[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Hej![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Jag är på G att starta upp ett akvarium på ca 60 l där jag tänkte ha guppy.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Nu finns det ju otroligt många fina färger på guppyhanarna, hur har ni? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Har ni alla hanar i samma färg eller har ni en mix av flera? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Har ni honor och hanar tillsammans eller har ni två akvarium med honor i det ena och hanar i det andra? Jag tänker i och med att dom ynglar av sig en del.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Blir hanarna att må dåligt om dom inte har honor i sitt akvarium?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Hur många guppys kan jag ha i ett 60 l? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Jag tänkte också ha några otocinclus, typ 5 st, och några corydoras kanske 4-5 st. Några synpunkter på det?[/COLOR][/FONT]
Jag skulle startat med typ 2 hanar och 3 honor, gärna olika färger för då blir det kul att se vad det blir för färger i akvariet på sikt. Starta gärna med någon individ med undersvärd eller dubbelsvärd/lyrstjärt, då kan du snart se vilka yngel som hade de hanen som pappa....med en blandad grupp från början behöver man inte oroa sig det minsta för inavelsproblem, något som det talas om här ibland, men som egentligen inte är något problem när det gäller guppy.
Antalet malar låter bra som sällskap till 5 vuxna guppy, men framöver så skall du nog gallra bort så att du sällan har mer än 15-talet (vuxna) guppy samtidigt i akvariet, och helst då en viss övervikt av hanar eftersom det snabbt blir för många med massor av vuxna honor i karet.
Om du gör på detta sätt så kommer du nog kunna hålla din grupp fertil och frisk lång tid framöver, och om du tycker dig märka att det dyker upp missbildade yngel eller att de verkar bli kortlivade så kan du köpa till någon ny hane då och då, men egentligen beror såna problem oftare på överbefolkning och stress än på genetiska defekter.
Tänk på att spara en del halvvuxna individer när du gallrar bort fiskar, så att du inte bara har "gamlingar" kvar rätt vad det är. Ta hellre bort de äldsta individerna föst, det skulle antagligen ha gått till så i naturen.