Hack eller crack?

#1 - 28 augusti 2003 10:04
Hej hej!
Fick precis upp en bild på två damer som gör grimaser, istället för en bild på svartbandad dvärgciklid på förstasidan. Nån mer som såg den? Vad är det som händer här på Zoopet egentligen? Tidigare har ju en massa olika folk sett olika konstiga bilder. Jag har sparat bilden om det är nån som vill se!
#2 - 28 augusti 2003 10:12
Min gissning (obs!) är att det varken är ett hack eller crack. Jag *tror* det kan bero på att zoopets bilder har väldigt allmänna namn (som t ex 235.jpg) och att internet explorer av misstag ersätter bilden med en bild med samma namn ur internet cache.
#3 - 28 augusti 2003 10:14
Vad är internet cache?
#4 - 28 augusti 2003 11:35
Jag fick reklam för NCS isället för bild på L66!!!
#5 - 28 augusti 2003 11:39
Så underligt....*fniss* Undrar vad det är som händer? Nåt konstigt är det ju...
#6 - 28 augusti 2003 11:44
Internet cache är att bilder och andra detaljer sparas på den egna datorn några dagar. Sen om man ska ladda samma bild igen så behövs inte det eftersom den redan finns sparad i internet cache. Har då bilden samma namn som en annan bild man sett de närmaste dagarna/veckorna så finns risken att den bilden visas istället. För att få upp rätt bild kan man ladda om sidan (Ctrl + F5 för att vara på den säkra sidan, då laddas garanterat allt om igen).
#7 - 28 augusti 2003 11:45
Hur illa kan inte det bliför sidans rykte? tänk om lilla kalle på 9år sitter och ska kolla upp sin favofisk och får istället se ett "blås jobb".... kan gå riktigt illa!
#8 - 28 augusti 2003 11:49
Men jag har aldrig nånsin sett den här bilen förut? Sparas även bilder som man aldrig har sett?
#9 - 28 augusti 2003 12:07
Jag har stängt av cachen i Internet Explorer och har aldrig sett det påstådda. Har dessutom kollat igenom alla bilder på Zoopet's server och kan inte hitta något konstigt (Förutom en röd fjärilsciklid).
#10 - 28 augusti 2003 12:12
Jag har heller inte sett nån konstig bild..
#11 - 28 augusti 2003 12:13
Hur stänger jag av cachen i min internet explorer då?
Jag har aldrig sett något sånt här tidigar heller, så jag blev mäkta förvånad när det hände mig!!
#12 - 28 augusti 2003 14:01
Christian Alfredsson:
Förresten, bilden var märkt copyright zoopet.com, och hur fungerar det i så fall om bilden kommer ur internet explorers cacheminne? Det borde väl inte stå copyright zoopet.com då eller?? Annars verkar det ju ganska troligt att cachen ersätter bilderna! Men när det står som det står??
#13 - 28 augusti 2003 19:52
Det låter mycket konstigt. Jag laddar ner hela siten igen och dubbelkollar.
#14 - 28 augusti 2003 19:54
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarie_artikel_visa.asp?NR=160

Känner du igen någon bild på denna sidan. Tror det är enda bilderna vi har på damer som gör grimaser.
#15 - 28 augusti 2003 20:36
Japp! En bild därifrån var det, när jag tog egenskaper på den hade den filnamn 1956.jpg. Däremot har jag ALDRIG sett den sidan förut! Vill du så kan jag skicka över skärmdumpen jag tog då jag såg bilden?
#16 - 28 augusti 2003 20:41
Hmm.. Vad visar http://www.zoopet.com/akvarium/images/300/1990.jpg för er?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 28 augusti 2003 20:47
Hmm.. Vad visar http://www.zoopet.com/akvarium/images/300/1990.jpg för er?

Akvarium med Pangeabakgrund och skalarer.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#18 - 28 augusti 2003 20:49
Jag får upp en vit sida med en animation där det står "erotiskanoveller.nu"... O du samma antar jag?? Och den bilden har jag heller aldrig sett förr...(Vad jag vet iaf!)
#19 - 28 augusti 2003 20:50
Ursäkta det var inget. Det var en helt felaktig bild, och den förändrades inte trots att jag gjorde en shift-reload. Det enda som hjälpte var att tömma cachen i IExplorer.
#20 - 28 augusti 2003 21:19
Ursprungligen skickat av defdac

Ursäkta det var inget. Det var en helt felaktig bild, och den förändrades inte trots att jag gjorde en shift-reload. Det enda som hjälpte var att tömma cachen i IExplorer.

Ja, då är det väl mer eller mindre bevisat att det ligger till så att internet explorer tar 'fel' bild med samma namn istället för den riktiga.

Om nån vill se hur en äkta hackad site ser ut, kan ni kolla här; http://www.snakehead.org/
Ovanstående är alltså egentligen en seriös site om ormhuvudsfiskar, som ni kan se om ni söker på siten i Google, och väljer 'cached' - i Googles cache ligger fortfarande den riktiga siten.

#21 - 28 augusti 2003 21:24
Men kan verkligen bilder visas som man ALDRIG har sett?? Alltså, om bilder ligger kvar i cache-minnet på min dator, borde det väl va bilder jag har sett, från sidor jag varit inne på...eller? Är jag helt fel ute? Eller hämtar internet explorer hem bilden från zoopet.com och ersätter den själv utan att jag behöver ha bilden i min dator?
#22 - 28 augusti 2003 21:55
Ursprungligen skickat av MusiCat

Men kan verkligen bilder visas som man ALDRIG har sett?? Alltså, om bilder ligger kvar i cache-minnet på min dator, borde det väl va bilder jag har sett, från sidor jag varit inne på...eller? Är jag helt fel ute? Eller hämtar internet explorer hem bilden från zoopet.com och ersätter den själv utan att jag behöver ha bilden i min dator?

Nej, förutsatt att du inte laddar hem hemsidor offline, bör alla bilder som dyker upp vara sånt du nån gång (kanske en månad sedan!) eller iaf nån som använt datorn, sett.
#23 - 28 augusti 2003 22:04
Låter ju rimligt....Men jag kan garatera att jag aldrig varit inne på den sidan som Christian visade mig, där den bilden fanns som jag såg istället för en fiskbild. Aldrig nånsin har jag sett den sidan, och det vet jag bara för att jag tyckte det var så himla vackra bilder på den. (Hade kommit ihåg om jag sett dem tidigare.) Min sambo hade heller aldrig sett sidan, och någon annan använder inte datorn för att kolla Zoopet. Däremot det där med erotiska noveller, det är ju inte konstigt att den kanske ligger i mitt cache-minne, sån reklam finns ju överallt, det är det med grimasbilden jag inte förstår.

Mvh,
#24 - 29 augusti 2003 05:24
Det finns en annan tråd som behandlar detta oxå. Att det är något som är konstigt visar klart bilden på länken nedan. Vad porrsajter har på forumet att göra förstår jag inte.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=93911&gid=100819

/Johan
#25 - 29 augusti 2003 12:27
Ja, den var ju verkligen annorlunda! Kanske din explorer lagt dit den själv? ;) *flin*
#26 - 29 augusti 2003 15:05
Den bilden visar en tank med Amazonas BTN och ett gäng Scalarer.
#27 - 29 augusti 2003 15:17
jag fick för ett tag sen upp en bild på en blå malawi och under stod det vallisneria.... lite skrattretande:)

Annons