Hajmys på lördag

#1 - 4 december 2009 10:08
Den som vill kan frossa i hajar imorgon (5 december) då SVT har en temakväll om hajar:
http://svt.se/2.74611/1.1789702/svt_visar_temakvall_om_hajar? Intresserade får verkligen något att sätta tänderna i!
(En ovanlig hajfödsel:
http://www.egradioonline.com/2009/11/video-shark-bite-acts-as-emergency-c.html )
<<<:^:>*
#2 - 4 december 2009 10:38
Allright! Tack för tipset!
#3 - 4 december 2009 11:40
Tycker att en del hajar är väldans intressanta och har kul beteenden men vissa är bara tråkiga men detta ska jag se lite på imorrn och se om man kan lära sig nåt nytt om havets mördare :)
#4 - 5 december 2009 22:12
Lyckades se den av rena slumpen, satt och zappade och vips så var det en krabba i närbild.. grymt intressant dokumentär.

För er som missade det:
http://svtplay.se/v/1800446/dokumentar/sharkwater

Vet någon vad som hänt med alla naturfilmer som gick på tv förr i tiden? Visst mitt i naturen finns ju, men det är ju inom landet. Blir tokig när jag inte får se lite naturfilm i tv-rutan ;)
#5 - 5 december 2009 22:21
coraxvtl skrev:
Lyckades se den av rena slumpen, satt och zappade och vips så var det en krabba i närbild.. grymt intressant dokumentär.

För er som missade det:

http://svtplay.se/v/1800446/dokumentar/sharkwater

Vet någon vad som hänt med alla naturfilmer som gick på tv förr i tiden? Visst mitt i naturen finns ju, men det är ju inom landet. Blir tokig när jag inte får se lite naturfilm i tv-rutan ;)

Om du tänker på de äldre (och några nya) av David Attenboroughs serier, så finns de att köpa på DVD, vilket jag har gjort :)
#6 - 5 december 2009 23:30
eller att streama dom på icefilms.info HQ. riktigt smidigt faktiskt;)
Fast ALLA filmer finns inte där, men några stycken iaf
#7 - 5 december 2009 23:45
Micke_A skrev:
Om du tänker på de äldre (och några nya) av David Attenboroughs serier, så finns de att köpa på DVD, vilket jag har gjort :)

Ska kolla upp det imorn :)
Bilagor:
#8 - 5 december 2009 23:48
Tack för filmen :) Fick reda på en hel del jag inte visste. Man blir så jävla äcklad av människorna i filmen, speciellt dom där ungarna som skrattade och hade kul på båten. Skulle vilja droga ner dom och sedan amputera deras armar och ben och ner i havet mer dom "nu ska ni få smaka" *arg*
#9 - 6 december 2009 00:02
Andrém skrev:
Tack för filmen :) Fick reda på en hel del jag inte visste. Man blir så jävla äcklad av människorna i filmen, speciellt dom där ungarna som skrattade och hade kul på båten. Skulle vilja droga ner dom och sedan amputera deras armar och ben och ner i havet mer dom "nu ska ni få smaka" *arg*

mmm, det är sanslöst vad pengar kan driva folk till. Även helt sjukt att de inte tar till vara på köttet utan bara skär bort fenorna och dumpar i allt annat. Bara till att hoppas att det hinner ske en ändring innan det är för sent.

Njöt faktiskt när de skulle ramma tjuvfiskarna :)
#10 - 6 december 2009 00:04
coraxvtl skrev:
mmm, det är sanslöst vad pengar kan driva folk till. Även helt sjukt att de inte tar till vara på köttet utan bara skär bort fenorna och dumpar i allt annat. Bara till att hoppas att det hinner ske en ändring innan det är för sent.

Njöt faktiskt när de skulle ramma tjuvfiskarna :)

Håller med, om dom ska döda ett djur då kan dom åtminstånde använda ALLT, jag menar, om dom kan få något så smaklöst som en hajfena att smaka "gott" då kan dom väll hitta på något med hajköttet.

Synd att båten inte välte dock ;)
Bilagor:
#11 - 6 december 2009 10:33
Helt jäkla obegripligt att inte befolkningen och regeringen i vissa länder förstår vad dom håller på med igentligen.
Man blir ledsen när man ser hur lokalfiskarna skär bort fenor och sen slänger i hajen som fortfarande lever.
Jag brukar inte reagera så starkt på dokumentärer på tv eller i media överhuvudtaget men när det gäller sånt som uppenbara djurplågeri vare sig det är hajar eller som för ett tag sen grisarna på tv så mår man fan illa och blir ledsen och upprörd.

