gurami och kampfisk

#1 - 9 januari 2004 13:17
jag hade två stycken blå gurami som funkade fint ihop till att börja med men sedan blev hanen (tror jag) väldigt aggressiv mot honan och bet stora köttsår på henne, var tvungen att flytta på hannen eftersom det såg ut som att han tänkte ta ihjäl honan... vilket var ett sort misstag. har nämligen ett litet akvarium med bara en vacker kampfisk som jag tänkte att guramin och kampfisken skulle få dela på. tyckte att det såg ut att gå bra men några timmar senare när jag tittade till dem så hade guramin nästan trasat sönder kampfisken som ser ut ungefär som en sönderklippt guppi nu. hur tragiskt är inte det!! ska inte dessa fiskar gå att mixa? kommer kampfisken att få nya vackra slöjor igen om han överlever? Är det någon som vet?!
#2 - 9 januari 2004 13:24
Flytta kampfisken eller guramin.
Kampfiskens fenor kommer att läka och växa ut igen.
Om han har mycket sår så kan du lägga i jodd fritt salt i akvariet (ca 1 tesked) så minskar risken för bakterier =)
#3 - 9 januari 2004 13:28
jag igen.. men ska dessa vanligtvis gå att ha i samma kar?
#4 - 9 januari 2004 13:33
Det beror ju på fisk till fisk.
Jag har en kampfiskhane och 4 kampfiskhonor i samma akvarium tillsammans med marmorgurami och guldgurami.
De trivs med varandra, där är det kampfiskhanen som är stöddigast och biter lite i guamisarnas fenor, och de är ca 3 gånger så stora som kampfisken =)
#5 - 12 januari 2004 14:36
Har haf samma problem. Oftast så det olika från fiskar till fiskar. Hade en kampfisk hane som gick ihop med alla mina fiskar,dvärg,marmor,guldguramisar,fengäddor,scalar etc. Sen skaffade jag en till marmorgurami. Den var helt vild. Den var på allt o alla. Käkade upp fenorna på mina kampfiskhane o honor o jagade mina andra guramisar som satan. Trots att den var en hona. Tillslut flyttade jag mina kampfiskar till ett 63 liters. Sen efter nån dag var min dvärggurmai hane död. Troligen pga stress. Så jag åkte in men den bitska honan till min lokala akvariebutik o bytte in den o fick faktiskt en ny dvärggurami hane av honom. Vilket jag tyckte var väldigt strongt av försäljaren.

Annons