ha ben i akvarium

#1 - 7 april 2006 12:51
nu har jag fått en superbra idé till mitt nästa akvarium, massor med ben på botten. nu till mina frågor:
1. kommer benen att lösas upp i vattnet trots ett ph på kring 8,5?
jag har för avsikt att rengöra benen ordentligt, både kokning och klorinbad. finns det trots det risk för läckage av gammal benmärg o dyl?

någon som vet var jag får tag i tämligen stora ben, typ får och uppåt i storlek? säljer slakterier eller liknande sånt till privatpersoner?
#2 - 7 april 2006 13:49
Tror ju inte alla slaktarna lägger ut annonser på ben som blir över, men du borde ju kunna gå till någon och fråga iaf. :)
#3 - 7 april 2006 13:50
Du bor ju nära Scans slakteri. Ring och fråga! ;)
#4 - 7 april 2006 14:00
Låter aningen bizarrt denna idé men det klart din avatar ser lite lätt bizarr ut oxå ;)
#5 - 7 april 2006 14:21
Rätt bra idé till ett piraya akvarium :p
#6 - 7 april 2006 14:48
Jag har också funderat på att ha ben, men det finns ju en del saker i skelettet.
"I skelettet finns kroppens mineraldepå (kalcium och fosfat)" -www.ne.se
Kalk tycker jag att det skulle borda finnas en stor del av.

Men det måste ju finnas "fake ben".

Jag skulle vilja ha skelettet av en ca 30cm lång miniatyr-drake/orm. :)
#7 - 7 april 2006 15:15
benmärgen kommer att ruttna i dina ben

bästa är om du kan få tag på gamla ben typ flera år gamla då dom antagligen ruttnat klart

jag skulle alldrig stoppa in Dött organiskt matrial i mina kar
#8 - 7 april 2006 15:51
om benen är väldigt färska kan du lägga dom i en myrstack så käkar myrorna upp allt kött som kan finnas kvar.

haken är ju benmärgen inuti och den ev. höga fosfathalten.

upplösning borde inte vara ett problem vid lite högre ph'n
#9 - 7 april 2006 15:55
varför ska man ha ben i akvariet? är de snyggt? finns de fiskar som simmar omkring bland massa ben i nån sjö?
#10 - 7 april 2006 19:39
averater: benmärgen är ju porös så det är i princip bara att "peta" sönder den i samband med kokning, resten tar klorinet hand om, myror fungerar också iofs, fast jag vill döda eventuellt organisk materia ordentligt.
fast löser kalciumfosfat upp sig i basiskt vatten? har svårt att tänka mig att fosfatet kommer lös i sådana fall, dessutom lär det ju inte ske i en snabbare takt än att vattenbyten och växter tar hand om ett eventuellt överskott.

andreassofus: jag tror att det kan bli fasansfullt snyggt, en massa ben och skallar med ciklider som använder dem som grottor, eller varför inte öronålar?
snyggt hursomhelst, om inte någon slags parodi-biotop för pirayor.
#11 - 7 april 2006 20:02
Man kan ju köpa stora märgben till hundar. Låt en hund äta märgen.

Sen kanske du bör koka benen innan du släpper ner dem i karet..
Det är ju en idé iaf. :) Prova går ju.
#12 - 7 april 2006 20:42
Hade nog vart rätt tufft med ben i ett stort kar me stora amerikanska ciklider, stora ålar och malar, men även Pirayor. Och ha lite växter, bara nån hög Vallisneria, Echinodorus bleheri eller någon grov, kraftig, stor, grön planta som går upp till ytan iaf. En del stenar och kanske en passande bakgrund.
#13 - 7 april 2006 22:45
gladys: jag har tänkt tanken, fast de är tämligen dyra, och lite för stora. jag är mer ute efter att ha en botten som är översållad av ben. och grovt korallgrus som bottenmaterial, som påminner lite om ben.
#14 - 7 april 2006 22:58
kanske kan va snyggt.. vet faktiskt inte.. har aldrig sett nåt liknande :)

du vet att du måste fixa bilder om de blir nåt av de va? :)
#15 - 8 april 2006 02:01
Nej, ben löses inte upp i vatten... benmärgen ja men inte benet, på sin höjd kan det blir lite mer poröst.
Däremot är jag starkt emot att bleka benen med klorin.. för det första finns risken att det finns kvar och du slår ut hela ditt kar, för det andra finns det inga ben i världen som är kritvita naturligt, och det var väl naturligt du ville ha;)

Vänd dig till slakterier och jägare..ta rätt på det de slänger.

