar att de snart sker...) men hon står bredvid min pump som är från juwel.
Ett compact som ser ut såhär: http://www.zoohaus.ch/images/shop/Compact%20H.jpg

Tänk er insuget ner till som man ser på bilden,är de risk för att ynglen åker in där eller är de inte så kraftigt sug där? suger den mest uppifrån lr hur funkar det?
En fråga till när jag ändå skapar en tråd,varför har juwel lagt de fina filtrena överst o sen kör med grova längre ner? borde inte de vara ett grövt filter först o mer i slutet ett fint filter som tar bort de minsta?
#2 - 6 april 2007 12:45
De finns risk att ynglen åker in i filtret, du kan sätta en bit filtermatta el dyl framför öppningen om du vill vara säker.

Juwel har förmodligen lagt det fina filtret överst för att det ska vara lätt att rengöra, låg det underst skulle man behöva ta upp alla filtermattor för att komma åt det understa desutom finns ju ingen anledning att låta skiten komma långt ner i filtret, i och med att den grova skiten fastnar överst behöver man väldigt sällan tömma och rengöra hela filtret.
#3 - 6 april 2007 12:56
albjohn:okej

ang filtermassa då,isf kan man använda mer filtervadd/matta som då bromsar upp mer skit o släpper inte ens ner det till de undre filterna?
#4 - 6 april 2007 13:18
Man kan lägga lite filtervadd överst om man vill, den är billigare och bättre än den tunna filterduken som är original, men lägg bara dit ett tunt lager så du inte bromsar flödet för mycket och håll koll så den inte blir tät.
#5 - 6 april 2007 14:33
Eller dra över en vanlig nylonstrumpa...
#6 - 6 april 2007 14:35
väldigt svårt på juwel filtret då de är fastlimmat i karet från fabrik...
ser hur jag gör,imon är väll affärena öppna så jag kanske handlar nån form av yngelbox isf.
#7 - 6 april 2007 15:29
och så kom ynglen!
har suttit o kollat mycket denna dag men tog ut bilen en sväng o då flög de tydligen ut.
hittade 2 i pumpen :)
sen har jag sett 3-4 st,inte lätta att se men de går.
En hel del av dem blev nog mat men vi får se om någon klarar sig.
Hade tängt handla en kasse imon (gör nog de med) men till denna honan är de försent för denna ggn :(
Har lite guramis i akvariet med o de äter nog gärna lite yngel.

Annons