Ha ciklider i badkaret?

#1 - 23 september 2008 09:58
Jag skall sätta i en bakgrund och lite annat i mitt 540liters i slutet av veckan. Jag tänkte flytta över mina ciklider samt mal i badkaret undertiden. Någon som vet hur länge dom klarar sig i badkaret. Skall sätta i innefilter samt doppvärmare också tänkte jag.

Tacksam för hjälp! :confused:
#2 - 23 september 2008 10:05
De klarar sig nog fint något dygn (använd dock vatten från akvariet!). Problemet med badkaret kan vara om det finns rester av tvål och rengöringsmedel som kan förorena vattnet.

Jag har delat upp fiskarna i några hinkar vilket gått utmärkt i en hel dag (aldrig haft behov för att pröva längre än så). Så har du några stora hinkar så tror jag mer på det (om du inte har någon ciklid som är väldigt känslig för fallande vattenvärden förstås). Låt dem stå mörkt så sover fiskarna igenom det hela...
#3 - 23 september 2008 10:09
Risken är ju att de kan finnas rester av giftiga rengörings medel i badkaret...... Vet inte men de kanske vore bra att spola ur noga med hett vatten..... Men har ingen personlig erfarenhet av att tillfälligt förvara fisk på det sättet......

Beror på säkert hur lång tid det är frågan om....

Vad för bakgrund? Hur lång tid ska silikonet torka?
#4 - 23 september 2008 10:24
Rickeboy skrev:
Risken är ju att de kan finnas rester av giftiga rengörings medel i badkaret...... Vet inte men de kanske vore bra att spola ur noga med hett vatten..... Men har ingen personlig erfarenhet av att tillfälligt förvara fisk på det sättet......

Beror på säkert hur lång tid det är frågan om....

Vad för bakgrund? Hur lång tid ska silikonet torka?

Har alldrig satt i en bakgrund innan, men jag har läst i forumet att silikon skall torka 12-24 timmar. Sen tillkommer tömning av sand, isättning av bakgrunden samt i med ny sand och sen fylla karet igen. Tänkte göra som denna guiden beskriver:
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 september 2008 10:25
Son flera redan har nämnts så är det avgörande att det inte finns några rengöringsmedel i akvariet - förutom detta så kan de klara sig hur länge som helst förutsatt att du inte drar ur proppen;)
#6 - 23 september 2008 10:35
Son flera redan har nämnts så är det avgörande att det inte finns några rengöringsmedel i akvariet - förutom detta så kan de klara sig hur länge som helst förutsatt att du inte drar ur proppen;)

Okidoki, stort tack för hjälpen. Kanske köper en stor "balja" och sätter i tekniken för att vara på den säkra sidan :)
#7 - 23 september 2008 13:43
Jag har köpt en plastback från IKEA. Tror volymen låg på 140L. Och priset var typ samma i kronor. Där kan du ju fast ha fiskarna en vecka om nu utrymmet tillåter.
#8 - 23 september 2008 14:25
Men kleta inte på för mycket....... ta bara en nio tio duttar typ som en enkronna så e de torkat o fast efter 12 till 14 timmar...... annars kan det ta lång tid..... Ett tips jag fick av erfaren akvarist....

De rådet du fick om plastbalja var nog de absolut säkraste.....
Annars e jag 99% säker på att det går bra i badkaret om du sjöljer det noga med varm vatten.....

Lycka till!!!!!!
#9 - 23 september 2008 23:17
Jag tycker IKEA:s plastbackar funkar kanon :D

Har 3 st här hemma i varierande storlek som får agera yngelkar ibland... perfekta! brukar ha mina malyngel där dom första veckorna :) å bra å ha vid karantän/medicinering också

Inte många kronor heller vi snackar om :)

Annons