ha något under ett ramakvarium?

#1 - 25 mars 2010 17:37
jag har ett pacific 43 liters akvarium som har en svart plastram som är ca 6 mm hög. nu är frågan om jag ska ha något under. har förstått att det kanske inte är så bra att ha något under ram och allt men ska man ha något innanför ramen men under glaset som har kontakt med glaset? tänkte ha en bit av ett liggunderlag innanför ramen men det är lite tunt märkte jag nu.
#2 - 25 mars 2010 17:55
Jag har sånna lister på mitt 93 Liters jag har aldrig använt något under det, har aldrig blivit märken eller så. På större kar ska man absolut ha det men ett 43 liters är det nog knappast någon fara med.
#3 - 25 mars 2010 17:58
egentligen inte nödvändigt då trycket från vattnet är i hörnen på ett kar o inte i mitten. men jag har liggunderlag under mitt iaf för att lugna nerverna lite plus att det blir lite stötabsorberande
#4 - 25 mars 2010 18:16
hannesc skrev:
egentligen inte nödvändigt då trycket från vattnet är i hörnen på ett kar o inte i mitten. men jag har liggunderlag under mitt iaf för att lugna nerverna lite plus att det blir lite stötabsorberande

har du under eller innanför ramen? om du nu har ett kar med ram..

det trixiga är att hitta något som är precis lika tjockt som ramen är hög, alt. lite tjockare eftersom det trycker ihop sig. himla svårt. :( undrar om det är värt besväret. ska det vara tjockare så att skumplasten trycker mot glaset eller tvärtom?

jag har ett skumplastunderlägg som jag egentligen klippte mindre men nu har tejpat ihop igen med eltejp. kan jag använda det? det är ganska perfekt i höjd men jag funderar på om det ger ett ojämnt tryck eftersom det en gång är klippt och nu tejpat.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 mars 2010 18:29
Jag skulle föreslå att du har en bänk under akvariet - står det på golvet är det ju risk att man räkar sparka på det så det går sönder;)

Antar att du inte tänker ha en massa sten i akvariet och då behöver du inte ha något under det.
#6 - 25 mars 2010 19:07
Jag skulle föreslå att du har en bänk under akvariet - står det på golvet är det ju risk att man räkar sparka på det så det går sönder;)

Antar att du inte tänker ha en massa sten i akvariet och då behöver du inte ha något under det.

jodå, bänk ska jag ha. :)
#7 - 25 mars 2010 21:29
liggunderlaget ligger under ramen med. du behöver inte vara orolig. som sagt. trycket är i hörnen. inte i mitten på rutan. hos mig kan man se det lite festligt. när akvariet är tomt är liggunderlaget lika tjockt men när det fullt är det helt ihoppressat i hörnen men i mitten är det tjockt. ;)
#8 - 25 mars 2010 21:31
såg nu också att du hade ett 43L. då tror jag inte det spelar någon roll om du har något under eller inte. jag har 50L stående på små träpallar köpte på ikea.utan nått under eller så. fasen ett sånt kan man ju bara själv fullt med vatten.

som sagt. du behöver inte vara orolig.

Annons