Guppysarna dör, tetrorna är "skadade"? Vad kan vara fel? :(

#1 - 15 augusti 2010 18:43
Hej.

Såg för några dagar sen att en av mina 4 guppyhonor hade dött, hon hade en svart svans som var blekare än normalt, hon var blek och "svart" i ögonen.

För 2 dagar sedan såg jag att vi fina gulspräckliga guppyhona fick krökt rygg, var blek och "svartögd". Igår dog också hon.

Jag är oerfaren av akvariefiskar, har bara haft mitt i några månader.
Innan jag köpte guppyhonorna på DJURMAGASINET(varning) Mådde alla bra, men nu är det helt förändrat!

Min lilasvansade guppyhona har blivit blekare, hanen har blivit blek och lite "svartögd".
3 neontetror kan jag märka sjukdom på, en av dem har mörka pricar på kroppen, en annan ser blek ut och en tredje saknar svansfena och det ser ut som yttrevåld.

Jag har en sort tetror med svart bakkropp, de är väldigt aggressiva och jagar de andra fiskarna, tror att de kan ha skadat den skadade neontetran och min guppyhane som fått ett jack i stjärten.

En av mina lite strörre fiskar, är blek med svartnande ögon.

:(

Har någon här varit med om något liknande?
Hur gå till väga?

Tack i förhand
#2 - 18 augusti 2010 00:14
Idag har fiskarna börjat må sämre, de vill inte äta. Vissa speciellt guppysarna som insjuknat först är sega, svullen buk och röda fläckar på gälarna. En guppyhona har bleks så pass om sin lila svans att den nu är genomskinlig och har svarta prickar på huvudet.

SNABB HJÄLP SNÄLLA :(
#3 - 18 augusti 2010 06:10
Jag har ingen aning om vad det är för något men de låter väldigt hemskt D: har också en väldigt nytt akvarium så har ingen efarenhet men en sak du kanske kan göara åtminstonde är att låta dem vara i saltbad. läs mer om det här på zoopet så kan du göra det tills du vet vad det är för något.

eller ta med ett vatten test till en djuraffär o fråga om dem kan testa det och fråga om dem vet något om sjukdommen.
Lycka till!
#4 - 18 augusti 2010 06:29
vad har du för värden på vattnet? kan vara nitrit.
hur länge har karet varit igång?

( o btw. skriv inte att djurmagazinet är dåligt. djurmagazinet är olika zooaffärer som ansluter sig under ett märke. I jönköping har vi massa djuraffärer o här är djurmagazinet det absolut största o absolut bästa stället i stan. så jag tycker inte det är rättvist att lägga ut en varning för djurmagazinet)
#5 - 18 augusti 2010 06:33
Nio av tio problem i ett nystartat akvarium beror på dåligt vatten. Börja med att byta minst 50% av vattnet, och byt sen 20% dagligen i en vecka få se om problemen avtar. Tillsätt en struken tesked vanligt bordssalt, med eller utan jod, per hink vatten när du byter.

Det finns tetror som egentligen borde stavas "terror". Om du kan få en bild på dina tetror lägg upp den här så tar vi en titt om du har råkat köpa en av de extremt aggressiva arterna.

Om inte vattenbyten ger förbättring inom någon dag så kan du ha fått in nån sjukdom. Jag känner inte till någon som passar riktigt in på din beskrivning, men det bör gissningsvis vara nån yttre parasit som t.ex. Costia. Medicin mot vita prick bör hjälpa.
#6 - 18 augusti 2010 06:41
eSHA 2000 borde hjälpa om det är bakteriellt.

Annons