kaj.p skrev:Men stämmer det Det sägs ju att det går åt 3 kg fiskmjöl för o dra upp 1 kg lax.
kaj.p skrev:JAg vet inte heller om det är korrekta siffor har bara sprungit på den flera gånger. Bla. här http://www.ecoprofile.se/thread-1524-Fiskodlingar-i-Norge-tommer-haven-pa-fisk!.html
Men frågan kvarstår dvs vilka fiskar är Ok att köpa :confused:
Kjell Fohrman skrev:Du missförstod mig - ifrågasatte inte dina siffor (ingen kunskap i ämnet). Om nu laxen i odlingarna behöver äta 3 kg fisk för att växa 1 kg medan vilda laxar behöver äta 4 kg fisk för att växa 1 kg så borde det ju vara bättre med odlade laxar, eller? I så fall är det ju kanske viktigare att diskutera vad det är som används som fiskmjöl, eller?
Jo men WWFs miljöguide kan väl vara ett utgångspunkt i alla fall
Om nu laxen i odlingarna behöver äta 3 kg fisk för att växa 1 kg medan vilda laxar behöver äta 4 kg fisk för att växa 1 kg så borde det ju vara bättre med odlade laxar, eller? I så fall är det ju kanske viktigare att diskutera vad det är som används som fiskmjöl, eller?
Saken kan ju vara att för att vara miljövän ska man inte äta rovfisk överhuvudtaget utan växtätare och denna diskussion leder givetvis fram till att man borde käka alger direkt ;)
Janne E skrev:Finns många arter fiskar man kan odla på spannmål eller växter... alger smakar jäkligt illa :)
Mvh Janne
Ja det tråkiga är ju när de fiskar matfisk och gör laxmat av detta, men håller man sig ifrån det så ser jag egentligen inga problem med metoden.
Snarare kvantiteten på vårat ätande och hur man än vrider och vänder på det så kommer man till slut till insikten att vi inte kan vara fler på denna planet. Eller åtminstone inte 50 miljarder...
Jag tror man kan sätta ribban lite lägre, och sikta på att i alla fall undvika de riktigt miljösviniga alternativen: tigerräkor, hajar, rockor, svärdfisk, och tonfisk.
jenmad skrev:Men är det inte så att kött (fläsk och nötkött) är en värre miljöfara än vilken fisk som helst? Såvida det inte är kravmärkt kött alltså, men kanske även då? Och vilken viltfångad fisk som helst känns bättre för mig än en stackars gris uppfödd i trånga bås och slaktad under hemska förhållanden...
Hälsningar
Jennifer (som äter fisk men inte kött)
Och vilken viltfångad fisk som helst känns bättre för mig än en stackars gris uppfödd i trånga bås och slaktad under hemska förhållanden...
Janne E skrev:Jo, Vildfångad fisk är betydligt miljövänligare än odlad fisk.
Mvh Janne
Kjell Fohrman skrev:Du missförstod mig - ifrågasatte inte dina siffor (ingen kunskap i ämnet). Om nu laxen i odlingarna behöver äta 3 kg fisk för att växa 1 kg medan vilda laxar behöver äta 4 kg fisk för att växa 1 kg så borde det ju vara bättre med odlade laxar, eller? I så fall är det ju kanske viktigare att diskutera vad det är som används som fiskmjöl, eller?
Sedan lär det bero på hur den fångas. Att tråla sönder rev efter rev skulle inte kalla ens det minsta miljövänligt.
Det är inte bara laxen som lever av det som görs fiskmjöl av, rovfiskarna är många.
Därav drar jag slutsatsen att odla rovfisk kan aldrig bli hållbart, det är helt uteslutet och framförallt som det göres i norge, hoppas ingen äter så kallad fjordlax, det kommer att visa sig rent brottsligt sen i efterhand när vi undrar var fisken tog vägen, kortsiktigt var ordet.
Janne E skrev:Ytterligheter finns inom alla områden men det du påpekar har inte med matfisk att göra, att de trålar sönder rev efter rev är pga. fiskmjöl och inget annat så det är bara ytterligare ett argument emot odlad rovfisk som Lax.