gurami å ciklid??

#1 - 8 november 2005 14:47
Funkar dessa ihop??? Skulle så gärna vilja ha båda sorterna.. Vad tror ni har ett 200 l som det nu är 5 guramis i skulle vilja ha lite ciklider i oxå de är så ofantligt vackra!! Tror ni det går??
#2 - 8 november 2005 14:52
Det beror väl lite på vilken sorts ciklid du har i åtanke?
#3 - 8 november 2005 14:59
Vilken som helst i stort sett alla jag har sett är fina!! Men helst någon färggrann!! Någta förslag??
#4 - 8 november 2005 15:03
Kakaduacikliden tycker jag är väldigt vacker. Dock är den ju inte speciellt stor. Vet inte hur stor du vill ha?
Jag har ett par Kakaduaciklider samt 1 kyssgurami och 1 dvärggurami (hans hona har dött, ska köpa ny när jag får råd..) i mitt 136l, fungerar utmärkt!
#5 - 8 november 2005 15:27
Den var ju riktigt snygg!!! Men det funkar alltså med dem ihop!! För de få jag har frågat har sagt att man typ bara kan ha ciklider med andra ciklider.. Men detta kanske inte stämmer då trots allt!!! :D
#6 - 8 november 2005 15:38
Ciklider kan ju vara rätt sturska, men det varierar ju. Alla människor är ju inte samma ;).
Bara för att jag och Jimmy är kompisar så betyder ju inte det att jag funkar tillsammans med alla människor ;)
#7 - 8 november 2005 15:44
Vanliga fjärilsciklider och bolivianska fjärilsciklider funkar nog också. Mycket anspråkslösa små firrar. Dock är den förstnämnda lite känslig (vattenvärden etc.) av sig.
#8 - 8 november 2005 15:55
så rätt så rätt yOda man får väll helt enkelt bara ta å prova å se.. Finns det någon art som klarar sig i ett 61 l??
#9 - 8 november 2005 19:33
Jag har ett par dvärgguramis och ett par paradisguramis som går med tre fjärilsciklider, två kakadua och två maciliensis (stavning?).
#10 - 9 november 2005 12:27
Det beror ju inte bara på vilka ciklider man har. Gurami är ju ett ganska allmänt namn och det finns ju fler sorter; honung, choklad, dvärg, läpp, band, blå, marmos, gula m fl... De mindre arterna är väldigt stresskänsliga och uppskattar inte reviriga ciklider nåt värst, de vill mer flumma omkring och ha lugn och ro enligt min erfarenhet. Större gurami som jag har funkar bra med ciklider, även lite större sorter än små dvärgciklider. Gurami uppehåller sig främst i mitten och i övre regionen i akvariet så det bästa är ju att satsa på en rolig, ganska fredlig ciklid som har lite kul beteende, t ex paletter (finns ju många vacklra varianter även där). Fjärilar och apistogrammor kan ibland vara lite känsliga för stress även de så jag skulle inte valt nån liten ciklidart.

Annons