Hajar

#1 - 9 februari 2011 09:32
Tänkte bara kolla vilka haj arter som man får/kan ha i ett akvarium i Sverige som fortfarande "ser ut som hajar". Såg nämligen arten silverhaj här på forumet och tyckte inte den såg riktigt ut som haj, om ni förstår hur jag menar?
Vill också gärna veta hur stort akvarium man ska ha för dessa arter och om de är svår skötta?
tack på förhand//Jim
#2 - 9 februari 2011 09:54
paroonhaj finns ju men då behöver du ett akvarium på minst 1500L

kolla i artbeskrivningarna. sök på haj tex.

äh gjorde det åt dig.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php

välkommen hit förresten :)
#3 - 9 februari 2011 10:05
1500?

säg 10 000..

eller ha en stor grill redo efter 2 år..

finns många andra rovfiskar du kan ha dock som inte kräver en basäng..
#4 - 9 februari 2011 10:21
1500?

säg 10 000..

eller ha en stor grill redo efter 2 år..

finns många andra rovfiskar du kan ha dock som inte kräver en basäng..

aa okej. gick bara på artbeskrivningen. en du har nog mer rätt där. egentligen bör den inte säljas som akvariefisk tycker jag
#5 - 9 februari 2011 11:12
Okej så kort sagt finns inte många alternativ som "ser ut som" Hajar? utan de flesta är av nån art typ av Haj men har inte de dragen i sitt utseende?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 februari 2011 11:13
hannesc skrev:
aa okej. gick bara på artbeskrivningen. en du har nog mer rätt där. egentligen bör den inte säljas som akvariefisk tycker jag

I artbeskrivningen står det att man kan hålla UNGFISKAR i akvarier som är mininum 300 cm långa och innehåller 1500 liter. Fast i längden behöver de självklart akvarier som är på tiotusentals liter
#7 - 9 februari 2011 11:15
hannesc skrev:

Helt korrekt.. Skottpengar på (inte för att ta ansvarsbefria konsumenten) akvariebutiker som rekommenderar dem till JÄÄÄÄTTEstora 375/540..
#8 - 9 februari 2011 11:19
Riktiga hajar är saltvattensfisk. De jag sett till försäljning har mest varit tropiska släktingar till rödhajarna. De är småvuxna och brukar tillochmed föröka sig i akvarium. Mera aktiva hajar, som ser mer ut som vithaj, funkar inte i akvarium; tillochmed offentliga akvarier har svårt att hålla dem.
#9 - 9 februari 2011 11:21
Croonpa skrev:
Okej så kort sagt finns inte många alternativ som "ser ut som" Hajar? utan de flesta är av nån art typ av Haj men har inte de dragen i sitt utseende?

Vad har du för kar?

För att svara kort på din fråga, du frågar efter en hajliknande fisk.. det är som när reptil-folk frågar om en dvärg-krokodil.. Ja, det finns alternativ men dessa kräver fortfarande så mycket av en privatperson att det blir ohållbart..

Har du 720 nu och är villig att gå upp till 200x120 i bottenyta kan vi börja prata hajliknande..

Det finns säkert någon liten sällskapsfisk som jag inte känner till som är hajlik men det lämnar jag till dem som är kompetenta :D

Jag säger inte detta på ett mästrande eller drygt sätt men ge oss dina förutsättningar (vad är du villig att göra för att kunna ha en hajliknande fisk) så kommer du få all hjälp du vill ha.. :D

du kan ju kolla youtube i min signatur så har du lite rovfisk iaf.. kanske något som lockar?
#10 - 9 februari 2011 11:31
Vad har du för kar?

För att svara kort på din fråga, du frågar efter en hajliknande fisk.. det är som när reptil-folk frågar om en dvärg-krokodil.. Ja, det finns alternativ men dessa kräver fortfarande så mycket av en privatperson att det blir ohållbart..

Har du 720 nu och är villig att gå upp till 200x120 i bottenyta kan vi börja prata hajliknande..

