Hagen Bottenfilter

#1 - 1 augusti 2007 11:17
Har ett aquaterrarium med eldbukssalamandrar i, och de ska inte ha ngn direkt ciskulation men jag vill inte hålla på och byta vatten hela tiden vilket har gjort att jag nu funderar på ett bottenfilter.

Hittade den här http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-bottenfilter-runt-p-2170?osCsid=ec9c00ec34ed44bd03911944877df9e8 vilket är lagomt åt den vattenmängd salamandrarna har.

Vad mer måste jag köpa för att det ska fungera? Eller följer allt man beh med i den där förpackningen?

Har läst runt på forat och hittar bla svar om luftpumpar , men det står ju inget på sidan där bottenfiltret säljs.
Enligt förpackningen ska det ju bara vara en kolsten, vilket också följer med.
#2 - 1 augusti 2007 11:25
Det går bra att sätta ett plaströr/slang med små hål på pumparnas utblås för att få lugnare vattencirkulation.
Du behöver ändå ha något som driver bottenfiltret.
#3 - 1 augusti 2007 11:43
Mhm ja... okej, får spåna på det då...
Tack!
#4 - 1 augusti 2007 15:32
qenzo skrev:
Har ett aquaterrarium med eldbukssalamandrar i, och de ska inte ha ngn direkt ciskulation men jag vill inte hålla på och byta vatten hela tiden vilket har gjort att jag nu funderar på ett bottenfilter.

Hittade den här http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-bottenfilter-runt-p-2170?osCsid=ec9c00ec34ed44bd03911944877df9e8 vilket är lagomt åt den vattenmängd salamandrarna har.

Vad mer måste jag köpa för att det ska fungera? Eller följer allt man beh med i den där förpackningen?

Har läst runt på forat och hittar bla svar om luftpumpar , men det står ju inget på sidan där bottenfiltret säljs.

Enligt förpackningen ska det ju bara vara en kolsten, vilket också följer med.
du måste köpa en luftpump för att driva bottenfiltret! med bottenfiltret följer det med ett rör som sätts på bottenfiltret och i det röret stoppar man ner luftslangen som sen drar med sig vattnet när luften åker upp ur röret!
#5 - 1 augusti 2007 19:11
Okej. Ja jag får köpa en luftpump samtidigt då.
Är föresten Luftpump detsamma som cirkulationspump??
#6 - 1 augusti 2007 19:51
åheim skrev:
du måste köpa en luftpump för att driva bottenfiltret! med bottenfiltret följer det med ett rör som sätts på bottenfiltret och i det röret stoppar man ner luftslangen som sen drar med sig vattnet när luften åker upp ur röret!

du kan även köra med en cirkulationspump, det gör jag
mvh janne
#7 - 1 augusti 2007 20:58
du kan även köra med en cirkulationspump, det gör jag

mvh janne
ja visst, jag tänkte bara mer på att han inte ville ha just nån cirkulation!
#8 - 1 augusti 2007 21:04
fast jag skulle nog satsa på ett sådant här filter som man kan fylla med mycket effektivare filtermaterial än akvariegrus!

Annons