Hajmal (paroonhaj)

#1 - 26 november 2007 17:19
Tjena, Undrar vad de ska ha för temp i karet och om det är några andra speciella krav på att hålla dem

(förutom akvariestorleken och annat för detta är jag välinformerad om)

De verkar vara riktigt stressade, i butiken jag köpte dem i så simmade de lungt och harmoniskt men mina stressar hela tiden. Det beror givetvis på att de är nya i karet men kan det bero på annat? Inga av de andra fiskarna stressar dem iaf. De kanske bara är allmänt stressade fiskar eller vad säger ni ?

Men men viktigast är vilken temp de föredrar samt om det finns andra grundläggande krav.

Tack på förhand
#2 - 26 november 2007 17:48
Hajmalen [FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]vill ha 22-25 grader[/COLOR][/FONT]
Paroonhajen [FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]vill ha 24-27 grader[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Båda finns i Zoopets artbeskrivningar[/COLOR][/FONT]
#3 - 26 november 2007 20:04
maria :D visste inte att de fanns på artsbeskrivningarna, hade nog glömt det haha.

Tack för infot
#4 - 28 november 2007 21:33
Min hajmalar är sjukt stressade och lättskrämda, råkar man ha bråttom förbi karet så hör man hur det låter "dunk-dunk-dunk" då de simmar skräckslagna fram och tillbaka och slår i rutan.

De gillar väldigt mycket att ligga i grottor och man ska hellst inte ha några vassa saker de kan skada sig på.
#5 - 28 november 2007 22:41
Förmodligen är de stressade på grund av att de går för trångt, det är ju potentiellt stora och aktiva fiskar. Särskilt paroonhajen blir ju flera meter, och jag kan tänka mig att de blir stressade av det trånga utrymmet, och att de känner att de inte har nå´nstans att fly, även om de för tillfället är små.

De är ungefär lika lämpliga som akvariefiskar som tigerhajar. Att zooaffärerna tar in dem är egentligen lite av en skandal, men som så ofta handlar det nog om pengar, och lika ofta får djuren lida för det.
#6 - 29 november 2007 14:56
morrhoppa hur stora är dina. Mina är inte lättskrämda alls. Då jag köpte dem i butiken så var de bland ca 20 andra paroonhajar. Jag tittade noga och valde ut dem som var minst rädda för hastiga rörelser mm. Så mina reagerar med intresse istället för skräck då jag kommer nära karet.

Idag gjorde jag vattenbyte också. Inge stress där heller, Antaligen så hade jag blandat ihop stress med överaktivhet. Mina parooner är överaktiva, de simmar hela tiden, vilar aldrig. Jag uppfattade alltså detta som stress i början men nu verkar det vara så dem beter sig rent naturligt som yngel vad jag uppfattat.

Micke A trångt är det absolut inte, de har gott om utrymme och gömställen. Jag kan hålla dem tills de blir ca 25cm sen ger jag bort dem till 2 killar som har källarlokal med akvarier som de kan hållas i.

För övrigt så slaktas denna fisk i tusental varje dag, det är ju en matfisk. Tycker därför inte att det är fel att inneha denna fisk. Skulle dock aldrig köpt den om jag inte var 100% säker på att den vid större storlek kommer till ett bättre hem.
#7 - 29 november 2007 15:14
De flesta hemakvarier är trånga för t.o.m en halvvuxen paroonhaj, och då kanske de kan bli stressade redan som små, för att de vill ha rejält utrymme att växa på, särskilt som de är aktiva och rörliga. Bra att du har nå´n som kan ta dem se´n, men jag tror att flertalet som köper paroonhajar inte har det, de köps för att de ser ut som "coola hajar", och de blir nog antingen avlivade, efter att ha fått ett kort och stressigt liv i ett för litet akvarium, eller så tvingas affären ta tillbaka dem. Man kan tycka att affärer borde ha fått tillbaka såpass många oönskade monsterparooner som de inte blir av med, för att sluta ta in dem helt, men det verkar inte så.

Vissa fiskar verkar helt enkelt inte passa i akvarier. Offentliga akvarier har t.ex försökt ha vithajar några gånger, men det har inte funkat, för hajen blir stressad, och simmar runt och slår huvudet i glaset, några har nog dött, och några har de fått släppa ut igen.
#8 - 30 november 2007 08:30
Jag ville själv ha en paroonhaj förut, men jag kom till insikt att det är fel, Man måste ha ett bamse akvarium, så som de nästan har på kolmården för att kunna ha sådana och må bra. Men det finns säkert undantag med någon haj som inte blir så stressad så att den åker in i glaset och gör illa sig eller liknande, men jag tror att just den kommer vara enormt eftertraktad av människor så det kommer vara svårt att få tag i.

