Kan man blanda med hajar eller måste man välja en sort?
Om man kan blanda, hur många av varje i 500l?
Kan man ha stim med svarta fantomtetror till?
pedestrian skrev:Kan man blanda med hajar eller måste man välja en sort?
Om man kan blanda, hur många av varje i 500l?
Kan man ha stim med svarta fantomtetror till?
Stew skrev:Förstår verkligen inte vad du menar. Hajar? Sallad? Blanda? Låter gott. Men...
Kan du försöka utveckla din fråga lite :P
Vilka hajar menar du? Och hur ska de blandas?
pedestrian skrev:Undrar om man kan ha någon blandning av Albino Regnbågshajar, Silverhajar, Eldstjärt och hajmalar t.ex.?
Jag ber om ursäkt för att jag var så otydligt.
Stew skrev:Allt går ju... Men... Hajmalen blir STOR. Du behöver minst 1500 liter vatten till en sådan. Minst...
Så den går bort direkt. (komemr troligen äta upp de övriga fiskarna också...)
De övriga du listar skulle kunna fungera tillsamamns..
Både regnbågshaj och eldstjärt tillhör "Epalzeorhynchos". Har finns också flying fox, siamesisk algätare och "red torpedo".
Både regnbågen och eldstjärten är enstöriongar och ganska griniga av sig. Silverhajen trivs bäst i en grupp...
Det kan bli en del bråk i karet, men har du tillräckligt med vattenvolym så kan det gå bra.
Spontant känner jag att det hade funnits bättre kombinationer av fisk. Du kommer inte kunna ha i särskilt många individer, innan det blir bråk...
Är du intresserad av andra biotopriktiga fiskar så rekomenderar jag dig att kolla på fiskar från asien, eller till och med oceanien. Finns mycket fint :) 500 liter får du i mycket fisk i!
Lycka till
/Stefan
pedestrian skrev:har ennu inte planerat något, 500liters karet är ennu bara en tanke och dröm, men om det nu skulle spela ut sig, har du några tips på fiskar med speciella personligheter?
Nu har jag 1 kamphane med 2 honor i ett 54 liters kar, och deras personlighet skiljer sig från något annat jag sett tidigare, alla fiskar har ju någon personlighet och karaktärsdrag som är intressanta och ofta unikt för just deras art,
men kampfisken är så annorlunda i många saker den gör, och dess attityd.
Kan räkna upp hur många roliga saker som helst med dem,
så har du några tips på fiskar som är speciellt charmiga?
Mamma Mia skrev:Krabba och växtkar är nog ingen bra idé! :D
pedestrian skrev:Vah?! Varför inte :( Förstör krabbor gräset eller river de upp med benen?
Vad synd!
Det får väl bli några corydoras istället i så fall? eller?
Asså tänkte bara köra växt kar i några månader (ev.år) och bara njuta.
Sedan någon regnbågshaj och nåt stim fantomer etc.
Tänkte krabbor kan göra rent mat som inte äts upp?
Och om jag köper någon jätte liten krabba, kommer de äta upp fiskar som befinner sig nära botten??
Jag måste verkligen lära mig mycket mycket mer innan jag ens kan tänka mig göra verklighet av såna här fantasier :)
pedestrian skrev:
Synd med hajmalen, för såg dem i butik och de simmar runt och runt och runt och runt som en 8:a framför rutan i de lilla karet...
Asså jag menar verkligen runt och runt och runt, oavsett hur länge man står kvar och tittar på dem :S de tröttnar verkligen inte, tar ingen paus och ändrar inte riktning...
...tyckte det var jätte häftigt :)
pedestrian skrev:Och riktigt synd men haj malen.
Hur stor blir den? Man kanske kan äta den när den blir för stor?