Hemskt att se hur det ligger till, samma gäller dom jävla japanerna som jagar delfiner och valfångare eller sälklubbare i norge.
Skandal att det kan fortgå :(
#12 - 6 december 2009 11:20

...
#13 - 6 december 2009 11:24
drd: Tror nog det värsta är att myndigheterna i vissa syd amerikanska länder VET vad som försigår men dom är antagligen a) mutade b) tjänar för mycket pengar för att bry sig och stoppa det. Money talks helt enkelt :/
#14 - 6 december 2009 11:33
För de som är intresserade av David Attenboroughs "gamla" serier så rear Amazon just nu ut en stor DVD-box med de serierna. Har bara gott att säga om dessa.
http://www.amazon.co.uk/Life-Collection-David-Attenborough-Disc/dp/B000B3MJ1E/
#15 - 6 december 2009 11:39
Och för de som missade Sharkwater och har en bluray-spelare så kan jag tipsa om att den går att hitta för runt hundringen lite överallt just nu (på bluray alltså).
#16 - 6 december 2009 12:15
Andrém skrev:
drd: Tror nog det värsta är att myndigheterna i vissa syd amerikanska länder VET vad som försigår men dom är antagligen a) mutade b) tjänar för mycket pengar för att bry sig och stoppa det. Money talks helt enkelt :/

Det värsta är ju att dom är garanterat är mutade här o var och VET om vad som händer men som sagt dom har inte råd att skärpa eller efterfölja lagarna som finns eller skapa nya :mad:

Såg tyvärr inte hela dokumentären igår men ska kolla på svtplay senare idag då det står ett biobesök närmast på "to do" listan nu.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 6 december 2009 12:37
Såg inte dokumentären men förstår att det var rätt jävlig, vilket dock inte fötrvånar mig för det är ju så det ofta ser i världen.
Men är det inte också rätt tacksamt att kunna klanka ner på männiksor som befinner sig väldigt långt bort - medan vi bryr oss minimalt om det vi själva faktiskt kan påverka. Hur många miljoner med fiskar dör inte helt i onödan (kommer till ingen nytta) årligen på svenska fisktrålare, eller hur ser det ut på svenska grisfarmer.
Där kan vi faktiskt påverka utvecklingen och ändå äter vi (inkl. mig själv) skinka och fisk. Är VI också mutade eller varför låter vi detta fortgå;)
Bilagor:
#18 - 6 december 2009 13:38
Såg lite utav filmen och känsliga bör nog inte se denna. Tycker det är sjukt att asiaterna m.f. verkligen lever kvar i gamla sägnen om att hajfenor skall vara läkande mot t.e.x. cancer m.m. Tragiskt. Känner ju även igen killen på fartyget via "Whale wars" från Animalplanet. Helt otroligt att en människa orkar bedriva en sådan jakt på val/hajfiskarna under så många år som han gjort! Det borde finnas fler som han...
//Camilla
#19 - 6 december 2009 14:48
Såg inte dokumentären men förstår att det var rätt jävlig, vilket dock inte fötrvånar mig för det är ju så det ofta ser i världen.

Men är det inte också rätt tacksamt att kunna klanka ner på männiksor som befinner sig väldigt långt bort - medan vi bryr oss minimalt om det vi själva faktiskt kan påverka. Hur många miljoner med fiskar dör inte helt i onödan (kommer till ingen nytta) årligen på svenska fisktrålare, eller hur ser det ut på svenska grisfarmer.

Där kan vi faktiskt påverka utvecklingen och ändå äter vi (inkl. mig själv) skinka och fisk. Är VI också mutade eller varför låter vi detta fortgå;)

Där slog du hammaren på spiken. Vi är snabba med att ha åsikter men gör inte något själva. Det vanligaste resonemanget är att om alla andra skulle göra något skulle nog jag också. Det funkar naturligtvis inte om alla tänker så, men det är ett sätt att litet lätta på samvetet. Själv är jag inte ett dugg bättre. Äter också fisk, skinka och massor av kyckling.
#20 - 6 december 2009 15:14
Som Kjell säger så måste vi ju faktiskt titta på våran egen närhet till att börja med.
Nu säger jag inte att jag är nån undermänniska, men själv har jag gått över till att endast köpa närproducerade KRAV-märkta ekologiska råvaror i största möjliga mån. Äter sen några år tillbaka LCHF vilket innebär att 90% av det som finns i frys och kyl är kött :) Det underlättar givetvis. Att kunna köpa ekologiskt och KRAV har åtminstone lättat min personliga skuld.

