guppys...

#1 - 27 juli 2003 16:45
1. hur stor måste en guppyhona bli innan hon parar sig?
2. Måste Black Mollysar ha salt? Klarar alla andra ungfödare av salt?
3. min mamma påstår att hennes yngel brukade böka runt i bottnen och fastna och dö? Är det så? Kan man ta bort sanden och ha stenar och lavamossa i stället?
4. mina yngel dog alltid under de första tre veckorna? Vad kan man göra för att de ska överleva?
5. hur vet man när man ska släppa ner guppyhonan i ett eget akvarium för att få sina yngel? Akvariumet är så litet att jag inte vill ha henne där i någon längre tid…
6. jag har varit bortrest i två veckor och mina fiskar har fått klara sig själva. Nu fattas två fiskar. Det finns inga ben eller döda fiskar i och jag har bytt ut en tredjedels vatten. Tror ni att det är någon fara. Ingen annan fisk ser sjuk ut och alla äter.

Det där var mina jobbiga frågor. Jag blir jääääätte glad för svar om någon har lust att hjälpa mej.[:-42] Tack å hej! /emma
#2 - 27 juli 2003 17:21
1: Det är väldigt olika, en del blir större än andra. Hanarna brukar veta när "det är dags"...

2: Nej, Black Molly måste inte ha salt. De flesta ungfödare, mig veterligen, klarar av salt i rimliga mängder.

3: Nej, jag har aldrig varit med om att ett litet yngel fastnat för att det bökat runt. Däremot händer det att yngel som är sjuka, missbildade eller svaga hamnar på botten och sprattlar ett tag innan de dör. Det kanske kan se ut som att de fastnar.

4: Byt vatten så att ditt akvarievatten är perfekt. Låt dem ha mycket växter att äta på, och gömma sig bland. Jag tycker mig ha märkt att yngel som får gå fritt i det stora akvariet växer snabbare och blir ståtligare än sådana man tar åt sidan och föder upp i separata burkar.

5: Låt henne vara i det stora akvariet om du inte har några ciklider där, eller andra arter som äter små fiskar. Förmodligen äter fina guppy upp några av ynglen, men redan efter någon vecka är de för stora och för snabba för att bli mat. Ha gott om växter för dem att gömma sig bland.

6: De som försvunnit är säkert uppätna nu. Har du mal eller annan algätare i karet. Det är säkert inte så stor fara om de andra ser friska ut. Luktar det däremot om vattnet, så gör ett nytt vattenbyte i morgon för att se om lukten försvinner.

Swetrot
#3 - 27 juli 2003 19:09
Jippie!! Yes! I förrgår skickade jag in en annons till DN om att ett akvarium köpes för max 250 kr, 100-150 liter. Gissa vems grannes sköldpadda dör och plötsligt står ett 135 liters akvarium tomt? och gissa vem som får det gratis! Det är hur fint som helst med träramar! och dessutom vill de bli av med sina fiskar så jag får välja och vraka hos dem... yes! Var bara tvungen att skrika ut min lycka.

Annons