Guppys - enbart hanar?

#1 - 21 november 2008 13:46
Hej

Jag funderar lite på att köpa guppys, men skulle vilja slippa få en massa yngel. Skulle guppys trivas om jag bara hade hanar i karet?? Eller blir de olyckliga och mår dåligt då? Kanske en dum fråga, men bättre att fråga än att göra något tokigt. Vill ju att fiskarna ska må bra. :)

//monimo
#2 - 21 november 2008 14:02
monimo skrev:
Hej

Jag funderar lite på att köpa guppys, men skulle vilja slippa få en massa yngel. Skulle guppys trivas om jag bara hade hanar i karet?? Eller blir de olyckliga och mår dåligt då? Kanske en dum fråga, men bättre att fråga än att göra något tokigt. Vill ju att fiskarna ska må bra. :)

//monimo

Frågan har varit uppe förut, och svaret är detsamma som då: det går bra, men visst blir det lite mer fart med honor i akvariet också, men har du begränsat med plats så kör på bara hanar. :)

Fast då får du bereda dig på att gå och köpa nya hanar då och då- man vet ju aldrig hur gamla hanarna är i affärerna, och har man otur så får man med sig ett gäng pensionärer hem som snart dör och måste ersättas. :p

Så mitt tips är ändå att köpa honor med så man blir självförsörjande. Får man "problem" med överbefolkning så får man sälja eller ge bort överskottet, om du gör en sökning här i levandefödarforumet på "sälja" "guppy" eller liknande enstaka sökord så kan du läsa mer om detta "problem" med för många guppy som man måste bli av med....:D
#3 - 28 november 2008 14:05
hanarna e ju lite roligare i färgen än vad honorna e så kör du bara på hanar om du inte vill ha yngel.
#4 - 28 november 2008 14:07
fairing skrev:
hanarna e ju lite roligare i färgen än vad honorna e så kör du bara på hanar om du inte vill ha yngel.

Ja det var det så jag tänkte. :)
#5 - 1 december 2008 11:37
monimo skrev:
Ja det var det så jag tänkte. :)

Lycka till!:D
#6 - 1 december 2008 12:14
vi har 3 guppy hanar och dom trivs väldigt bra.
#7 - 3 december 2008 15:07
avesta skrev:
vi har 3 guppy hanar och dom trivs väldigt bra.

Det tror jag säkert, men det skulle bli mer fart och ni skulle få se mer intressanta beteenden om ni också hade honor, "problemet" med överbefolkning är överskattat......:D;)
#8 - 4 december 2008 10:44
Detta var precis vad jag skulle fråga! gött! :)
#9 - 4 december 2008 21:55
Gruppy skrev:
Detta var precis vad jag skulle fråga! gött! :)

Vad kul, man vet ju inte alltid om någon mer får nytta av informationen!

Annons