Guramimobbing

#1 - 2 februari 2008 22:29
Jag har ett par dvärgguramis där hannen ständigt mobbar honan. Nu har jag läst på i allafall två ställen att detta kan uppstå när honan inte är könsmogen, men hanne.
Nu undrar jag: när blir de det, och kan detta var problemet med mina fiskar?

Jag har haft dem i nära fyra månader nu, så de är ju rimligtvis något äldre än så, jag vet inte hur gamla de brukar vara i butik, och hur stora guramis brukar vara vid vilken ålder.
Jag skulle tippa på att hon är ca. fyra centimeter och han kanske drygt fem. De delar ett 60-litersakvarium med ett par skalarer som kanske är totalt tre centimeter och ett par normalstora platys.

Fem av dessa fiskar kommer alldeles utmärkt överens (om man bortser från att jag missat merparten av de senaste platykullarna:(, eget akvarium för skalarerna är "på ingång"), men guramihonan får nästan alltid stå ensam i ett hörn.
Hon är dock alltid med när det är matdags
#2 - 4 februari 2008 10:36
:(Nehej
#3 - 4 februari 2008 20:59
Könsmogna är de nog båda två, men det stämmer att om honan inte är lekmogen, så kan hanen vara aggressiv mot honan, och vill nog helst inte ha henne i närheten. Hanen brukar bygga på sitt bo i lugn och ro, och när honan är lekmogen, så kommer hon dit, de leker, och se´n jagar hanen bort henne igen. I ett odlingsakvarium bör man ta bort honan efter leken.

60 liter är för övrigt alldeles för litet för scalarer, i alla fall för mer än bara tillfälligt boende.
#4 - 4 februari 2008 22:20
Micke_A skrev:

60 liter är för övrigt alldeles för litet för scalarer, i alla fall för mer än bara tillfälligt boende.

Som du ser så skrev jag att det är ett annat kar på ingående. Dessa skalarer är också väldigt små, så vid faktiskt påsyn så är det i nuläget inget problem. Men tack för svaret.

Annons