Guppyyngel..?

#1 - 19 januari 2008 20:40
Jag köpte honor till mina guppyhanar några dagar innan jul.. Borde de inte få yngel snart? Hur lång tid tar det? Och hur ser man om de är dräktiga(haha eller vad heter det på fiskar)?
#2 - 19 januari 2008 20:49
Det tar ca en månad från befruktning till födsel och de får en mörkare fläck vid analfenan samt blir tjocka om magen när de är på tjocken.
Men jag skulle inte vara förvånad om de redan var på smällen från affären redan innan du fick hem dem, så det är säkerligen snart dags för lite bebbar i ditt kar:).
#3 - 20 januari 2008 11:28
Okej :) Ja, de är iaf dräktiga:)
#4 - 20 januari 2008 14:27
Köpte lite guppys idag, så jag har en fråga. Brukar djuraffären släppa in några hanar hos honorna innan man köper dem ? :)
#5 - 20 januari 2008 14:35
Det är olika, en del har dem åtskilda medans hos andra går de tillsammans. Sedan vet man heller aldrig hur de har gått hos grossisten.
#6 - 20 januari 2008 14:37
Okej, så man får alltså vänta och se ;) En av honorna ser lite tjockare ut än vanligt, men inte så där smällfet som de ser ut precis när de ska föda :)
#7 - 21 januari 2008 09:23
Är det frågan om unga honor så kan de få några kullar med yngel utan att se så himla tjocka ut.
I många fall då man tror att de inte har ynglat så har ynglen i själva verket blivit fiskmat.....
#8 - 21 januari 2008 09:24
ansjo skrev:
Det är olika, en del har dem åtskilda medans hos andra går de tillsammans. Sedan vet man heller aldrig hur de har gått hos grossisten.

De allra flesta uppfödare (och grossister) har dem nog inte separerade.....aldeles för mycket jobb utan att man får betalt mer för det.....
#9 - 21 januari 2008 09:25
Plarsen skrev:
Köpte lite guppys idag, så jag har en fråga. Brukar djuraffären släppa in några hanar hos honorna innan man köper dem ? :)

Det är bara du som vet hur din affär brukar göra....fråga dem!:p:)
#10 - 21 januari 2008 09:29
tummen skrev:
De allra flesta uppfödare (och grossister) har dem nog inte separerade.....aldeles för mycket jobb utan att man får betalt mer för det.....

Där har du nog lite fel, de grossister jag besökt har haft guppyna separerade eftersom affärerna ofta kan beställa olika sorters färger på guppy samt honor eller hanar på de som är urvalsodlade. Sedan kan det givetvis finnas guppymix med, men då är det svårt för affärerna att precisera hur många av varje kön de vill köpa hem.
#11 - 21 januari 2008 10:06
ansjo skrev:
Där har du nog lite fel, de grossister jag besökt har haft guppyna separerade eftersom affärerna ofta kan beställa olika sorters färger på guppy samt honor eller hanar på de som är urvalsodlade. Sedan kan det givetvis finnas guppymix med, men då är det svårt för affärerna att precisera hur många av varje kön de vill köpa hem.

OK! Jag viker mig på den punkten, men den STORUPPFÖDARE (och den hobbyuppfödare också för den delen) jag har besökt hade i alla fall alla guppy tillsammans, och då spelar det ju ingen roll om alla grossister sedan håller dem för sig, för de är ju i så fall redan befruktade ändå.....;) Det är (troligen)bara i själva avelsarbetet som de håller obefruktade honor för sig.....
#12 - 30 januari 2008 18:57
Nu har jag äntligen sett yngel i akvariet!:D Två stycken verkar det som
#13 - 17 februari 2008 10:14
Jag ska praoa i den affären jag köper mina fiskar i, så då ska jag passa på att fråga hur de gör med sina guppysar :) Nästa vecka har jag haft mina guppysar i 30 dagar, och honorna är smällfeta, så snart vankas det yngel ;)
#14 - 17 februari 2008 10:46
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]VAd kul hoppas att det blir jätte mycket yngel[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=#800080]JAg har en lite snurrig plan på gång och det är att om jag säljer min Playyngel när dom har blivit vuxna för 10 kr till en djuraffär eller till någon annan och när jag har sålt 5OO yngel så har jag 5OOO kr och då kan jag köpa en kamera lins.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=#800080]Hahaha...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=#800080]// Bessa [:-90][/COLOR][/FONT]
#15 - 17 februari 2008 11:17
Får du 10:- st för ynglen så är jag den förste till att gratulera;)!
#16 - 12 mars 2008 17:52
Det blev ca 50 ungar för mig, men när jag lämnade dem ensamma utan mat i 2-3 dagar så måste de vuxna käkat upp flera för nu har vi bara ca 20-30 plus 10 platyyngel. Men det är rätt mycket ändå ;)
#17 - 13 mars 2008 10:38
[COLOR=purple]Jag skulle aldrig kunna få min ayngel att överleva i mitt kar för jag har ett 54 literskar med 16 invånare varav 8 är tigerbarbero som alla vet eller vet nu så är dom ganska glubska[/COLOR]
Delimes
#18 - 18 mars 2008 06:29
tummen skrev:

Jag köper här i luleå, dom är väldigt noggranna med att honor inte är med hanar.
Bilagor:
Delimes
#19 - 20 mars 2008 21:21
Men nu finns det även kar där dom har massor med honor med några hanar, där kan man köpa guppyhonor som är på smällen. Själv har jag 4 st som är dräktiga, 2 st är tjocka nu. 1 utav dom är det nog ca 1 vecka kvar för , dom andra har mörka fläckar vid analen, syns väldigt tydligt på guppys ifall dom har yngel på gång.
#20 - 20 mars 2008 21:36
hej!
jag har en fråga angåend gupi honor, hur kommer det sig att mina gupy honor blir liksom smala...liksom dem ser ut som långa fiskar, dem förlorar formen, med det menar jag att en normal hona har huvudet och en rund mage som inte är allt för stor om hon inte är med yngel och senstjärt fenan, medans mina saknar den runda magen och dem har slutat föda yngel...dm bara simmar och äter...detta sker eftr ett par kullar...vet ni kansk hur det kommr sig och vad jag kan göra för att hindra det?
#21 - 20 mars 2008 22:36
Stopp ett tag!

Plarsen skrev:
Jag ska praoa i den affären jag köper mina fiskar i, så då ska jag passa på att fråga hur de gör med sina guppysar :) Nästa vecka har jag haft mina guppysar i 30 dagar, och honorna är smällfeta, så snart vankas det yngel ;)

Du har väl inte enbart ett 20 liters kar till dina fiskar? Det är ju djurplågeri! :(
Bilagor:
#22 - 10 januari 2009 11:47
Nejdå det har jag inte, det var mitt gamla akvarium :) Nu har jag ett 51 l :)

Annons