Därmed inte sagt att djurhållning och fiske etc inte kan bli bättre fortfarande. Vi har tyvärr en lång väg att gå innan det börjar närma sig optimal djurhållning och vettiga fiskekvoter och fiskesätt, I sverige och i världen.

Vidare så är ju tyvärr möjligheten att köpa närproducerad krav märkt mat också en ekonomisk fråga :( Jag ska inte sticka under stol med att det blir dyrare, för det blir det tyvärr, men jag har valt att skära ner på annat istället så att jag kan ta mig råd att handla så.
#21 - 7 december 2009 02:04
Marnat skrev:
Som Kjell säger så måste vi ju faktiskt titta på våran egen närhet till att börja med.

Nu säger jag inte att jag är nån undermänniska, men själv har jag gått över till att endast köpa närproducerade KRAV-märkta ekologiska råvaror i största möjliga mån. Äter sen några år tillbaka LCHF vilket innebär att 90% av det som finns i frys och kyl är kött :) Det underlättar givetvis. Att kunna köpa ekologiskt och KRAV har åtminstone lättat min personliga skuld.

Om man nu ska vara gnällig så är väll just kött det sämsta du kan äta om du värnar om miljön, inte för att man dödar djuren utan på grund av svinnet. Man säger att i varje steg i näringskedjan försvinner 90% av energin, och således skulle du i stället för att äta kött så skulle du kunna äta tio gånger så mycket grönsaker.
Själv äter jag kött och har inga planer på att sluta med det, alltså säger jag inte att man ska sluta äta kött, bara att om man verkligen försöker vara miljömedveten så bör man göra det.

mvh Tim
#22 - 7 december 2009 02:17
Jag tycker jämförelsen mellan grisindustrin och hajfensindustrin är löjelseväckande. För det första rör det sig uteslutande om djurplågeri i fallet med hajfenor, men bara i vissa fall vid grishantering. För det andra rör problemet med hajfenorna så mycket mer än bara djurplågeri, det är dess utom bedrägeri (i form av falsk marknadsföring), man håller på att utrota ett flertal djurarter, man mutar regeringar(!), det är ett enormt svinn mm. Dess utom säger dom i dokumentären att det kan leda till syrebrist på hela planeten. I teorin förstår jag hur dom tänker gällande det, men hur det kommer bli i praktiken för framtiden utvisa.
Jag säger inte att det inte är hemskt när grisar får borstet bortbränt när dom fortfarande lever, men jag tycker ändå det är på en annan nivå. Många tycker säkerligen inte som jag, och tur är väll det.

mvh Tim
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 7 december 2009 10:39
Nja, det är väl djurplågeri också när miljopner med svenska fiskar ligger och dör på däck på svenska båtar utan att tillvaratas.
Undrar lite över om asiaterna tittar på program från Sverige och förfasas över allt djurplågeri här istället för att bry sig om vad som händer därhemma. Det är ju trots allt mycket enklare och billigare att förfasa sig över något långt bort.
#24 - 7 december 2009 10:51
Håller med Tim till fullo.

Sedan så är det ju bra att det finns folk som tar tag i situationen och upplyser allmänheten genom filmer och dokumentärer. För då blir det till slut förändring på det hela.

Tror knappast att asiaterna en lyfter på ena ögonbrynet för det vi kallar djurplågeri här i Sverige. Tycker inte heller det är fel i att kunna reagera även på saker som inte är på hemmaplan.

Seashepherd ftw!
#25 - 7 december 2009 10:53
Dom äter ju hundar i kina för bövelen, dom lyfter inte ett ögonbryn om vi bränner hår av en gris här.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 7 december 2009 10:55
coraxvtl skrev:
Håller med Tim till fullo.

Sedan så är det ju bra att det finns folk som tar tag i situationen och upplyser allmänheten genom filmer och dokumentärer. För då blir det till slut förändring på det hela.

Tror knappast att asiaterna en lyfter på ena ögonbrynet för det vi kallar djurplågeri här i Sverige. Tycker inte heller det är fel i att kunna reagera även på saker som inte är på hemmaplan.

Seashepherd ftw!

Håller med, tycker att det är bra med upplysningsfilmer och att man skall reagera men det är ju det vi INTE gör nu. Asiaterna lär ju knappast lyfta på ögonbrynen för vad som skrivs här;)
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 7 december 2009 10:57
drd skrev:
Dom äter ju hundar i kina för bövelen, dom lyfter inte ett ögonbryn om vi bränner hår av en gris här.

Vi äter kanniner här och det är också ett husdjur. Kan inte se något fel i att äta vare sig hundar eller kaniner - däremot är hanteringen av dessa djur ofta "osmaklig" både här och där.

Annons