gurami tillsammans med vilka fiskar?

#1 - 29 november 2006 10:17
Hejsan!
Jag undrar lite över gurami. Ska snart starta upp ett 112 liters akvarium och skulle gärna vilja ha ett guramipar. Antingen dvärggurami eller mosaikgurami. Är de fredliga eller inte? Finns det några fiskar som Inte passar med gurami och finns det några som passar bra? Jag kommer att ha något stim med antagligen neontetra, kardinaltetra eller sebrafisk, och så kommer jag nog att ha svärdbärare eller platy... fungerar det? har haft akvarium tidigare men aldrig gurami men är nyfiken på dem. :)
#2 - 29 november 2006 11:00
Till ett 112 liters skulle jag rekommendera dvärggurami (alt läppgurami). Båda dessa arter ska vara fredliga, dock något revirhävdande när de leker.

Guramis är lugna fiskar och trivs inte med kraftig vattencirkulation eller alltför livliga fiskar, därför passar zebrafiskar tyvärr inte så bra ihop med guramis. Inte heller några fiskar som är fenbitare.

Lugna tetror som kardinal eller neon funkar bra. Titta även på de olika rasbororna. Mycket fina och trevliga fiskar. Svärdbärare kan vara lite väl livliga och ibland tom lite aggro, så dem skulle jag inte rekommendera. Bättre med några platies i så fall.

Guramis trivs med mycket vegetation. Gärna flytväxter.

Lycka till!
#3 - 29 november 2006 11:14
Tack för ditt svar! Då kanske jag hoppar över zebrafiskar och svärdbärare... Min egna erfarenheter av svärdbärare är också att de är rätt livliga och kan vara lite aggressiva ibland och att platys är lite lugnare. Anledningen till att jag var sugen på svärdbärare ändå är att jag tycker att det blir fiskbebisar lättare med dem, hehe. :)

Är det bäst att ha två gurami, en hona och en hane?
#4 - 29 november 2006 11:31
Är det bäst att ha två gurami, en hona och en hane?

Det är lite olika beroende på art. Dvärgguramis ska trivas i par, medans läppgurami trivs bättre i grupper (gärna flera honor än hanar).

Annons