haj sallad...

#1 - 30 april 2007 19:22
Kan man blanda med hajar eller måste man välja en sort?
Om man kan blanda, hur många av varje i 500l?
Kan man ha stim med svarta fantomtetror till?
#2 - 30 april 2007 19:36
pedestrian skrev:
Kan man blanda med hajar eller måste man välja en sort?

Om man kan blanda, hur många av varje i 500l?

Kan man ha stim med svarta fantomtetror till?

Förstår verkligen inte vad du menar. Hajar? Sallad? Blanda? Låter gott. Men...
Kan du försöka utveckla din fråga lite :P
Vilka hajar menar du? Och hur ska de blandas?
#3 - 30 april 2007 20:44
Stew skrev:
Förstår verkligen inte vad du menar. Hajar? Sallad? Blanda? Låter gott. Men...

Kan du försöka utveckla din fråga lite :P

Vilka hajar menar du? Och hur ska de blandas?

Undrar om man kan ha någon blandning av Albino Regnbågshajar, Silverhajar, Eldstjärt och hajmalar t.ex.?
Jag ber om ursäkt för att jag var så otydligt.
#4 - 30 april 2007 21:07
pedestrian skrev:
Undrar om man kan ha någon blandning av Albino Regnbågshajar, Silverhajar, Eldstjärt och hajmalar t.ex.?

Jag ber om ursäkt för att jag var så otydligt.

Allt går ju... Men... Hajmalen blir STOR. Du behöver minst 1500 liter vatten till en sådan. Minst...
Så den går bort direkt. (komemr troligen äta upp de övriga fiskarna också...)

De övriga du listar skulle kunna fungera tillsamamns..
Både regnbågshaj och eldstjärt tillhör "Epalzeorhynchos". Har finns också flying fox, siamesisk algätare och "red torpedo".
Både regnbågen och eldstjärten är enstöriongar och ganska griniga av sig. Silverhajen trivs bäst i en grupp...
Det kan bli en del bråk i karet, men har du tillräckligt med vattenvolym så kan det gå bra.

Spontant känner jag att det hade funnits bättre kombinationer av fisk. Du kommer inte kunna ha i särskilt många individer, innan det blir bråk...
Är du intresserad av andra biotopriktiga fiskar så rekomenderar jag dig att kolla på fiskar från asien, eller till och med oceanien. Finns mycket fint :) 500 liter får du i mycket fisk i!

Lycka till

/Stefan
#5 - 30 april 2007 22:30
Stew skrev:
Allt går ju... Men... Hajmalen blir STOR. Du behöver minst 1500 liter vatten till en sådan. Minst...

Så den går bort direkt. (komemr troligen äta upp de övriga fiskarna också...)

De övriga du listar skulle kunna fungera tillsamamns..

Både regnbågshaj och eldstjärt tillhör "Epalzeorhynchos". Har finns också flying fox, siamesisk algätare och "red torpedo".

Både regnbågen och eldstjärten är enstöriongar och ganska griniga av sig. Silverhajen trivs bäst i en grupp...

Det kan bli en del bråk i karet, men har du tillräckligt med vattenvolym så kan det gå bra.

Spontant känner jag att det hade funnits bättre kombinationer av fisk. Du kommer inte kunna ha i särskilt många individer, innan det blir bråk...

Är du intresserad av andra biotopriktiga fiskar så rekomenderar jag dig att kolla på fiskar från asien, eller till och med oceanien. Finns mycket fint :) 500 liter får du i mycket fisk i!

Lycka till

/Stefan

Tack Stefan
Ska kolla Asien och Ocean fiskar med en gång ;)
men få regnbåg och eldstjärt ch några fler silver ;)
Synd med hajmalen, för såg dem i butik och de simmar runt och runt och runt och runt som en 8:a framför rutan i de lilla karet...
Asså jag menar verkligen runt och runt och runt, oavsett hur länge man står kvar och tittar på dem :S de tröttnar verkligen inte, tar ingen paus och ändrar inte riktning...
...tyckte det var jätte häftigt :)
#6 - 30 april 2007 22:43
har ennu inte planerat något, 500liters karet är ennu bara en tanke och dröm, men om det nu skulle spela ut sig, har du några tips på fiskar med speciella personligheter?

Nu har jag 1 kamphane med 2 honor i ett 54 liters kar, och deras personlighet skiljer sig från något annat jag sett tidigare, alla fiskar har ju någon personlighet och karaktärsdrag som är intressanta och ofta unikt för just deras art,
men kampfisken är så annorlunda i många saker den gör, och dess attityd.
Kan räkna upp hur många roliga saker som helst med dem,
så har du några tips på fiskar som är speciellt charmiga?
#7 - 1 maj 2007 07:31
Både regnbågshaj och eldstjärt är väl såna man bara bör ha en av?
#8 - 1 maj 2007 08:27
Emmma skrev:
Både regnbågshaj och eldstjärt är väl såna man bara bör ha en av?

