Gurami ändrar färg och parbildande

#1 - 19 april 2004 17:19
MARMOR GURAMI

Några iaktagelser jag gjort idag vid vatten byte.
1. Tömde ut så att jag hadde 15cm vatten kvar i mitt 225liters.
2. Efter bara en liten stund så delade hanarna upp sig med varsin hona (parbildning). (därför har jag inte fyllt på vatten eftersom jag vill se vad dom gör).
3. "Paren" har nu simmat till sammans i ca 1timme
4. När hanen "uppvaktar honan så ändrar han färg ifrån Blå/Svart till nästan hel Svart.(Detta har jag iaktagit i yngel akvariet också).
5. Min slutsats till alla som har Gurami:
Kolla hur dom lever i naturen och försök efterlikna detta så mycket som möjligt så får du ut mycket mer av dina guramis.

Det syns att dom trivs mycket bättre när jag sänkte nivån till 15cm, dom har till och med slutat jaga varandra.

Någon annan som gjort dessa iaktagelser ?
#2 - 20 april 2004 08:15
Ursprungligen skickat av jorgen41

MARMOR GURAMI

Kolla hur dom lever i naturen och försök efterlikna detta så mycket som möjligt så får du ut mycket mer av dina guramis.

Det syns att dom trivs mycket bättre när jag sänkte nivån till 15cm, dom har till och med slutat jaga varandra.

Någon annan som gjort dessa iaktagelser ?

Dom lever på risfält, risplantage bl.a där vatten nivå är inte högre en ett par decimeter och syrebristen är stor plus den förruttnelse process som försiggår i deras naturliga miljö är mång värre än den vi kan åstadkomma i våra akvarie.
Men vill du efterlikna deras naturliga miljö så gott det går Varså god. Jag bara undrar om du kommer att klara av stanken av det stinkande karet med dåligt vatten.

#3 - 20 april 2004 08:21
Vilken stank? har stått stilla nu i 1 1/2 vecka och det lucktar ingen ting och nej dom lever inte på ris fälten.

Och till dom som vill på peka det så vet jag att Marmorgurami är en odlings form av bålgurami.

Har du testat ?
Har du själv gurami ?
#4 - 20 april 2004 08:38

Vilken stank? har stått stilla nu i 1 1/2 vecka och det lucktar ingen ting och nej dom lever inte på ris fälten.

Har du testat ?

Har du själv gurami ?

Bl. a. på risfält...och visst har jag odlat många olika arter Guramis.
Du kan söka på Forumet Laberyntfiskar...så kan du hitta mera svar.
#5 - 20 april 2004 08:40

Och till dom som vill på peka det så vet jag att Marmorgurami är en odlings form av bålgurami.

Har du testat ?

Har du själv gurami ?

Blå-gurami är den ursprungsform där både Guld å Marmor härstammar.
#6 - 20 april 2004 08:42
Vad är du ute efter ? Eftersom jag har börjat odla gurami så är jag ganska bra påöäst och bla blå gurami bor vid välbevuxna strandkanter i stilla stående eller långsamt flytande bäckar.

DOM BOR INTE PÅ RISFÄLT !!

Åter igen
Har du själv gurami ?
Hae du själv testat att göra en gurami biotop ?
Hur mycket har du läst om blå och marmorgurami
#7 - 20 april 2004 08:42
Säj mej då jorgen...var återfinns Guramis i allmänhet ute i naturen då Bl. a.???
#8 - 20 april 2004 08:45
På Borneos risfält hittar du bla. Ormskinns-Gurami...
#9 - 20 april 2004 08:56
Många gurami-arter lever på ganska syrefattiga naturliga vattendammar uppsamlingar.
Jag skrev nog lite klumpig om att dom lever på risfält bl.a. där man kan få en uppfattning om att alla gör det, men så är inte fallet då det finns arter som har nadra levnadsbetyngelser men det som är utmärkande för dom är att de tål väldigt dåligt vatten kvalitet å att det ofte inte är mer än ett par decimeter djup.
#10 - 20 april 2004 09:11
:-) Precis nä denna tråden var mest ägnad åt Marmor gurami men alla iaktagelser är ju givet vis välkommna eftersom jag funderar på att skaffa någon annan sorts gurami.
Jag har funderat på Chokladgurain eftersom den ska vara ganska svår att får till att få yngel.
#11 - 20 april 2004 10:17
.
#12 - 23 april 2004 16:54

Ta det lite lugnt jorgen !

Poseidon är "Mr Gurami" !!

Eller var kanske , verkar hålla på att konvertera till "Mr Corry" :)

Jag hade aldrig lyckats så bra med mina yngel om det inte hade varit för alla bra tips ifrån "Poseidon" !

Kanske Poseidon kan göra en liten uppskattning på hur många Guramis han odlat ?? I tusental kanske blir en lämplig enhet :)

/Ove

#13 - 23 april 2004 17:41
Ursprungligen skickat av oveb

Ta det lite lugnt jorgen !

Poseidon är "Mr Gurami" !!

Eller var kanske , verkar hålla på att konvertera till "Mr Corry" :)

Jag hade aldrig lyckats så bra med mina yngel om det inte hade varit för alla bra tips ifrån "Poseidon" !

Kanske Poseidon kan göra en liten uppskattning på hur många Guramis han odlat ?? I tusental kanske blir en lämplig enhet :)

/Ove

Tack för de vänliga å uppskattande ord Ove...MMmm visst jag höll på med guramis i nåra år så lite har det lärt mej som jag kan dela med mej...för dom som vill.

Sen förra hösten har det pågått ett visst informations inhämtning om just Corys å införskaffat ett antal olika arter av dessa så nu är förvandlingen i full gång till Mr Cory…;-)
#14 - 29 april 2004 21:02
Att guramis finns på/i risfälten innebär ju inte att det är den för fiskarna bästa miljön. Jag antar att det fanns guramisar innan människan började odla ris.
#15 - 30 april 2004 07:34
Lenmar:
Jo det låter ju intressant du kan ju skicka ett mail eller skicka mess på ICQ om du har vägarna förbi Ronneby.

Ska snart börja bygga mitt Gurami akvarium.
#16 - 24 januari 2005 20:35
Lycka till...
#17 - 29 april 2005 21:50
[QUOTE=jorgen41]Ska snart börja bygga mitt Gurami akvarium.[/QUOTE]
Ju...du kan få köpa mina Guramis-kar dessa är byggda för just det ändamålet
#18 - 29 april 2005 21:59
Tror du detta är intressant ett år efter inlägget ??

Eller är det någon form av jubileumserbjudande ???

Eller var det nån zpet-bug så påminde dig ???
#19 - 30 april 2005 13:42
Apropå bug med tråden...

Om du kikar lite närmare så ser du att Jörgen svarade på mitt inlägg i tråden för ett år sedan.... inlägget som är borta... jag har ju inte tagit bort det....:confused: Vart har det tagit vägen????
#20 - 27 maj 2006 20:21
Ingen aning.
#21 - 27 maj 2006 20:32
Lenmar:
de såg jag, trodde han blandat ihop trådarna när han svarade...ha ha

Annons