Hur betér sig din paroonhaj Amaro? :-)
#9 - 30 november 2007 17:06
Är ingen akvariefisk. Men folk är ju allmänt korkade så det finns en marknad för dessa. Ett coolt namn som paronHAJ lockar köpare. Riktigt farlig fisk, LOL.....
#10 - 1 december 2007 18:07
Amaro skrev:
morrhoppa hur stora är dina. Mina är inte lättskrämda alls. Då jag köpte dem i butiken så var de bland ca 20 andra paroonhajar. Jag tittade noga och valde ut dem som var minst rädda för hastiga rörelser mm. Så mina reagerar med intresse istället för skräck då jag kommer nära karet.

Idag gjorde jag vattenbyte också. Inge stress där heller, Antaligen så hade jag blandat ihop stress med överaktivhet. Mina parooner är överaktiva, de simmar hela tiden, vilar aldrig. Jag uppfattade alltså detta som stress i början men nu verkar det vara så dem beter sig rent naturligt som yngel vad jag uppfattat.

Micke A trångt är det absolut inte, de har gott om utrymme och gömställen. Jag kan hålla dem tills de blir ca 25cm sen ger jag bort dem till 2 killar som har källarlokal med akvarier som de kan hållas i.

För övrigt så slaktas denna fisk i tusental varje dag, det är ju en matfisk. Tycker därför inte att det är fel att inneha denna fisk. Skulle dock aldrig köpt den om jag inte var 100% säker på att den vid större storlek kommer till ett bättre hem.

Mina är ca 1 - 1.5 dm långa. Att de har det trångt kan nog vara det, de bodde i ett 275 liters kar när detta var. De simmade hela tiden längs ena kortrutan förutom när det var mat eller när de blev rädda. Tycker dock att de har lugnat ner sig nu när de lever i plastback (läckhistoria).

Vill bara förklara varför jag har dem. Tycker nämligen inte heller att det är en lämplig akvariefisk...

Innan jag ens hade tänkt att skaffa akvarium överhuvudtaget, hade inte alls det intresset eller så, i allafall min polare hade ett 54 liters akvarium med en fisk i. Jag tyckte så förargligt synd om fisken att när hon fyllde år åkte vi till en djuraffär och hon fick välja två kompisar till fisken. Dessa två var två hajmalar (vilket vi inte visste då.)

På den vägen är det, detta är ingen ursäkt för att jag har dem utan en förklaring. Jag skäms för att jag har dem, men har inte hjärta att avliva dem när de är så små ännu...
#11 - 1 december 2007 22:44
Blev den ensamma fisken mat till hajarna?
#12 - 2 december 2007 00:36
morrhoppa de jag såg i butiken simmade också fram och tillbaka längst kortrutan i karet. varför detta betende? betyder det något? tecken på stress ?
#13 - 2 december 2007 00:54
Ps, jag skäms inte alls för att jag har denna fisk, är snarare stolt över det. Skulle inte heller bry mig alls, kan lika gärna hugga skallen av dem och göra käk av dem då de blir tillräckligt stora. Som om detta är omoraliskt med tanke på massmorden som sker runt världen på kor,kyckling,kalkoner,får,grisar och FÌSKAR för att mätta magen, Er mage min mage allas mage.

morrhoppa jag tycker du är trevlig som fan, du e säkert riktigt god som person också. men jag finner det som en blandning av att det både är tragiskt och patetiskt att du skäms över att du har denna fisk. Jag tror också att du skriver detta för att du "är rädd" för att bli dömd av de så kallade "helgonen" på zoopet som spelar ett ansikte som aldrig skadat en levande varelse i hela sitt liv. Pass på sånt, om jag vill ha 100parooner i 100liters kar för jag känner för det så har jag det, ingen är bra nog för att dömma mig.

Only god can judge me !

Morrhoppa ta det inte som ett påhopp. Jag kan ha fel om dig, du kanske verkligen verkligen tycker det är helt fel, förstår dig också men du måste helt ärligt se dubbelmoralen i det hela. Vi tvekar inte för att döda en fluga som stör oss då vi ser på tv. Men då det handlar om en fisk så blir det RIKSlarm. lite skrattretande.
#14 - 2 december 2007 07:24
Det är ju inget försvar. Bara för andra gör det så tycker du det är ok, eller?
Jag kan hålla med om hysterin att alla förkastar vissa fiskkombinationer mm per automatik men när det gäller Paroonhajen finns det inget att säga. Fisken behöver så stora utrymme så ett "vanligt" akvarium funkar inte.

Att äta akvariefiskar ser jag heller inget moraliskt fel med, det är djur som allt annat. Jag hade däremot haft svårt för att äta mina hund eller katt, men jag kan inte däma folk som gör det.