Yupp

citerar mitt ursprungsinlägg:
"Både regnbågen och eldstjärten är enstöriongar och ganska griniga av sig. Silverhajen trivs bäst i en grupp..."
(stavar som en kratta :))
#9 - 1 maj 2007 08:34
pedestrian skrev:
har ennu inte planerat något, 500liters karet är ennu bara en tanke och dröm, men om det nu skulle spela ut sig, har du några tips på fiskar med speciella personligheter?

Nu har jag 1 kamphane med 2 honor i ett 54 liters kar, och deras personlighet skiljer sig från något annat jag sett tidigare, alla fiskar har ju någon personlighet och karaktärsdrag som är intressanta och ofta unikt för just deras art,

men kampfisken är så annorlunda i många saker den gör, och dess attityd.

Kan räkna upp hur många roliga saker som helst med dem,

så har du några tips på fiskar som är speciellt charmiga?

Tycker att asienbiotopen är den biotop som har intressantast personligehter av alla.
Den lekfull praktbotian. Ett måste :) Köp en större grupp av 5-7 stycken :)
siamesisk Algätare/flying fox. Lugna och fina. Ligger ofta still på kosntiga ställen, som små pinnar. Roliga :)
Silverhajar knäpper när de äter (gör iofs praktbotian med, fast silverhajen gör så det låter m er). Simmar majestätiskt runt i karet. Hittar på en del bus ibland.
Guramis kanske inte är roligast, men de fyller en så trevlig plats i karet. Längst upp vid ytan. Syns alltid. Finns i många fina färger.
Gör en sökning på zoopet. efter vad som finns i asien

Mvh

Stefan
#10 - 1 maj 2007 17:48
wow, låter jätte spännande, lite synd bara med regnbågshajen, det var min favorit, och måste jag då välja mellan eldstjärt och regnbågshaj eller kan jag ha en av varje?

Och riktigt synd men haj malen.
Hur stor blir den? Man kanske kan äta den när den blir för stor?

Kanske fel skämt för ett zoo forum,
men har nästan blivit vegetarian sedan jag börjat med akvarium,
så no worries ;)

Men ska kolla vidare och lära mig mer, har mest tänkt att ha ett planterat akvarium, med starkt dagsljud, koldioxid och en rad med fina växter, tänkte kanske några hajar, nån krabba och nån ål kanske, men främst ett planterat växt kar.
#11 - 1 maj 2007 17:52
Krabba och växtkar är nog ingen bra idé! :D
#12 - 1 maj 2007 20:05
Mamma Mia skrev:
Krabba och växtkar är nog ingen bra idé! :D

Vah?! Varför inte :( Förstör krabbor gräset eller river de upp med benen?
Vad synd!
Det får väl bli några corydoras istället i så fall? eller?
Asså tänkte bara köra växt kar i några månader (ev.år) och bara njuta.
Sedan någon regnbågshaj och nåt stim fantomer etc.
Tänkte krabbor kan göra rent mat som inte äts upp?

Och om jag köper någon jätte liten krabba, kommer de äta upp fiskar som befinner sig nära botten??

Jag måste verkligen lära mig mycket mycket mer innan jag ens kan tänka mig göra verklighet av såna här fantasier :)
#13 - 1 maj 2007 21:32
pedestrian skrev:
Vah?! Varför inte :( Förstör krabbor gräset eller river de upp med benen?

Vad synd!

Det får väl bli några corydoras istället i så fall? eller?

Asså tänkte bara köra växt kar i några månader (ev.år) och bara njuta.

Sedan någon regnbågshaj och nåt stim fantomer etc.

Tänkte krabbor kan göra rent mat som inte äts upp?

Och om jag köper någon jätte liten krabba, kommer de äta upp fiskar som befinner sig nära botten??

Jag måste verkligen lära mig mycket mycket mer innan jag ens kan tänka mig göra verklighet av såna här fantasier :)

Kunskap är makt :)

Fråga om det är något!

Mvh

Stefan
#14 - 2 maj 2007 09:39
pedestrian skrev:

Synd med hajmalen, för såg dem i butik och de simmar runt och runt och runt och runt som en 8:a framför rutan i de lilla karet...

Asså jag menar verkligen runt och runt och runt, oavsett hur länge man står kvar och tittar på dem :S de tröttnar verkligen inte, tar ingen paus och ändrar inte riktning...

...tyckte det var jätte häftigt :)

har sett på en del naturprogram att hajar måste röra sig för att inte kvävas. det var visserligen stora hajar i havet men det ganske gäller för en del mindre också.
#15 - 2 maj 2007 10:47
pedestrian skrev:
Och riktigt synd men haj malen.

Hur stor blir den? Man kanske kan äta den när den blir för stor?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]till [/COLOR][/FONT]Hajmalinfo [FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Blir mat till många ;) dessutom är den stimfisk :p [/COLOR][/FONT]

Annons