Håglös Nyckelhålsciklid

#1 - 29 oktober 2007 13:03
För 2-3 veckor sedan köpte jag lite nya fiskar, bl.a ett par Nyckelhålsciklider. Båda har hållt ihop, ätit som de ska och sett ut att trivas riktigt bra.

Men nu har jag märkt att det inte står rätt till med nyckelhålshonan. Hon gömmer sig, är håglös och står nästan hela tiden stilla och flämtar nära botten med fenorna ihop. Hon äter gärna om maten hamnar framför henne men inte annars. Hanen mår fortfarande lika bra som förut.

När jag för fyra veckor sedan köpte ett Palettciklidpar så betedde sig honan också så här, och dog efter en vecka. Men såg ut att må bra de första 3-4 dagarna. Hanen lever och mår fortfarande bra...

Någon som vet vad som är fel? Vill verkligen inte bli av med Nyckelhålet :(
Alla förslag/gissningan/råd/tips är välkomna!
#2 - 29 oktober 2007 16:28
Ingen som vet vad det kan bero på??
#3 - 29 oktober 2007 16:41
man kan bara gissa men gissningen blir nog lite bättre med lite fakta om skötsel och filter!
#4 - 29 oktober 2007 16:58
åheim skrev:
man kan bara gissa men gissningen blir nog lite bättre med lite fakta om skötsel och filter!

Visst, det ska bli ;)

Akvariumet är 110x40x45 cm och rymmer ca 200 L.

25% vatten byts och normaldos med Pmdd tillsätts en gång varje vecka. Temperaturen ligger på 25.5-26 grader. Fiskarna matas med hemgjord räkmix, flingfoder och även även ärtor/majs (matas 2 ggr/dag). Filtreringen står ett innerfilter (Fluval 3plus) samt ett gammalt ytterfilter (Fluval 203).

Förutom Nyckelhålsparet går det 10 rödmunstetror, 4 Mosaikgurami, ett par Palettciklider, ett par Platy, två Kuhli-ålar, 3 Skäggmunsmalar och 4 Otocinclus i karet just nu.

I ena halvan av akvariet finns ett mini-stenröse av rundade stenar, i andra änden finns ett par till likadana stenar som bildar en grotta. Längs akvariets baksida och en bit på kortsidorna finns grupper med några olika sorters växter och i mitten och förgrunden har jag 5-6 st små Anubias.
#5 - 29 oktober 2007 17:34
Ok det va en hel del fakta:D min teori är nog att det bildas en för hög koncentration av bakterier i vattnet som fisken kan ha svårt att stå emot och boven till det kan vara räkmixen (även ärtor och majs) som är färskfoder och foderrester har svårare att brytas ner och därmed kraftigare bakterietillväxt... så möjligheten finns att en del av dina fiskar dragit på sig någon inre bakteriell infektion!
#6 - 29 oktober 2007 19:17
Vid lite eftertanke så verkar det du skriver som att det kan stämma väldigt bra. Jag har troligen matat för ofta med räkmixen så jag ska mata mer sällan med den i framtiden. Skulle du kunna ge något exempel på foder som inte "smutsar ner" så mycket?

Jag får väl hoppas på att Nyckelhålet återhämtar sig, jag har bytt vatten idag och ska vänta ett tag med att ge räkmixen. Klarar den sig inte så kommer jag att försöka med en ny lite senare...

Tack så mycket för ditt svar! :)
#7 - 2 november 2007 06:53
Nyckelhålet flämtar fortfarande rejält och en Palettciklid har Glosögon (och går i sjukakvarie). Troligen beror både och på vattnet :(

Hur ska jag få bakteriehalten att sjunka eller hur ska jag förbättra vattenkvalitén?

Tacksam för snabba svar, vill inte att fler ska bli sjuka/dö...
#8 - 2 november 2007 09:14
du bör nog sluta med räkmixen helt och gå över till flingfoder ett tag och mata mycket sparsamt! vara rädd om filterbakterierna och inte göra rent filtrerna i onödan men inte heller låta dem gegga igen, kolla dem så det inte liggare massa foderrester i dem! kan vara ide att tillsätta nitrivec för att hjälpa igång nyttobakterierna också! och som vanligt se till att ha bra rörelse på vattenytan! Detta är va jag kan komma på just nu:)
#9 - 2 november 2007 13:58
åheim skrev:
du bör nog sluta med räkmixen helt och gå över till flingfoder ett tag och mata mycket sparsamt! vara rädd om filterbakterierna och inte göra rent filtrerna i onödan men inte heller låta dem gegga igen, kolla dem så det inte liggare massa foderrester i dem! kan vara ide att tillsätta nitrivec för att hjälpa igång nyttobakterierna också! och som vanligt se till att ha bra rörelse på vattenytan! Detta är va jag kan komma på just nu:)

Räkmixen har jag inte matat med På en vecka nu, ska fortsätta så och mata med flingfoder, väldigt lite. Hur mycket kostar Nitrivec?
Brukar det finnas på de flesta akvarieaffärer?

Tack så mycket för råden :)
#10 - 2 november 2007 14:13
Solid skrev:
Räkmixen har jag inte matat med På en vecka nu, ska fortsätta så och mata med flingfoder, väldigt lite. Hur mycket kostar Nitrivec?

Brukar det finnas på de flesta akvarieaffärer?

Tack så mycket för råden :)

Nitrivec finns i alla akvariebutiker jag besökt :p Köpte senast en flaska idag eftersom jag haft problem med min vatten kvalite själv dock lånat nitrivec av min bror, De går väll löss på runt 50kr och de 50kr är väldigt bra att lägga på just det.
#11 - 2 november 2007 17:43
Nitrit? Då börjar fiskarna flämta mkt och kan leda till död! Köp ett nitrit test hos din akvarie zoo affär (akvarium affär). Köp inte test stickor även om affären räckomenderar det! Dom är kassa! Dropptest är absolute bäst! Du kan också ta lite akvariumvatten och knalla ned till din zoo affär så testar dom det.
#12 - 4 november 2007 10:17
Jag ska köpa både nitrittest och Nitrivec nästa gång jag är på någon akvarieaffär, troligen inom en vecka.

Alla mår bra förutom Nyckelhålet som fortfarande ligger vid botten vid framrutan och flämtar (hon äter inte). :(
#13 - 7 november 2007 20:26
Nyckelhålet är tyvärr död nu, dog igår :(

Idag köpte jag Nitrittest (dropptest) och Sera´s Nitrivec bakteriekultur. Jag provade testade Nitriten och var inställd på att det skulle vara alldeles för mycket men det var det inte. testet fick ljusaste färgen på skalan, d.v.s "NO[SIZE=1]2[/SIZE][SIZE=2]-N <0.1 mg/l" och "NO[SIZE=1]2[/SIZE] <0,3 mg/l" vilket enligt instruktionerna var bra.[/SIZE]
Kanske dum fråga, men vad är "NO[SIZE=1]2[/SIZE][SIZE=2]-N"? [/SIZE]

Jag har också tillsatt Nitrivec i karet.

Annons