Det är väl framför allt hur djuren behandlas fram tills de blir mat som är diskutabel.
#15 - 2 december 2007 14:37
Ja, att andra djur behandlas illa gör det väl inte mer rätt att behandla ännu ett djur illa? Kor, grisar och så vidare, skulle kunna behandlas bättre, ja, men de hålls inte först i trånga små utrymmen för att vi ska ha nå´t "häftigt" att se på, utan de hålls från början till slut för mat. Att affärer köper in en fisk som akvariefisk, som blir alldeles för stor, och dessutom är mycket lättstressad, bara för att de vet att de kan tjäna pengar på det, för att det tyvärr finns folk som bara vill ha "häftiga" djur som inte alls passar i miljön de hamnar i, är inte mer försvarbart bara för att kor och grisar behandlas mindre bra.

Man kan inte försvara sitt eget hållande av ett olämpligt djur med att andra djur minsann får lida. Det är att skjuta över sitt eget ansvar på andra. Hur man behandlar sina egna djur är ens eget ansvar, och hur andra behandlar sina djur är deras ansvar. Som min pappa brukar säga, bara för att andra kissar på sig behöver väl inte du göra det?

Och som du sa, nog verkar Morrhoppa vara god som person. Hon bryr sig om hur hennes paroonhajar mår, och inser att de förmodligen inte trivs alls i akvarium.

Detta är heller inget påhopp, och du är säkert också trevlig, men jag håller med Morrhoppa i det här fallet.
#16 - 2 december 2007 15:09
Amaro skrev:
Ps, jag skäms inte alls för att jag har denna fisk, är snarare stolt över det. Skulle inte heller bry mig alls, kan lika gärna hugga skallen av dem och göra käk av dem då de blir tillräckligt stora. Som om detta är omoraliskt med tanke på massmorden som sker runt världen på kor,kyckling,kalkoner,får,grisar och FÌSKAR för att mätta magen, Er mage min mage allas mage.

morrhoppa jag tycker du är trevlig som fan, du e säkert riktigt god som person också. men jag finner det som en blandning av att det både är tragiskt och patetiskt att du skäms över att du har denna fisk. Jag tror också att du skriver detta för att du "är rädd" för att bli dömd av de så kallade "helgonen" på zoopet som spelar ett ansikte som aldrig skadat en levande varelse i hela sitt liv. Pass på sånt, om jag vill ha 100parooner i 100liters kar för jag känner för det så har jag det, ingen är bra nog för att dömma mig.

Only god can judge me !

Morrhoppa ta det inte som ett påhopp. Jag kan ha fel om dig, du kanske verkligen verkligen tycker det är helt fel, förstår dig också men du måste helt ärligt se dubbelmoralen i det hela. Vi tvekar inte för att döda en fluga som stör oss då vi ser på tv. Men då det handlar om en fisk så blir det RIKSlarm. lite skrattretande.

Grejen är ju att det är ett misstag att jag har dem överhuvudtaget, och jag skäms över det eftersom jag inte kan ge dem ett gott hem. Jag bryr mig sjukt mycket om alla djur (vilket jag inte gör om människor för människor förtjänar det inte) och nu har jag två djur i min vård som jag vet att jag antingen måste döda eller låta dö väldigt långsamt av sig själva gör ju inte saken bättre.

Jag tycker dessa fiskar är oerhört korkade att ha som husdjur ändå har jag det, visst är det dubbelmoral. Och sen så brukar jag inte döda flugor utan att försöka släppa ut dem först ;) Människor har ju en sån förskräcklig kärlek till livet, det är liksom inget man kan göra åt.
#17 - 2 december 2007 15:59
hehe yeah nu fick vi en intressant diskussion här där folk är sakliga och inte kommer med känsloargument. underbart.

Oscar och micke jag menar inte att det är okej att göra detta pga djur över huvudtaget lider i andra "områden" av djurhållning mm. Det jag däremot menar är att just åsikten "det är fel" inte hör hemma bland dessa sammanhang. Det gör inte det. Och vi är de som minst har något att säga om saken eftersom det är pga oss som detta existerar. Vi på zoopet är ju iallafall en stor procent av skälet till att fiskimport existerar i sverige i den utsträckning som det gör idag. Ví är alltså ca 20kuggar av de 50 som får hjulet att rulla. För att vi ska vara nöjda och kunna köpa fisk så fångas de upp runt om världen, flera dör under själva fångsten samt att andra fiskar som också fångas upp tillsammans med dessa dör (alltså rest fiskarna) därefter får de gå igenom en tuff transport där många av dem dör. många dör också i själva butiken osv osv osv osv.