Det finns säkert någon liten sällskapsfisk som jag inte känner till som är hajlik men det lämnar jag till dem som är kompetenta :D

Jag säger inte detta på ett mästrande eller drygt sätt men ge oss dina förutsättningar (vad är du villig att göra för att kunna ha en hajliknande fisk) så kommer du få all hjälp du vill ha.. :D

du kan ju kolla youtube i min signatur så har du lite rovfisk iaf.. kanske något som lockar?

Jag tar absolut inte ditt svar som nån form av dryghet!
Jag har faktiskt ingenting i dagsläget, jag bara scoutar för framtida inköp, men det jag fruktade innan jag ens skrev var just att de skulle vara lite av en omöjlighet för en privatperson att få det att funka!
Bilagor:
#11 - 9 februari 2011 11:37
Hajar som sagt är saltvattenfirrar. Sedan finns ju malar/tetror/karpar och annat med hajliknande utseende
Silverhaj
silverhajmal
regnbågslabeo
eldstjärt
Rödfenad cigarrhaj
unt so weiter
" target="_blank">

http://www.youtube.com/user/h2oCustomAquatics#p/a/u/2/6_zvslcg0XY

ingenting är omöjligt :D
#13 - 9 februari 2011 12:08
" target="_blank">

http://www.youtube.com/user/h2oCustomAquatics#p/a/u/2/6_zvslcg0XY

ingenting är omöjligt :D

Haha jaa nu var det ju inte riktigt sådär jag tänkte mej :P
#14 - 9 februari 2011 12:15
VA!? har man inte tagit in en grävskopa för att bygga sitt kar har man ju fortfarande bara ett sällskapskar?

nejdå, självklart är det inte det du menar.. men med rätt entusiasm är det inte omöjligt :D

vilken storlek på kar tänkte du dig?
#15 - 9 februari 2011 12:24
VA!? har man inte tagit in en grävskopa för att bygga sitt kar har man ju fortfarande bara ett sällskapskar?

nejdå, självklart är det inte det du menar.. men med rätt entusiasm är det inte omöjligt :D

vilken storlek på kar tänkte du dig?

Just nu bor jag i ett studentrum på 19 kvm :P så först måste jag flytta innan de blir aktuellt med nått iöverhuvudtaget. Men efter de så blir de nog ett så stort kar som de behövs för den typ av fisk jag vill ha! som sagt kanske inte grävskopan behövs men i dagsläget är det inte aktuellt tyvärr!
#16 - 9 februari 2011 12:28
haha.. inget hinder.. :D

http://s1.postimage.org/ug0f8hm0j/lisas_cam_001.jpg

http://s3.postimage.org/ptu0bjhn4/010.jpg

Bilder från "Teggner" studentrum, admin mfk..

Rum; runt 20m2

Kar 150x150x70

haha :D
#17 - 9 februari 2011 13:24
haha.. inget hinder.. :D

http://s1.postimage.org/ug0f8hm0j/lisas_cam_001.jpg

http://s3.postimage.org/ptu0bjhn4/010.jpg

Bilder från "Teggner" studentrum, admin mfk..

Rum; runt 20m2

Kar 150x150x70

haha :D

haha okej kan hända att jag prioriterar annorlunda där :P haha
Bilagor:
#18 - 9 februari 2011 13:55
misstänkte nästan det.. :)
#19 - 9 februari 2011 14:08
Svarthaj (Labeo chrysophekadion) kan du ju kolla upp. Den är naturligtvis ingen haj, utan en storvuxen (ca 60 cm) släkting till eldstjärten och regnbågshajen, och vad jag har förstått, så kan den liksom dessa bli grinig med åldern, har aldrig haft nå´n själv.
#20 - 9 februari 2011 15:06
Micke_A skrev:
Svarthaj (Labeo chrysophekadion) kan du ju kolla upp. Den är naturligtvis ingen haj, utan en storvuxen (ca 60 cm) släkting till eldstjärten och regnbågshajen, och vad jag har förstått, så kan den liksom dessa bli grinig med åldern, har aldrig haft nå´n själv.

Grinig räcker inte.. stressar oftast ihjäl det sina tank mates.. suger slemhinnan av dem..

Annons