Jag köpte detta systemet för något år sedan och använde mig av refillpåsarna som då kostade runt 45 kr. Skulle börja använda det igen för någon månad sen och trallade iväg till butiken och såg till min förvåning att de nu kostade 75 spänn. Aldrig i livet tänkte jag men jag köpte i allafall en sats med avsikten att mäta upp allting.
Nu några månader har jag testat lite olika sätt att tillverka en egen blandning till en bråkdel av priset. Det skulle vara kul om någon annan har testat sig fram på det här sättet om ni skulle vilja presentera era mixturer.
Iallfall så gör jag så här:
Tar lite mer än den avsatta mängden vatten och kokar upp denna i en kastrull. Tar det kokande vattnet och häller ner i behållaren samt ett dricksglas, häller ner sockret och skruvar på locket och skakar runt en smula, akta så att ni inte bränner er. Detta för att sterilisera behållaren, locket och sockret då jag ibland har fått mäsk som luktar väldigt illa, förmodligen pga bakterier.
Därefter låter jag vattnet svalna till runt 27 grader. Jag tar en del av vattnet och häller ner i det steriliserade dricksglaset. Häller sedan ner jästen i detta och rör runt detta tills jag får en liten sörja. Därefter häller jag i en nypa socker i glaset och rör tills det bubblar sig en smula. Detta för att på så sätt kickstarta jästen och se till att den syresätts en stund. Låter det stå och vila i runt 10 - 15 min.
Häller därefter ner det i behållaren och tillsätter bikarbonat/bakpulver. Rör runt det en smula och skruvar på korken och kopplar in det i akvariet.
Receptet:
Socker ca 1dl
Jäst ca 1,5 krm
Bikarb 0,5 tesked
Vatten upp till strecket
Detta bubblar på i runt ca 3 veckor till en bråkdel av vad det kostar att köpa påsarna i djuraffären.
Jag har mixtrat runt lite med olika jäst och beroende på vilket vatten man har kan man själv prova isg fram. Jag vet att vissa tillsätter mjölkpulver men detta har jag själv inte testat.
Lycka till!