Kampfiskar kan ibland uppfatta storfenade guppyhannar som en klen "kampfisk", i dessa fall drar guppyn oftast det kortaste strået, och blir alltså ihjäljagad/ihjäl"slagen", eller så nöjer sig kampfisken med att bita ur bitar från guppyns fenor.:p I ett störe kar kommer dock inte kampfisken åt de andra fiskarna....de är lite för snabba på längre distanser för att kampfisken skall hinna ikapp.
Men visst, en liten grupp rasboror vore ändå bättre som kompisar till kampfiskarna, undvik däremot barber, speciellt tigerbarber.[:(!];)
jag har haft i ett 54L kar kampfisk och guppy, jag vet att det skrivs så och har själv skrivits så innan att det är fenorna, men jag har fått en annan uppfattning. men jag har haft kampfisk med guppyhanar med stora och färgrika fenor utan att det blev bråk i 54L kar såväl som större på 500L. kampfisk uppfattar bråk och guppy hanar brukar inte bråka med kampfisk. ser kampfisk ens färger ? däremot beteende märker kampfisk.
varför jag skriver såhär är att kampfiskarna jag har haft ihop med guppy, platy har visat upp sig inför exempel en guppy, men guppyn har aldrig svarat och därmed har heller ej kampfisken svarat tillbaka så har det varit alla gånger kampfiskan moppsat upp sig (och kampfisk är en ''stöddig'' fisk det vet vi ju). däremot hade vi haft en gurami eller makropod hade det varit ett bra utgångsläge för bråk. men med guppy blir det inte så, inte hos mig. däremot har kampfisk med glädje ätit guppy yngel och mindre guppy. men då har det inte varit bråk utan då har kampfisken helt enkelt tagit ynglet. det är därför den anledningen till att man nog inte bör ha guppy med kampfisk då kampfisken kan se dom som mat.
barber funkar hur bra som helst till kampfisk, däremot inte tigerbarb då den är känd för att vara elak. men fembandsbarb, mässingbarb, praktbarb, kopparbarb och andra snälla (mesiga) barber är inga problem att ha.
så jag säger verken för eller emot, jag bara funderar på om det verkligen är så att det blir bråk mellan kampfisk och guppy för att kampfisken ''tror'' att det är en kampfisk. jag tror snarare det är beteende, liknade fiskar (då menar jag andra gurami och betta) än att det är färgen och formen på den andra fisken. som gör att det blir bråk/problem med andra fiskar och kampfisk.