Ringade idag till kosumentrådgivaren och berättade om min situation.
Då sade hon att en internetbutik har inte rätt att ta ut 10% enligt Distansavtalslagen om det inte står i villkoren att de ska ha 10% av ångratköp och som för mig gjorde det inte! Alltså har man rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar och där efter sitt "ångrande" så ska man skicka tillbaka sin produkt och får hela summan tillbaka. Det som man får stå för är frakten tillbaka till butiken och det är det enda som man ska betala!
Distansavtalslagen är en lag som ger fördel till konsumenterna sade hon!
Så när har butiker via internet rätt att ta ut tex 10%?
De har bara rätt till det om det står i villkoren att "ångrat köp så tar vi en avgift på 10%." Om det inte gör det i villkoren så har de inte rätt att att ut det efter som att det inte stod i villkoren + Distansavtalslagen!
När har an vanligt butik rätt att ta ut en viss %?
Tex om man åker och beställer en tv och det är leverans på 1 vecka och efter 2 dagar så ångrar man sig då har butiken rätt till att kräva en skälig %!
Har man köpt tvn istället så brukar det oftast vara 30 dagar öppetköp och då är det bara att lämna tillbaka den! Alltså då inom 30 dagar.
Hoppas att detta hjälpte för vissa förstår vad man har rätt till som konsument
och vad internet- och vanligt butiker har rätt till och inte har rätt till när det gäller ångrat köp!
Mvh
