Gurami fastna mellan pump och doppvärmare

#1 - 26 november 2009 16:48
Varför skriver jag denna tråden? Vill varna de som har sin doppvärmare intill pumpen. Jag trodde inte detta var möjligt....

När jag kom hem idag så märkte jag att något inte stod rätt till. Efter lite kontrollräkning kom jag fram att en gurami saknades. Fick panik när jag såg att han fastnat mellan pump och värmare. Huvudet var nedåt. Först trodde jag han var död men sen såg jag att han andades. Fort som attan flyttade jag isär så han kunde simma iväg.
Var innan den kaxiga guramin så det var inte han som blev jagad. Det hade ju vu varit mer troligt att någon jagat in han där. Nu är han inte så kaxxig längre. Står i ett hörn.

Problemet är att han ser helt hemsk ut. Fenorna är trasiga och helt röd på nedre delen. Han andas också väldigt mer än normalt och gällocken står ut mer
OBS han ser mer frisk ut på bilderna än verkligheten.
(Platysarna var mer glada att komma på bild än guramin)
[ATTACH]25123[/ATTACH]
[ATTACH]25124[/ATTACH]
(Ett väldigt märke på huvudet)

Vad ska jag göra egentligen? Ta slut på lidandet på direkten eller försöka läka honom i karantänkar? Antisvamp medicin skulle väl vara passande då? Vad tycker ni?

Varför är fenorna bitvis trasiga? Beror de också att han blivit bränd eller något annat som kan ha hänt? Någon fisk som tog chansen?

Inte kul när man väl börjar få ordning på saker och ting.[:(]
#2 - 28 november 2009 08:17
Dåligt med kommentarer.

Förövrigt bestämde jag för att hålla kvar honom men han har bara blivit ännu sämre. Nu vaggar han bara runt och fenorna är ännu mer trasiga. Nu finns det inget annat val...
#3 - 28 november 2009 15:46
RIP

Nu gäller det bara att förstå hur och varför detta har hänt och sedan lösa problemet. Tycker ändå det är sjukt märkligt hur han lyckades...
#4 - 28 november 2009 16:00
Det är tyvärr inte helt ovanligt att detta uppkommer, många ska "gömma" allt trångt i en hörna och om någon fisk blir stressad och jagad så kan det vara enda stället att gömma sig på och om fisken är för stor jag då fastnar den kanske.
Trist att det händer men det kan förhindras om man har lite avstånd mellan värmare och pump.
#5 - 10 december 2009 12:03
Min parktbotia brukar gilla att ligga intill doppvärmaren, han riktigt ringlar sig runt den. Men det är bra att ha åtminstone 5 cm emellan.
#6 - 11 december 2009 09:09
Ja nu har det hänt igen. En var fastkilad bakom pumpen alltså där sugpropparna är. Trodde han var död men så fort jag tog av rampen simmade han iväg. Vad sysslar de med egentligen? Varje gång jag kommer ner och innan de förstår att det är mat på G simmar de bara runt som vanligt. När de sover sover de vid ytan på andra sidan akvariet. Båda har varsitt ställe. :P Ser aldrig att de är vid pumpen och far.

Mina praktbotior har alltid gillat att lägga sig på de märkligaste ställerna men de är ju så duktiga att de kan simma ut från vilket ställe som helst.

Tur att inte doppvärmaren var med i leken denna gången. Men det går ju inte att placera pumpen på något annat sätt. De kan alltid simma in bakom.

Annons