När det handlar om liv för dessa varelser så bidrar vi alltså till deras död ! men detta vill ju ingen tänka på eller erkänna för sig själv. Sen tycker vi också synd om alla dessa djur som används för mat som föds upp för att bli mat. Men vad gör vi åt detta då? ingenting förutom att vi köper köttet och äter det även då vi där också bidrar till detta jävulskap genom att vara X-antal kuggar för att få hjulet att rulla.

Därför är ALLT över huvudtaget hyckleri och dubbelmoral vilket tyvärr är 2 punkter som människan håller väldigt kärt. inte vill man inse att man är en del av daglig massmord eller hur??

Med allt detta i åtanke så spelar inte två paroonhajars liv så stor roll men VISST åligger det oss alla att göra så gott vi kan då det handlar om att hålla en djurart. Mina kommer som sagt att komma till ett bra hem då det är dags. Vilket alltså var en stor säkerhet som för mig gjorde det lättare att köpa dessa fiskar.

Glöm bara inte att ni oavsätt vad ni köper, levande eller inte bidrar till någons/någots lidande.

För varje rik människa så måste minst 100människor vara urfattiga. Det är statistiken i världen. För varje tallrik mat på bordet så krävs det att X-antal människor är utan mat etc etc etc. Som sagt, vi alla är hycklare, medvetet eller omedvetet, med vilja eller utan vilja.
#18 - 2 december 2007 16:05
Men ni har absolut rätt i allt ni skriver. Det är självklart fel att inneha denna fisk som inte är passande som akvariefisk. Men att det finns "idioter" som mig :D som endå köper fisken är tyvärr i denna värld något helt vanligt. Så pass vanligt så att jag inte ens kan bli kallad för idiot, jag är snarare normal jämfört med allt annat som pågår i världen.

Morrhoppa "vilket jag inte gör om människor för människor förtjänar det inte"

Klockrent !!
#19 - 2 december 2007 16:24
Amaro: Mycket intressant! Jag visste faktist inte att det var så med fiskarna (jag borde ha förstått det) men jag visste det faktist inte.

En biologisk teori går ut på att människor är byggda för att vara i en "stam" på ca 100-150 människor, alla utanför den här "stammen" kan människan helt enkelt inte bry sig om. Exemplet i storstan, en människa ligger medvetslös på gatan men alla bara går förbi, den medvetslöse tillhör inte stammen alltså ignorerar man den.
Jag hoppas ni förstår vad jag menar, tanken jag hade var i alla fall att det måste ju vara så med djur också. De djur som ingår i ens stam måste man ju värna om och man ignorerar helt enkelt de djuren som inte ingår i stammen eftersom vi inte är kapabla till det.

Ja men kom igen, människan är ett självmordsvapen. Varför värna om oss?
#20 - 2 december 2007 16:41
Dom blir rätt stora ute i det fria =)
http://www.blocket.se/vi/13825767.htm?ca=15_s
#21 - 2 december 2007 16:44
De fiskar jag har i mitt akvarium har det förmodligen mycket bättre och lever bra mycket längre än de hade gjort i det vilda.
#22 - 2 december 2007 17:16
Amaro skrev:
hehe yeah nu fick vi en intressant diskussion här där folk är sakliga och inte kommer med känsloargument. underbart.

För att vi ska vara nöjda och kunna köpa fisk så fångas de upp runt om världen, flera dör under själva fångsten samt att andra fiskar som också fångas upp tillsammans med dessa dör (alltså rest fiskarna) därefter får de gå igenom en tuff transport där många av dem dör. många dör också i själva butiken osv osv osv osv.

Har du några belägg för dessa påståenden eller gissar du bara ? Har pratat en del med en som både importerar och säljer vildfångads fisk. Tror inte alls att dödligheten är så stor som du påstår. Med ditt ressonemang skulle man behöva fånga 1000 ex för att kunna sälja 10 ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 2 december 2007 17:29
Amaro skrev:
Vi på zoopet är ju iallafall en stor procent av skälet till att fiskimport existerar i sverige i den utsträckning som det gör idag. Ví är alltså ca 20kuggar av de 50 som får hjulet att rulla. För att vi ska vara nöjda och kunna köpa fisk så fångas de upp runt om världen, flera dör under själva fångsten samt att andra fiskar som också fångas upp tillsammans med dessa dör (alltså rest fiskarna) därefter får de gå igenom en tuff transport där många av dem dör. många dör också i själva butiken osv osv osv osv.

Det har gjorts flera oberoende undersökningar om hur stort svinnet är under transporten och den har som lägst legat på 0,15% och som mest på 1,5%.
Det har också gjorts undersökningar på svinnet hela vägen från fångsten till affären - ingen undersökning har visat på ett större svinn än 5% totalt för alla led.
#24 - 2 december 2007 18:54
Jag tycker som Amaro att man ska ha det man känner för det är ingan annan som ska bestämma åt en vad som är moraliskt i det hela vet man själv och ingen annan,men nu är frågan ställd och då får man räkna med åsikter om det hela.

