Gyppyhanes fena ser "biten" ut

#1 - 30 november 2007 09:39
Min flamingoguppyhanes bakfena ser ut att ha fått sig ett bett. En del av bakfenan är borta. Han är pigg och beter sig som vanligt. Det är inget vitt runt. Vad är detta? Kan nån av de gravida honorna bitit honom eller är det en sjukdom??
#2 - 30 november 2007 09:54
Har du andra fiskar än guppy? Jag hade svärdbärare som tuggade på fenor .Dom fick jag ta ur.
#3 - 30 november 2007 10:06
Det är säkert bara nån som bitit honom. En del av mina guppy ser ut så lite till och från. Verkar vara de andra av samma sort som nafsar lite hos mig...
#4 - 30 november 2007 10:09
Okej.. Får hoppas att sådant är fallet... Jag har bara guppys. Gjorde ett litet vattenbyte nu för säkerhetsskull och tillsatte lite salt.
#5 - 30 november 2007 10:49
kan det inte vara fenröta??? :(

Det är värre idag än igår... Det är liksom svart längst in i "såret"
#6 - 30 november 2007 13:03
Elin.G skrev:
kan det inte vara fenröta??? :(

Det är värre idag än igår... Det är liksom svart längst in i "såret"

Jag hade plockat ut fisken. OM det nu är så att det smittar, så är det inte värt att offra hela beståndet för en liten guppy...

Det vita du ser kan vara svamp. Något som fiskar ofta får då de fått ett sår eller liknande.
Höj tempen några grader. (om det går).

Håll koll på dina andra fiskar, det är dessa som är de viktiga nu. Börjar de visa likande symptom så kan de vara tex fenröta. Gör de inte det, så är det bara den bortplockade fisken som haft otur.
#7 - 30 november 2007 13:14
Stew skrev:
Jag hade plockat ut fisken. OM det nu är så att det smittar, så är det inte värt att offra hela beståndet för en liten guppy...

Okej.. Får göra det... Det är nog bäst... Har honom i en hink tills söndag då jag kan hämta ett litet akvarium hos mor och far...

Annons