Jo jag är alltid livrädd när jag ska köpa nya fiskar för att få in någon sjukdom. Köper därför inte så ofta nytt men jag tyckte att det började bli lite mycket inavel i mitt guppy akvarium.
De två sista guppyna jag köpte lever fortfarande nu efter en vecka men de fem gamla guppyna har dött. Jag tycker ändå att det är konstigt att de guppys jag hade dog så pass snabbt ca 2 dagar efter de nya släpptes ner och inte såg sjuka ut förrens några timmar innan de dog. Borde inte de nya fiskarna dö först? Sen är det bara guppyna som drabbats, om det vore en väldigt smittsam sjukdom borde väl några andra fiskar bli sjuka också?
Vissa sjukdomar smittar inte över artgränserna, och vissa arter är mer känsliga för vissa sjukdomar än andra. I just detta fallet verkar de nya guppysarna ha burit på smittan men varit motsåndskraftiga mot den själva. Därför lever de fortfarande. Vad de bar på är dock svårt att säga, men någon typ av svampifektion ligger nära till hands att misstänka...Bad luck helt enkelt.:( Förhoppningsvis kan du kanske få nya yngel av dina nuvarande guppy istället och på sikt en livskraftig stam.;)
Inavel?:p Nä, knappast något problem, fiskar funkar inte som däggdjur i det avseendet. Du kan fortsätta "avla" inom gruppen i många, många år utan att några genetiska defekter uppstår. När/om det då och då dyker upp klena individer eller individer med exempelvis krökta ryggar så kan det likaväl bero på något annat, typ en "förlossningsskada", vitaminbrist, dålig vattehygien, ålder, enformig utfodring eller något annat än just degeneration. Ta helt enkelt bort klena individer vartefter de dyker upp (detta händer i naturen genom rovfiskarnas försorg, -det är lättare att fånga skadade bytesdjur!) så behåller du gruppen frisk och livskraftig. :)
Lycka till!:D