Personligen skulle jag nog tycka att det skulle vara en rolig fisk att titta på,men skulle inte inskaffat mig denna för att den blir större fortare än andra sorter och då står man där,vad gör jag nu.Men om du nu känner en som kan ta hand om dem så hade jag kört helt klart eller skaffat mig ett större kar när det är dags eller tidigare kanske.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 2 december 2007 19:03
Om det bara handlar om en själv så är det väl upp till var och en att själv göra som den vill - men om det drabbar andra varelser (oavsett om det gäller fiskar, människor eller djur) så anser jag att man skall väga in rättigheterna för de som drabbas också. Speciellt om det handlar om varelser som inte kan försvara sig.
#26 - 2 december 2007 19:08
De Paronhajar som säljs inom hobbyn kommer väl från matfisk odlingar, de är ju nästan utrotade i naturen. Så om man slaktar dem eller säljer dem som akvariefisk borde vara nästan lika illa, det enda sättet som skiljer är ju hur de dör.[B)]

[QUOTE="Kjell"]Det har också gjorts undersökningar på svinnet hela vägen från fångsten till affären - ingen undersökning har visat på ett större svinn än 5% totalt för alla led. [/QUOTE]
Gäller detta både odlad fisk och VF fisk eller är det ett genomsnitt av båda?

Mvh Janne
#27 - 2 december 2007 19:14
Då kan man alltid dra i det hela är det moraliskt att ha fisk i akvarium som inte är mindre än ett par tusen kubik för att dem ska trivas vad vet vi vad dem känner.Nu tror jag att dem trivs alldeles förträffligt i våra standard kar dem flesta arter men inte alla,om man nu inte har ett kar till den storleken som krävs.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 2 december 2007 19:33
Janne E skrev:
De Paronhajar som säljs inom hobbyn kommer väl från matfisk odlingar, de är ju nästan utrotade i naturen. Så om man slaktar dem eller säljer dem som akvariefisk borde vara nästan lika illa, det enda sättet som skiljer är ju hur de dör.[B)]Mvh Janne

Nja slaktar man dem så är det en kortvarig plåga, men att pina fisk i åratal genom att hålla dom i för små akvarier (ett offentligt akvarium måste ha 50.000 liter för en paroonhaj) är betydligt värre.
Jfr t.ex. de däggdjur som får ett bra liv och sedan slaktas på ett snabbt sätt, med de kor som får stå i små bås i sin egen träck under ett långt liv. Går det på ett ut menar du?

Gäller detta både odlad fisk och VF fisk eller är det ett genomsnitt av båda?

De lägsta siffrorna gällde Asienodlat , de högsta VF (Sydamerika).
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 2 december 2007 19:36
stene skrev:
Då kan man alltid dra i det hela är det moraliskt att ha fisk i akvarium som inte är mindre än ett par tusen kubik för att dem ska trivas vad vet vi vad dem känner.Nu tror jag att dem trivs alldeles förträffligt i våra standard kar dem flesta arter men inte alla,om man nu inte har ett kar till den storleken som krävs.

Jag tycker faktiskt att det finns fiskar som funkar utmärkt i 20 liters akvarier, medan det för andra är ett 100 liters för litet.
Alla arter kräver en viss volym utifrån sin egen storlek och utifrån deras beteende. Detta är något som alla akvarister borde ta hänsyn till
#30 - 2 december 2007 20:28
[quote="Kjell"]Nja slaktar man dem så är det en kortvarig plåga, men att pina fisk i åratal genom att hålla dom i för små akvarier (ett offentligt akvarium måste ha 50.000 liter för en paroonhaj) är betydligt värre.
Jfr t.ex. de däggdjur som får ett bra liv och sedan slaktas på ett snabbt sätt, med de kor som får stå i små bås i sin egen träck under ett långt liv. Går det på ett ut menar du?[/quote]
Jag försvarade inte att ha Paronhajar i akvarium, jag menade bara att de inte har det mycket bättre i en skitig damm där de går lika trångt pga. antalet under något år innan de slaktas. De flesta som hålls i akvarium tror jag i alla fall inte blir så gamla, ett par år på sin höjd innan de avlivas eller dör. Hur många importeras bara till Sverige under ett år? De senaste 2-3 årens import skulle räcka till alla akvarister men så många har väl inte en Paronhaj i sitt akvarium?

