Gurami, hona eller hane?

Fija
#1 - 28 december 2004 22:39
Kan någon gå in på den här adressen www.fija.net/gurami.jpg och säga om det är en hane eller hona?

mvh

// Fija
#2 - 28 december 2004 22:49
Svårt att säga, bilden e ju lite suddig och firren verkar inte vara så till åren kommen ;)

Jag har för mig att honor har en mer rundad ryggfena än hanar vars ryggfena är spetsig.
Fija
#3 - 28 december 2004 23:00
Ja, han jag köpte den av, en odlare, trodde det var en hane, men man blir lite tveksam när han inte gick med på att min kamphona med äggläggningsrör inte var en hane...
Ska köpa fler imorrn, därför undrar jag, så man inte får bara hannar eller så.

mvh

// Fija
#4 - 28 december 2004 23:36
du kanske ska vänta ett tag så att du är säker på att det är en hona eller en hane
det optimala är väl 2 st honor och en hane
Fija
#5 - 29 december 2004 08:57
Oki, vi ska åka ner idag (till en annan akvarieaffär), men jag får väl lita på att det är en hane som han sa. Jag vill köpa fler idag för hos odlaren fanns det bara denna kvar och den verkar ensam så den behöver kompisar snabbt. Sedan om jag råkar få två honor är kanske ingen panik eftersom jag inte tänkt föröka dem ändå. Tänkte ha två par, ett guldguramipar och ett marmorpar. Blir honorna ledsna om de inte har nån hane?

// Fija
#6 - 29 december 2004 10:35
som jag sa tidigare så är det optimala 2 st honor och en hane. har du oltur och får två hanar som dessutom kommer från olika uppfödare? och därmed inte har växt upp tillsammans så kommer du se en hel del slagsmål.
#7 - 29 december 2004 10:38
De e en hane. MAn ser de på den långa kroppen. Honorna har en rundare kropp och inte lika fina färger.
#8 - 29 december 2004 11:32
Bilden är för oskarp för att man kunna bestämma könet.
Det skulle kunna vara en hona trots allt.
Fija
#9 - 29 december 2004 14:24
Om man har hane och hona av guldgurami och två honor av marmor, kommer då guldhanen att jaga alla tre eller bara guldhonan?

Jag trodde de skulle vara par eftersom jag har läst här att många har dem i par.

mvh

// Fija
#10 - 29 december 2004 14:42
Guld och marmor är färgvarianter av samma art.
Hanen jagar nog alla tre.

Annons