Av ryggkotor kan man få, efter viss kapning, små skelett delar som efterliknar ex en orm.
#16 - 8 april 2006 10:57
qenzo, det har diskuterats klorin på växtavdelning och det verkar inte vara någon fara om man bara kokar benen efter, eller värmer. Det kanske tom går att köra dom i ugnen efter klorin-badet.
F*n va fräckt det kan bli....
Själv tycker jag inte att det precis behöver se ut som det exakt gör i naturen, det det ska inte vara massa slott och dykare mm, men gör det lagom naturligt så som man själv tycker är snyggt...
Alla har olika smaker ;)
#17 - 8 april 2006 14:26
qenzo: klorin avdunstar ganska lätt, kör man dem i diskmaskinen(utan diskmedel, självfallet) eller kokar dem så kommer klorinet att avdunsta ganska lätt.

egentligen så är ju ben vita, det är ju organiskt "skräp" som missfärgar benet, detsamma skräp som jag vill undvika att få ner i karet pga den onödiga nedsmutsning det skulle innebära. men när det väl är nere i karet får det mer än gärna missfärgas bäst det vill, helst av alger dock.

klorin är troligen dessutom det bästa att använda för att ta bort organisk materia, det är dessutom biologiskt nedbrytbart(och avdunstar). det krävs 10 ggr mer väteperoxid än natriumhypoklorit(klorin) för att uppnå samma desinficerande effekt.
#18 - 8 april 2006 14:31
och hur länge tror du benen kommer hålla sej vita ???

1 månad max sen kommer dom gå i skiftande grönt
#19 - 8 april 2006 15:36
hitta nått som du kan göra ben imitationer med istället

kolla i leksakasafärer efter natrurtrogna saker istället i plast
#20 - 9 april 2006 13:23
raven: jag skrev ju det. "mer än gärna missfärgas bäst det vill, helst av alger dock"

mayday: varför skulle jag inte vilja ha ben i akvariumet?
#21 - 9 april 2006 17:43
Fasen, undrar om det inte var någon tråd uppe här på Zoopet för något år sedan om någon som hade ett gammalt "undervisningsskelett" liggandes i sitt (piraya?)akvarium.....

Någon annan som kan minnas något dylikt, eller har jag drömt det?
#22 - 9 april 2006 17:53
[QUOTE=plorozen]
mayday: varför skulle jag inte vilja ha ben i akvariumet?[/QUOTE]

för ben är organiskt
även om du dränker de i klorin o dödar alla bakterier så kommer ju dom komma tillbaka sen o benen kommer börja ruttna.
#23 - 9 april 2006 19:14
mayday: förklara gärna vad du menar med att benen ruttnar, och vad som skulle vara negativt med det.
#24 - 9 april 2006 19:24
hmm ja vad kan vara negativt med ruttna ben tro?????snyggt??? oj oj
#25 - 9 april 2006 20:09
deje-nicke, mayday: med era resonemang bör man ju inte heller ha rötter och dylikt i akvariumet, dessa ruttnar ju.

en benbit kommer att ta betydligt längre tid på sig att brytas ned i basiskt sötvatten, jämfört med om den utsätts för luft eller grävs ned. såvida inte mina akvarieprylar är av någon oerhört hög kvalitet, så skulle en benbit överleva dem alla, med ett flertal år.

http://www.dinosauria.com/jdp/fossil/teeth.htm
#26 - 10 april 2006 00:39
[quote=plorozen] såvida inte mina akvarieprylar är av någon oerhört hög kvalitet, så skulle en benbit överleva dem alla, med ett flertal år.[/quote]

en benbt kulle nog överleva både dej och dina eventuella barnbarn så föruttnelseproblemet är oexenstiellt om benet har förberetts ordentligt
#27 - 10 april 2006 16:12
[quote=plorozen]mayday: förklara gärna vad du menar med att benen ruttnar, och vad som skulle vara negativt med det.[/quote]
Jag bara svarade på din fråga om vad som SKULLE vara negativt med ruttna ben....:mad: Tror nog det blir nice med ben i akvariet!!
Bilder vill vi naturligtvis ha är det blir klart:D
#28 - 11 april 2006 08:11
dejenicke: läs vad jag frågade mayday, jag frågade vad han menade med att benen ruttnar, och vad som skulle vara negativt med det.

Annons