Jag ser inga problem i att förbjuda import av vissa fiskar som blir ett par meter i storlek för akvariehobbyn, Paronhaj som enskild art är absolut ingen stor inkomstkälla för varken grossist eller butiksled och om det inte finns en etisk hållning så borde de sluta importera den självmant av ekonomiska skäl. En nybliven akvarist som känner sig lurad av branchen är väl ingen bra PR för hobbyn.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 2 december 2007 21:01
Förbud är nog att gå lite för långt - även om jag nog också kan tycka att det är OK för just hajmal och paroonhaj så är svårigheten att dra gränsen.
Koi blir t.ex. gigantiska men en del har ju stora dammar och då är det OK.
Ett minimukrav borde dock vara att akvarieaffärerna lämnar adekvat info om de arter de säljer och gjorde de bara det så lär de inte heller få sålt så många.
#32 - 2 december 2007 21:31
[QUOTE="Kjell"]Förbud är nog att gå lite för långt - även om jag nog också kan tycka att det är OK för just hajmal och paroonhaj så är svårigheten att dra gränsen.[/QUOTE]
Om det inte finns någon etik i branchen som köper och säljer levande fiskar så återstår ju bara ett förbud, det är mycket märkligt att företagen inte förstår det, alla företag vill ha nöjda kunder och positiv reklam men gäller inte det Zoobranchen...lever dom på att lura kunder menar du? ;)

Tänk vad lite lagar och regler vi skulle behöva om det fanns mycket mer etik i hela branchen, istället får vi bara fler...jag tycker branchen skall främja akvariehobbyn och det gör dom ju inte genom att importera djur som inte vanligt folk klarar att ta hand om. Av rent etiska skäl så borde alla grossister inte ta hem dessa arter och erbjuda dem till akvariehandeln, något förbud skulle inte vara nödvändigt, finns inte en enda grossist eller butik som blir miljonär på Paronhajar så vad är det som hindrar dem att sluta sälja dem?

Idag finns många organisationer som vill förbjuda hållning av akvariefiskar och andra djur, de blir bara fler och fler över hela världen. Är det då så smart av zoobranchen att ge dem fler argument? Är väl hög tid att zoobranchen agerar i positiv riktning för att inte ge dessa organisationer fler argument än nödvändigt.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 2 december 2007 22:06
Jag instämmer Janne.
Förra helgen höll jag förresten i en utbildning för zoohandlare och jag tog faktiskt upp just det oseriösa med att sälja hajmalar resp. parooner
#34 - 2 december 2007 23:27
Att man inte bör ha parooner i akvarium är ju inte det samma som att man inte kan ha nå´n fisk, den jämförelsen haltar lite. Paroonhajen blir trots allt flera meter lång, och är lättstressad. Att säga att alla får skaffa vad de vill är också lite snett, det finns ett räddningscenter för stora kattdjur i USA, för tigrar, leoparder, och andra kattdjur, som puckon trodde att de kunde ha som husdjur, och det är djuren som lider i slutändan.

Paroonhajar lever nog oftast korta och stressiga liv i akvarier, medan andra fiskar trivs alldeles utmärkt i akvarier, förökar sig, och lever långa liv. Man kan inte jämföra en 2 meter lång paroon med en fjärilsciklid, eller ens en påfågelsciklid. Det är nog ytterst få som har ett akvarium som en paroon skulle trivas i, och förmodligen vet de oftast inte ens hur stora de blir. Att ha en paroon i ett akvarium på 1000 liter är nog att jämföra med att ha en guldfisk i en skål.
#35 - 3 december 2007 15:43

Ett minimukrav borde dock vara att akvarieaffärerna lämnar adekvat info om de arter de säljer och gjorde de bara det så lär de inte heller få sålt så många.

Jag vet en affär som säljer hajmalar, de har en tydlig skylt där det står att de blir 120 cm långa. Tycker det är underligt att de blir sålda ändå...
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 3 december 2007 16:26
morrhoppa skrev:
Jag vet en affär som säljer hajmalar, de har en tydlig skylt där det står att de blir 120 cm långa. Tycker det är underligt att de blir sålda ändå...

Det tycker jag också, men dom som köper har väl då antingen jätteakvarier eller så går de in under det epitet som du har i din signatur - dvs det är sådana som inte blir vuxna utan bara äldre;)
#37 - 6 december 2007 17:18
Det tycker jag också, men dom som köper har väl då antingen jätteakvarier eller så går de in under det epitet som du har i din signatur - dvs det är sådana som inte blir vuxna utan bara äldre;)

Eller så kör de på myten att fisken anpassar sig till akvariets storlek. Ska dit imorgon och fråga hur de tänker ^^
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 6 december 2007 17:21
morrhoppa skrev:
Eller så kör de på myten att fisken anpassar sig till akvariets storlek. Ska dit imorgon och fråga hur de tänker ^^

Vilket i och för sig stämmer delvis för självklart så blir inte en paroon 150 cm i ett 100 liters akvarium;)
Tycker dock inte att det är en ursäkt till att hålla fiskar i för små akvarier - att tvinga dom till att bli deformerade dvärgar är fel.
#39 - 6 december 2007 19:10
undra hur många tusen liter man måste ha för att uppnå den storleken? :P
#40 - 6 december 2007 20:01
axeisi,
Problemet är kanske inte storleken på akvariet, jag kan nog med 100% säkerhet säga att inte en enda såld Paroonhaj eller Hajmal som en hobbyakvarist köpt under alla år som den importerats till vårt land har överlevt så länge att den haft en chans att ens komma i närheten av en halvmeter...det är arter som blir mycket gamla i naturen kanske uppåt 50-60 år men får vara mycket glad om den blir 5-10 år i ett akvarium, de flesta blir nog inte ens så "gamla". Av alla de tio tusental som importerats till Sverige...hur många finns det kvar i livet tror du?
Obs, inget påhopp...bara info.

Mvh Janne
#41 - 6 januari 2008 19:52
För ett par år sedan hade jag tre peroonhajar..
Fick dom av en som inte ville ha kvar dom..
Hade dom först i ett akvarium, men byggde senare en damm till dom..
"Badade" dagligen med dom, då dom kom och strök sig som katter på ens ben. Märkte aldrig att dom var stressade förutom den gången jag flyttade dom till dammen.. Där emot blev jag lite förrvirrad då jag kom in och såg att en av dom alltid brukade ligga uppe på land (alltid ett och samma ställe) För att sedan hoppa ner när den märkte att jag stod där.. Men i alla fall, dom var alltid lugna och fina, men dom "gick" tillsammans med två störar, som är väldigt lugna djur.. :)
#42 - 6 januari 2008 23:10
mini c4 riktigt nice låter det där, att du i din "bakgård" kunnat simma med hajar :D dina egna hajar.

Jag har just nu mina 10-12cm's parooner i ett 450L, dem ska som sagt komma till ett bra hem redan då de nått 20cm's längden.

De ska antingen till en stor källare eller så ska dem till min väns club där han har ett massivt akvarium. Varken källarn eller clubens akvarium är på de x antal tusen liter som fiskarna kräver, men det är helt klart bättre än det jag har att erbjuda dem iaf. Ev så kanske parkenzoo skulle intressera sig av dem också då de redan har 4-5 ex.

Ps har aldrig märkt att fisken är stressad, bara att den blir helt galen då den känner "matlukten" från räkorna jag ger dem. De har aldrig simmat in i något eller ens skadat sig. De är heller inte skygga, de kommer fram till min hand då ja matar dem (de blir handmatade) just nu stortrivs de iallafall då de är 10cm i ett 150x50x60 kar.

En tanke som ofta slagit mig är följande.

Det fanns över 15-20 ex då jag köpte paroonerna, jag vågar nästan garantera att 80% av dem såldes till riktigt okunniga och ovetande personer som säkert kastat in dem i ett 100Liters kar där de dött efter någon vecka.

Att jag tog hem denna fisk är kanske omoraliskt, däremot omoraliskt i ett redan omoraliskt spel, därför anser jag att det inte spelar så stor roll.

( fiskarna skulle endå köpas av folk, folk som knappt tänkt ut vad som ska hända fisken då den blir förstor, jag anser iallafall att jag på sätt och vis underlättat för fiskarna, på något sjukt och konstigt sätt iaf :) )
#43 - 7 januari 2008 13:35
Hade en sån i slutet av 80-talet. Zoohandlarn (Tobbes Zoo för er som minns det) fick in 3 st. Jag tror faktisikt inte så många visste vad det säkert var då. Jag köpte en (lyckligt ovetandes om vad det var) och jag tror Kenneth en av de som driver Lustgårdens Zoo tog de två andra.

Även om vi snabbt insåg att den inte var lämplig som akvariefisk hade vi mycket stor glädje av den och han var mycket omtyckt av mina föräldrar också. Efter att svärdbärare, tetror och en del annat mystikst försvunnit fick han flytta in i Tanganyikaburken på 1000 liter jag hade då. Då fick han lite mer att sträcka ut på. Men visst slog han sig illa ibland då han lätt blev rädd.

Aptit hade han verkligen, han blev väl omkring dryga 30 cm och svalde med lätthet flera hela fiskbullar på raken. Det och räkor var favoritmaten.

Han var som sagt mycket omtyckt och är den enda fisk som fått en ärofull begravning på mina föräldrars tomt:-) Jag har för mig att jag låg i lumpen när den dog och farsan som gillade den skarpt begravde den.

Men nej, skulle jag skaffa en sån igen vill jag nog ha ett cylinderformat akvarium på många kbm, utan hård inredning.
#44 - 11 januari 2008 18:08
Undrar om det finns recept på denna fisk om den skulle bli för stor? Bara den går in i ugnen...
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 11 januari 2008 18:17
Tomas J skrev:
Hade en sån i slutet av 80-talet. Zoohandlarn (Tobbes Zoo för er som minns det) fick in 3 st. Jag tror faktisikt inte så många visste vad det säkert var då. Jag köpte en (lyckligt ovetandes om vad det var) och jag tror Kenneth en av de som driver Lustgårdens Zoo tog de två andra.

Tobbes var väl mest känt för sina papegojor - det är i alla fall det enda jag minns från den affären.
Kenneth (och Rasmus) är väl annars mest kända för att de var de första (vet inte om någon odlat dom senare heller) med att odla Boulengerochromis microlepis, men satsar väl idag mer på små räkor
#46 - 11 januari 2008 19:43
kjell, talar du om kenneth och rasmus från eskilstuna eller :) om så, då vill jag bara påpeka att dem är riktigt bra snubbar, det är typ tack vare dem som akvariehobbyn flyter på i eskilstuna.

För övrigt så har ja bara en fråga, det verkar vara allmänt känt att paroonhajar är riktigt stressade, mina har aldrig visat något sådant betende, förutom de första dagarna kanske. Jag kan stoppa ner handen i karet och röra den rakt emot dem utan att de blir "cp" och simmar in i prylar. Enda gången jag ser stressbeteende är då de känner "smaken" av tex räkorna jag slänger i som mat.

Kommer denna stress och lättskrämdhet med storleken/åldern eller?
#47 - 11 januari 2008 19:45
MattiasL skrev:
Undrar om det finns recept på denna fisk om den skulle bli för stor? Bara den går in i ugnen...

Det e bara o ta fram köttyxan och hugga lite så får det nog plats, dock kanske det krävs 2-3 omgångar för att hela fisken ska bli färdig ;)
#48 - 11 januari 2008 19:51
Amaro skrev:

Kommer denna stress och lättskrämdhet med storleken/åldern eller?

Tror det kommer när det börjar bli dåligt med svängrum, ingen fara i ditt fall ännu men kommer säkerligen bli.

Mvh Jari
#49 - 11 januari 2008 21:01
MattiasL skrev:

Tyvärr inget recept men en beskrivning av köttet: http://www.greenfish.se/home/page.asp?sid=57&mid=2&PageId=10974
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 11 januari 2008 22:02
Jag har inte heller något recept på paroonhaj men jag sålde en gång ett foto på en paroon till en matidskrift där fotot skulle användes i en artikel om hur man tillreder dessa
#51 - 12 januari 2008 14:23
Jarinen okej då vet jag det, nu kan jag iallafall märka på deras betende då det är dags att ge bort dem :) så fort de beter sig stressigt så är det alltså för litet för dem
#52 - 22 september 2008 17:33
Du e inte ensam om att vara den idioten ^^ har läst massor om paroonhajar och vet att dom blir stora, endå köpte jag 1 och ska köpa 1 till.
#53 - 22 september 2008 19:38
Dada skrev:
Du e inte ensam om att vara den idioten ^^ har läst massor om paroonhajar och vet att dom blir stora, endå köpte jag 1 och ska köpa 1 till.

Lite synd att köpa ännu en kanske då du läst på om dom och med tanke på din kommentar?
#54 - 23 september 2008 08:59
eriahl skrev:
Lite synd att köpa ännu en kanske då du läst på om dom och med tanke på din kommentar?

För jag gillar dom å vill ha en till. sen när dom blir för stora för mitt akvarie då tar jag hand om det, antingen avlivar eller hittar ett större akvarie eller ger dom till nåt med ett större. Vad är problemet?
#55 - 23 september 2008 10:46
Tja det kan man fundera lite på
#56 - 23 september 2008 23:10
Konstigt att vi människor tänker att en fisk kan man skaffa och avliva om den blir för stor men t.e.x en grand danois skaffar man inte om man inte har plats, eller en häst kanske
#57 - 25 september 2008 16:09
världen e grym.
#58 - 25 september 2008 16:28
Mobster skrev:
Konstigt att vi människor tänker att en fisk kan man skaffa och avliva om den blir för stor men t.e.x en grand danois skaffar man inte om man inte har plats, eller en häst kanske

Alltför många skaffar stora hundar utan att de har tillräcklig plats i stan är i alla fall en del av kritiken som ventilerats i en tråd på hundforumet.
:(
#59 - 25 september 2008 16:31
Världen är vad vi gör den till!

Annons